SiB Plus / Zdrav život

za spavalice

Deset mitova o spavanju - otkrivamo jesu li točni

Deset mitova o spavanju - otkrivamo jesu li točni
Olesia Bilkei/123rf.com

Vaše tijelo i mozak će se priviknuti na manje sna, odgađanje alarma je bolje nego ustajanje, odrasli trebaju 5 sati sna ili manje...

Postoje zasigurno oni koji će se pohvaliti kako oni sasvim super funkcioniraju bez spavanja i da spavaju svega nekoliko sati dnevno, dok s druge strane je i mnoštvo onih kojima sna nikada dosta. Kakav ste vi tip? Bilo da ste uvijek odmorni (ili barem to mislite) ili vječito u nedostatku sna postoji 10 tvrdnji o spavanju i navikama spavanja koje su svojevrsni mitovi – svi vjerujemo u njih, ali znanstvenici Rebecca Robbins i David Rapoport s Youtube kanala Science Insider su ipak dokazali da to i nije baš u potpunosti točno.


1. Ispijanje jednoga pića prije polaska na počinak poboljšat će vaš san

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Popiti čašicu kakvoga alkohola prije spavanja, a zatim uistinu se naspavati jedna je od najčešće korištena metoda koja je djelotvorna, ali stručnjaci ju ne preporučaju. Naime konzumacija alkohola kao poticaja za spavanje stvara ovisnost kao i bilo koja druga vrsta droge pa nećete moći nastaviti normalno spavati preskočite li jednu noć svoju „terapiju“.


2. Ležanje u krevetu sa zatvorenim očima je dobro skoro kao i samo spavanje

Za sve one koji malo spavaju ili imaju problema s nesanicom te vjeruju u ovaj mit slijedi razočaranje da to nije točno, jer spavanje je proces koji je teško razumjeti, ali je neophodno da se sve njegove faze provedu kako bismo se ujutro osjećali odmorno.  


3. Ako ne možete spavati trebali biste ostati u krevetu i pokušati ponovno zaspati

Stvaranje pritiska da morate zaspati ili govor samome sebi spavaj, spavaj, moraš spavati nije djelotvorna metoda. Međutim pokušajte zaključiti da trebate san, ali opustite se. Usredotočite se na odmor i opuštanje tijela i misli.


4. Odrasli trebaju 5 sati sna ili manje

Spavalice, neka vas ovaj mit obraduje, jer nije istinit! Svi oni koji spavaju pet sati ili manje i tvrde da se dobro osjećaju zapravo sami sebe uvjeravaju u to i kažu da im je dosta. No važno je znati da spavanje utječe na tijelo i na psihičko stanje i da nam je sna potrebno minimalno između 7 i 8 sati dnevno.


5. Vaše tijelo i mozak će se priviknuti na manje sna

San je poput dijete koja je nužna da bi tijelo bilo zdravo, a tako i naš mozak nužno zahtijeva dovoljno sna, jer koliko god mislili da djelujemo dobro i bez spavanja, testiranja pokazuju drugačije, usporeniji smo, sposobnosti nam bivaju smanjene. Potrebno je vratiti se dovoljnoj količini spavanja kako bismo funkcionirali u punoj snazi.


6. Nije važno u koje doba dana spavate

Mozak ima sat koji nam govori kada je dobro vrijeme za spavanje, kada za biti vani, ali spavanje se ne događa samo od sebe, proces je to za koji je ključno vrijeme pa čak i kada ne spavamo cijelu noć dobro, ujutro se svejedno ustajemo, jer sat u našem mozgu pomaže nam da nastavimo dalje.


7. Pamćenje snova je pokazatelj dobroga spavanja protekle noći

Postoje ljudi koji ne mogu upamtiti ni jedan od svojih snova, ali to ne znači da nisu dobro spavali. Pokazatelj dobroga spavanje jest kako se osjećate sljedeći dan.


8. Odgađanje alarma je bolje nego ustajanje

Zapravo je najbolje imati rutinu i uvijek leći u isto vrijeme te se ustajati bez alarma, ali kako to većina ne može zbog brojnih obveza tada je rješenje naviti alarm najkasnije što možete kako biste što dulje spavali, ali istovremeno imali dovoljno vremena za sve jutarnje rituale


9. Možete jednostavno postati jutarnji tip

Mijenjanje nečega što nazivamo jutarnjim ili večernjim tipom nije jednostavno, jer je riječ o genetički urođenome materijalu. Ono što možemo pokušati jest zamisliti da smo u gradu u nekoj drugoj vremenskoj zoni pa da večernji tipovi sa svojim poslovima počinju ranije misleći kako je više sati negoli što uistinu jest.


10. Dosada nas učini umornima i uspavljuje, čak ako smo dovoljno spavali

Dosada i situacije u kojima se dosađujemo (vožnja avionom, poslijepodnevno ležanje) nisu razlog koji nas uspavljuje, već se tijelo opušta i uviđa da mu nedostaje sna, iako smo sami uvjereni da smo se dovoljno naspavali.

Iako je doba drevnih grčkih mitova daleko iza nas, čini se kako i suvremeni čovjek i dalje vjeruje u mitove. No kada su pitanju ovi o spavanju, ipak povjerujte znanosti i spavajte dovoljno, brinite o svom zdravlju, jer ćete se bolje i osjećati i funkcionirati. Ako ste pak među onima koji svakako puno spavaju – sada imate pravi izgovor, mit da je odraslome čovjeku dovoljno 5 sati sna nije istina.

Izdvojeno


Reci što misliš!