Prvi se put zakonski regulira sudjelovanje u prometu električnih romobila, električnih monocikli, segwaya...
U subotu, 30. srpnja, na snagu stupa Zakon o izmjenama i dopunama
Zakona o sigurnosti prometa na cestama, kojim se
uvode značajne novosti u zakonsku regulativu na području
sigurnosti prometa na cestama, javlja MUP.
Riječ je o obuhvatnim izmjenama krovnog zakonskog propisa o
sudjelovanju u prometu na cestama, za koje su učinjene detaljne
preliminarne analize kako bi se postojeće prakse unaprijedile iz
svakog, za veću sigurnost i praktičniju vožnju, potrebnog rakursa
te su u izradi konzultirane sve povezane struke i institucije,
kao i građani. U nastavku se navode neke od najvažnijih izmjena.
Nova kategorije vozila – osobno prijevozno sredstvo
Prvi se put zakonski regulira sudjelovanje u prometu električnih
romobila, električnih monocikli, segwaya i slično, koji se
svrstavaju u posebnu kategoriju vozila, za koju je uveden i
zajednički izraz – osobno prijevozno sredstvo.
Osobno prijevozno sredstvo je vozilo koje nije razvrstano niti u
jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg
je mjesta, a čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili
čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koje na
ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija
najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h (vozilo koje se
može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim
pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.).
Zbog ovakvog definiranja navedenih prijevoznih sredstava i
uvođenja novog izraza, prilagođene su i ostale odredbe Zakona
koje se odnose na njihovo sigurno sudjelovanje u prometu.
Novi Zakon propisuje pravo i način korištenja površina po kojima
se mogu kretati te uvjete koje moraju ispunjavati vozila i
njihovi vozači prilikom sudjelovanja u prometu.
Također, vozači osobnog prijevoznog sredstva, kao i vozači
bicikala, sukladno novom Zakonu, ne smiju upravljati
vozilom koristeći slušalice na ili u oba uha, čime bi se umanjila
mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom. U slučaju
kršenja propisane obveze, propisana je sankcija, odnosno novčana
kazna u iznosu od 300 kuna.
Novim Zakonom, dodatno se propisuju površine kojima je vozač
dužan prilagoditi brzinu kretanja vozila. Tako su u Zakon uvedene
tzv. “druge površine”, kako bi regulativa i u tom dijelu bila
primjenjiva i na nove kategorije vozila, odnosno na osobna
prijevozna sredstva. Uz to, vozačima B kategorije novi Zakon
omogućuje upravljanje motornim triciklima na području Hrvatske,
uz ispunjavanje određenih uvjeta.
Privremena nesposobnost za vožnju i obveza liječnika
Izmjenom članka 233. uvodi se obveza svim liječnicima, odnosno
liječniku koji je obavio pregled ili je liječio vozača te
izabranom liječniku, da sukladno pravilniku kojim se propisuju
zdravstveni pregledi vozača i kandidata za vozače, upozore vozača
o privremenoj nesposobnosti, koja ne može biti duža od šest
mjeseci. Liječnici su u obavezi dano upozorenje evidentirati i u
medicinskoj dokumentaciji.
Po isteku roka o privremenoj nesposobnosti vozač se neće
upućivati na ponovni liječnički pregled, a za liječnike koji ne
obavijeste vozača o privremenoj nesposobnosti te podatak o tome
ne evidentiraju u medicinskoj dokumentaciji propisane su
prekršajne sankcije.
Sankcije su predviđene i za vozače koji će upravljati vozilom u
prometu na cesti za vrijeme dok im je izdano navedeno upozorenje
liječnika o privremenom zdravstvenom stanju.
No, ističemo kako će odredbe o privremenoj nesposobnosti vozača
za upravljanje vozilom stupiti na snagu danom donošenja izmjena
Pravilnika o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za
vozače, koji je u nadležnosti Ministarstva zdravstva.
Budući da trenutna visina kazne vozače ne odvraća od činjenja
prekršaja, novim se Zakonom povećava i iznos kazne za prekršaj
neprilagođene brzine (koji se najčešće izriče prilikom događanja
prometne nesreće) s 500 na tisuću kuna.
Ostale važnije izmjene
Najnovijim izmjenama, detaljno se pojašnjavaju odredbe članka
Zakona koje se odnose na odgovornosti osobe kojoj su za vrijeme
provođenja vozačkog ispita iz nastavnog predmeta Upravljanje
vozilom dostupne udvojene komande na vozilu.
Također, budući da s aspekta sigurnosti prometa na cestama ne
postoji potreba, ukidaju se registarske pločice s crvenim i
zelenim brojkama i slovima.
Pravnim ili fizičkim osobama obrtnicima olakšava se obavljanje
poslova kojima se bave (proizvodnja, nadogradnja, servisiranje,
prijevoz ili prodaja vozila na malo), odnosno dopušta se
korištenje prenosivih pločica i za svrhe prijevoza do mjesta
obavljanja tehničkog pregleda i registracije vozila, a za što je
dosad bilo propisano korištenje pokusnih pločica.
Osobama koje su završile najmanje preddiplomski sveučilišni
studij ili preddiplomski stručni studij, u trajanju od tri godine
prometnog smjera (gradskog), omogućuje se obavljanje
poslova nadzornika tehničke ispravnosti vozila te poslova
ispitivanja vozila i obrade dokumentacije, s obzirom na
kompatibilnost programa obrazovanja za navedena zanimanja.
Sankcije za prekršaje
Također, detaljnije se uređuje postupanje prema vozačima motornih
vozila kojima su, kao pravna posljedica pravomoćne osude za
određene prekršaje iz Zakona o sigurnosti prometa na cestama
određeni i upisani negativni prekršajni bodovi u evidenciju, a
imaju vozačku dozvolu izdanu u državi članici Europskog
gospodarskog prostora ili inozemnu vozačku dozvolu.
Uz to, detaljnije se uređuje i način zamjene takvih dozvola za
hrvatsku vozačku dozvolu, kao i sankcije za navedene prekršaje.
Naposljetku, u kontekstu detaljnijeg uređivanja pojedinih
situacija, propisana je i mogućnost da se osobi koja počini
prometni prekršaj koristeći vozačku dozvolu izdanu u državi
članici Europskog gospodarskog prostora ili inozemnu vozačku
dozvolu, umjesto zaštitne mjere zabrane upravljanja motornim
vozilom može primijeniti zaštitna mjera zabrane korištenja
vozačke dozvole na području Republike Hrvatske, u trajanju od
mjesec dana do dvije godine.