Sud u Virovitici izrekao je povijesnu presudu za vraćanje čak 50.000 kilometara unazad na Audiju A4
Gotovo je s pomlađivanjem limenih ljubimaca, bar ako ne želite
poslije u zatvor. Na tom je tragu povijesna presuda u
Virovitici kojom je izrečena uvjetna zatvorska kazna
za vraćanje kilometara na vozilu.
Osuđeni je pri prodaji tvrdio da je automobil prešao
50.000 kilometara manje od stvarnog stanja za
što više nema oprosta. Oni koji umanjuju kilometre nakon ove
presude možda dvaput razmisle, a kupci možda konačno odahnu.
Vožnjom automobila prijeđeni kilometri rastu. No, kada dođe
vrijeme za prodaju, brojač kilometara zna misteriozno krenuti u
natrag. Hrvatski kupci su svjesni opasnosti i
znaju da je siguran samo novi auto.
“Ima, ima. Pogotovo ako nije u pitanju elektronika. Ako je
elektornika onda teško može, mislim, može, ali tu kad se dođe na
tehnički pa se vidi, dečki to provjere. Ali svi se toga bojimo”,
kazao je Branko iz Zagreba.
“To je stvarna opasnost. Ja nisam imao takvih iskustava, uvijek
sam kupovao novi auto pa nisam imao takvih iskustava”, rekao je
Binaj iz Zagreba.
“Vozim sama pa kupim novi. Nema straha jer se ne
bih to usudila”, kazala je Ružica iz Zagreba.
Takvih prevara na tržištu ima mnogo
Usudio se zato kupac kojeg je privukao oglas za prodaju
Audija A4 za 5500 eura, koji je navodno prošao
250.000 kilometara. Tek na sudu u Virovitici je dokazano da je
taj podatak bio lažan i da je automobil prešao 50.000 kilometara
više. Sud, prvom takvom presudom u Hrvatskoj, osudio je
prodavatelja na godinu dana zatvora uvjetno zbog prevare.
Sudski vještak Goran Husinec svjedoči da takvih
prevara na tržištu ima mnogo.
“U svojoj karijeri sam imao da je čak na jednom autobusu vraćena
kilometraža za blizu milijun kilometara. Vjerovali ili ne. U tom
slučaju je stvoren profit od blizu 100.000 eura”, kazao je
sudski vještak Goran Husinec.
Na starim automobilima brojači kilometara vraćali su se
mehanički. Napretkom tehnologije, sofisticirali su se i
prevaranti pa se danas na internetu mogu pronaći softveri i
uputstva za kompjutorske promjene kilometraže. Tako se cijena
automobila povećava i do 30 posto. No, u Centru za vozila
umiruju kupce. Za provjeru trebaju donijeti samo
orginalnu prometnu dozvolu i 26 kuna.
“Vi možete za svako vozilo koje je registrirano u Hrvatskoj u
svakoj stanici za tehnički pregled tražiti takozvanu potvrdu o
kilometraži iz koje se može jasno vidjeti kako je ta kilometraža
kroz povijest rasla ili ne daj Bože padala“,
rekao je Tomislav Škreblin, rukovoditelj
tehničkog odjela Centra za vozila Hrvatske.
Ali to nije samo hrvatski problem. Prema procjenama autoklubova
od 30 do 50 posto automobila na području Europske
unije ima netočno prikazanu kilometražu čime se na
godišnjoj razini načini šteta između 6 i 10 milijardi eura.
Hrvati su 2019. godine uvezli gotovo 85.000 rabljenih automobila
iz inozemstva. Mnogi od njih imaju lažiranu kilometražu.
“Ako već kupuju auto iz uvoza, onda obavezno da traže sve račune
od njega, kompletnu povijest, znači račun iz matične zemlje”,
zaključio je Husinec.
Zbog velikih gubitaka koji nastaju prevarama
Europska komisija pokreće projekt razmjene kilometraža automobila
na području cijele Unije.