Za pravu malu revoluciju u slavonskoj poljoprivredi zauzeo se Marko Pipunić, vlasnik Žita Osijek. Govoreći na temu 'Može li Slavonija globalno' na konferenciji Poslovnog dnevnika Snaga hrvatske hrane u Osijeku, Pipunić se založio za preusmjeravanje prerade svinjskog mesa s tradicionalnih kulena na pršute.
“Mi nikome u svijetu nismo bitni i stranci sigurno neće
dolaziti u Slavoniju zbog tog našeg specijaliteta od kojeg ih
boli trbuh jer je pun soli, dima i paprike. Takav proizvod nije
zanimljiv drugim tržištima. Stranac želi pršut, a ne kulen.
Moramo biti konkurenti i napraviti premium standardizirane
proizvode kakve kupac u svijetu želi i prepoznaje”,
poručio je slavonskim tradicionalistima Pipunić. Tvrdi da bi se
dodana vrijednost kroz pršut, tvrdi sir i dobra vina mogla
mjeriti u desecima milijardi kuna.
Pipunić se svojim planom ne namjerava čekati, bez obzira hoće li
za to dobiti neku pomoć države ili ne. Najavio je da
dogodine počinje graditi suvremeni prezentacijski
centar, čiji nacrt je prikazao okupljenima, a još ove
godine trebao bi za njega dobiti građevinsku dozvolu. U planu je
da kroz taj centar prođe po 200 000 turista godišnje. Na
Pipunićevim projektima, čija bi realizacija mogla značiti potpuno
turističko i gastronomsko repozicioniranje Slavonije, radi tim od
50 inženjera u nekoliko zemalja.
Pipunić računa da Slavonija ima potencijal uzgojiti dva
milijuna svinja godišnje, odnosno proizvesti četiri
milijuna pršuta, što bi u narednih pet godina donijelo 5,7
milijardi kuna dodane vrijednosti. Za usporedbu, Talijani
godišnje proizvedu 40 milijuna pršuta, Francuzi 50 milijuna a
Španjolci 80 milijuna komada.
Također, Pipunić pod brendom ‘Slavonija’ planira i
proizvodnju tvrdog sira tipa Grana Padano, jer on može
podnijeti transport u bilo koji dio svijeta. Francuzi godišnje
proizvedu 500.000 tona tvrdog sira, a Hrvati tek 1.538 tona. Za
jedan kilogram takvog sira treba 13 litara mlijeka.
“Tehnologiju za sve te proizvode ćemo kupiti, jer 85 posto
kvalitete ionako ovisi o sirovini. Sve ovo o čemu govorim je
prilika za mlade ljude, želim ih zadržati u Slavoniji.
Asocijacija na našu regiju više ne smiju biti samo komarci i
politika. Nije nemoguće Slavoniju napraviti globalno atraktivnom,
pa i Toscana je počela sa svojim brendiranjem tek 1969.”,
podsjetio je Pipunić.[span class=attention]Pipunić: ‘Što mi to imamo? Komarce, neradnike,
sušu i poplavu!’[/span]
Njegovi suradnici iz zagrebačkog Horwath Consultinga iznijeli su
na konferenciji da Slavonija zaostaje 20 godina za turističkim i
poljoprivrednim regijama Europe. Kao problem je istaknut
nedostatak reformi i vizije, a rješenje je brendiranje ruralne
proizvodnje.
“Bordeaux godišnje ima 27 milijardi eura prihoda od
industrije vina, Parma ima 2,6 milijarde eura od sira. Oni su
uspjeli stvoriti globalne brend regije. Uz turističko, važno je i
gastronomsko iskustvo”, rečeno je.
U nastavku je Tajana Krička, dekanica Agronomskog fakulteta u
Zagrebu održala prezentaciju pod nazivom Potencijal proizvodnje
biomase i bioenergije u poljoprivredi RH.
“Hrvatska zbog nebrige o biomasi godišnje zapali ili uništi
ekvivalent od skoro milijuna tone nafte. Negoduje se zbog
činjenice da bi određeni postotak neobrađene zemlje trebalo
prepustiti proizvodnji za biomasu. Isto tako, sve su češći
negativni napisi o biogorivu, iako je to put u smanjenje
energetske ovisnosti, koji pritom stvara nova radna mjesta i
smanjuje zagađenost”, rekla je Krička.
Tekst: Poslovni.hr