Voze u paru, bez zaštitne kacige i zaustavljanja pred prometnicom, sa slušalicama u ušima…
Gunja i Cerić prije manje od mjesec
dana bili su zavijeni u crno kad su, vozeći električni romobil, u
prometnim nesrećama preminula dva mladića, od kojih jedan
maloljetan. U listopadu prošle godine na državnoj cesti DC-28,
između Velike Pisanice i Drljanovaca, vozeći električni romobil
bez kacige ozlijeđena je 15-godišnjakinja…
Nažalost, Osječko-baranjska županija nije pošteđena ovakvih crnih
vijesti. Naime, prema evidencijama PU osječko-baranjske, tijekom
ove godine evidentirano je 127 prekršaja koje su
počinili vozači osobnih prijevoznih sredstava, a kako se nazivaju
električni romobili. Srećom, još (uvijek) nije stradao niti jedan
maloljetnik, no sudeći prema svakodnevnim situacijama na osječkim
prometnicama, nije isključeno da do nesreće ne bi moglo doći.
Dobna granica je 14 godina
“Ne samo da viđam po jednog maloljetnika na električnom romobilu,
već nerijetko i dvoje. Bila sam u šoku kad sam vidjela majku kako
vozi električni romobil zajedno s djevojčicom koja, prema mojoj
procjeni, nema više od 12 godina. Ono što zabrinjava jest to što
vozači električnih automobila, bilo maloljetni ili punoljetni,
niti ne okreću glavu na zebri, već hladno projure, a o brzini
kojom voze po stazama neću niti govoriti”, ispričala je
čitateljica s Juga 2. Nažalost, u svim osječkim kvartovima
situacija je ista, a gotovo svi vozači električnih romobila ne
poštuju pravila kojih se, prema Zakonu o sigurnosti prometa na
cestama, moraju držati.
Krenimo od toga da je dobna granica za upravljanje električnim
romobilom 14 godina, a što u Osijeku svakako nije pravilo koje se
u cijelosti poštuje. Nadalje, iz PU naglašavaju da su ti vozači
dužni pri prelasku kolnika obratiti pažnju na udaljenost i brzinu
vozila koja mu se približavaju te kolnik prelaziti nakon što se
uvjere da to mogu učiniti na siguran način. Ako pak biciklistička
staza nije označena preko kolnika dužni su zaustaviti osobno
prijevozno sredstvo i gurati ga preko obilježenog pješačkog
prijelaza ili kolnika ceste. Svaki vozač automobila, pješak ili
onaj tko je barem jednom uočio vozača električnog automobila u
Osijeku, može posvjedočiti da se na osječkim prometnicama postupa
upravo suprotno.
Obvezna svjetla
“Vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su se kretati
biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru
kretanja, a u slučajevima da biciklistička staza ili traka ne
postoje, mogu se kretati površinama namijenjenima za kretanje
pješaka te zonama smirenog prometa pod uvjetom da vode računa o
sigurnosti drugih sudionika u prometu”, stoji u odgovoru PU
osječko-baranjske, kao i to da, ukoliko nema niti biciklističke
ili pješačke staze te zone smirenoga prometa, električni romobili
mogu se kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih
cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 kilometara na
sat ili manje.
Posebno nepoštivanje prometnih pravila odnosi se na
reflektirajuće prsluke koji su, kako kažu u policiji, obvezni
noću, ali i danju u slučaju smanjene vidljivosti. Uz to, od
prvoga sumraka do potpunog svanuća, a i danju ako nema
vidljivosti, mora biti upaljeno bijelo svjetlo na prednjoj, te
crveno na stražnjoj strani električnog automobila. Obvezna je i
zaštitna kaciga za vrijeme vožnje, na romobilu se smije voziti
samo osoba koja vozilom upravlja, a ono što se zacijelo ne
poštuje jest pravilo da se električni romobil ne smije voziti
koristeći slušalice u ili na oba uha. Moramo se složiti, a reći
će to i čitateljica s početka teksta, slušalice su gotovo obvezna
“oprema”, posebice kod mladih vozača.
Dodajmo i to da, kako savjetuje policija, ne smije se umanjiti
stabilnost električnog romobila, niti ometati drugi sudionici u
prometu, voziti bez barem jedne ruke na upravljaču, pridržavati
drugo vozilo ili pak vući, odnosno gurati predmete koji mogu
ometati upravljanje električnim romobilom.
Razvijaju veće brzine
Ono čega se svakako vozači električnih romobila u Osijeku ne drže
jest zabrana ostavljanja istog bez nadzora na prometnim
površinama za kretanje vozila i pješaka. Naime, unatoč za to
posebno uređenim i označenim mjestima, električni se romobili
doista nalaze posvuda po gradu, neovisno o tome je li riječ o
stazi ili zelenoj površini. Naposljetku, ništa manje nije važna
niti brzina vožnje, a što se u Osijeku – ne poštuje.
“Električni romobili mogu razvijati veće brzine kod kojih njihovi
vozači vrlo često nisu u mogućnosti predvidjeti neke prepreke ili
situacije na koje mogu pravovremeno reagirati te zbog toga mogu
ugroziti sebe ili druge osobe. Stoga apeliramo na sve građane,
vlasnike i korisnike da budu vrlo odgovorni i oprezni kada
upravljaju električnim romobilima”, poručuju iz PU
osječko-baranjske.
Dolaskom ljetnih mjeseci vozača električnih romobila i to svih
dobnih skupina sve je više na osječkim ulicama. Ima onih koji se
voze u paru, ali i onih koji poštuju to pravilo, no voze bez
zaštitne kacige. Mogli bismo nabrajati unedogled, stoga valja
podsjetiti na crne statistike koje su još svježe u susjednoj nam
Županiji i nastojati da se broj od 127 prekršaja u
Osječko-baranjskoj županiji ne povećava…