Štete vozačima koji nalete na divljač od danas, prvog lipnja nisu
pokrivene policom osiguranja i to zbog isteka police koju je s
Eurohercom na godinu dana zaključilo Ministarstvo poljoprivrede.
Riječ je o “ugovoru o osiguranju od građanskopravne izvanugovorne
odgovornosti prema trećim osobama svih lovoovlaštenika u
Hrvatskoj”, piše Poslovni dnevnik.
Naime, početkom godine je Ministarstvo raspisalo natječaj za novi
ugovor o spomenutoj polici, ali na natječaj nije stigla niti
jedna valjana ponuda.
HOK osiguranje poslalo je ponudu, ali i osjetno višu cijenu bez
valjanog jamstva. Njihova ponuda iznosila je 57 milijuna kuna
uvećano za PDV, dok je Ministarstvo procijenilo vrijednost na 40
milijuna kuna. Natječaj je, stoga, poništen.
Mnogo je sporova
Osiguravatelji kazuju da činjenica da se nitko nije javio, osim
HOK-a govori dovoljno za sebe. Objašnjavaju da je za njih taj
posao neisplativ. Premda se prije nekoliko godina jedinstvena
polica činila dobrim modelom, problem broja divljači koji iz
godine u godinu raste, a time i štete, rezultiraju neisplativosti
i brojnim sporovima u koje ulaze.
Taj je model uveden nakon dugogodišnje loše prakse prema kojoj su
za nalet na divljač odgovarala pojedinačna lovačka društva, prema
mjestu gdje se dogodilo nalijetanje na divljač, a što, kako se
tada objašnjavalo, nije bilo dobro ni za vozače, jer su oni teško
naplaćivali nastalu štetu, a nije bilo dobro niti za lovačka
društva, koja su zbog odšteta ulazili u financijske teškoće.
Od 2018. kao rješenje uveden je model jedinstvene police, no sada
je ponovno na pragu promišljanje novog modela. Prijeloman za to
će biti ishod novog, ponovljenog natječaja za policu osiguranja
od šteta od divljači, koje je Ministarstvo poljoprivrede
raspisalo jučer, ponudivši i nešto viši iznos, 50 milijuna kuna.
Iz redova osiguranja su i dalje skeptični te smatraju da, ako se
ponuda ne podigne, treba tražiti drugi model za pokrivanje tih
šteta. U Ministarstvu poljoprivrede pak ne kriju da im je u ovom
trenutku najvažnije utvrditi rješenje za slučajeve šteta koji će
nastati dok se ne provede novi natječaj.
Sve više sudara
Rok za prikupljanje ponuda je 13. lipnja, a iz Ministarstva
poručuju da već razgovaraju s Hrvatskim lovačkim savezom o
mogućim rješenjima. Potvrđuju i rastući broj i iznos likvidiranih
šteta. Od 2018. do 2021. za financiranje te police osiguranja
dodijeljeno je 108,9 milijuna kuna, a iznos je pri tom iz godinu
u godinu bilježio rast.
Iz natječajne dokumentacije, pak, vidljivo je da raste broj
prijavljenih i likvidiranih šteta, ali i ukupni financijski
iznosi.
Primjerice, 2018. prijavljeno je bilo 1647, a lani 4883, a broj
likvidiranih šteta povećan je s 1213 na 2545 u istom razdoblju,
dok je ukupan iznos likvidiranih šteta i pričuva povećan sa 17
milijuna kuna u 2018. na preko 46 milijuna u 2021., odnosno u
četiri godine ukupno 133,7 milijuna kuna.
Ministarstvo poljoprivrede s druge strane sve je više angažirano
i na osiguravanju poljoprivrednih usjeva od šteta koju nanosi
divljač, pa među ostalim za njih već drugu godinu sufinancira i
premije police osiguranja.
No, problem prometa i divljači, ne bude li uspjeha s
osiguravateljima, po svemu sudeći naći će se ponovno na dnevnom
redu između nadležnih ministarstava i lovačkih društava.
I iz samog Ministarstva poljoprivrede, na upit kako ovakve
slučajeve rješavaju u drugim zemljama EU, odgovaraju da samo u
dvije zemlje, među kojima je i Hrvatska, za štetu od divljači
odgovara lovoovlaštenik, dok najveći broj članica dijeli pravo i
praksu po kojem vozač odgovara za štetu od divljači na vozilu, a
lovoovlaštenici za štetu na poljoprivredi.
Iz više izvora čuje se tako da bi moguća rješenja mogla biti
tražena i kroz uvođenje posebne obvezne police osiguravanja za
vozila ili nove naknade koju bi se ugradilo u trošak koji se
plaća prilikom godišnje registracije auta, iz koje bi se osigurao
fond za pokrivanje šteta od divljači, piše Poslovni dnevnik.