Strojovođa putničkog vlaka krećući se prugom od Okučana prema Novskoj prošao je pored tri prostorna signala, pri čemu je pored prvog signala prošao na upaljeni zeleni signalni znak "Slobodno", dok je nesporno utvrđeno da je pored sljedeća dva prostorna signala prošao bez zaustavljanja na upaljeni crveni signalni znak "Stoj"
Prošlo je osam mjeseci od željezničke nesreće kod Novske koja se
dogodila u mjestu Rajić, na pruzi Okučani – Novska 9.rujna prošle
godine. Tada je u naletu putničkog na teretni vlak poginulo troje
ljudi, a jedanaest ih je ozlijeđeno. Sada je napokon dovršeno
kriminalističko istraživanje te je utvrđen uzrok nesreće.
Županijsko državno odvjetništvo u Sisku priopćilo je da je
istragom utvrđeno da je kriv strojovođa putničkog vlaka koji je
prošao kroz dva crvena signala te se zabio u teretni vlak koji je
stajao na pruzi zbog kvara. Strojovođa je poginuo.
Priopćenje sisačkog tužiteljstva prenosimo u cijelosti.
Županijsko državno odvjetništvo u Sisku i Policijska uprava
sisačko-moslavačka završili su kriminalističko istraživanje
utvrđivanja uzroka željezničke nesreće koja se dogodila 9. rujna
2022. na pruzi Okučani–Novska, u mjestu Rajić, odnosno naleta
putničkog vlaka broj 2506 na zaustavljeni teretni vlak broj 41200
pri čemu su tri osobe smrtno stradale, a jedanaest je osoba
ozlijeđeno te je prouzročena šteta velikih razmjera.
Tijekom kriminalističkog istraživanja su, radi utvrđivanja uzroka
željezničke nesreće, prikupljeni svi raspoloživi podaci, snimke i
potrebna dokumentacija te su provedene dokazne radnje, kao i
analiza zapisa registrirajućih uređaja putničkog vlaka broj 2506
i teretnog vlaka broj 41200 i analiza rada signalno-sigurnosnog
sustava u kolodvoru Okučani i na pruzi Okučani–Novska, o čemu je
sastavljeno Tehničko izvješće o nesreći od 9. rujna 2022. koje je
sastavilo društvo ALSTOM iz Rima. Ujedno, analizirana su izvješća
Zajedničkog Istražnog povjerenstva od 28. studenog 2022. i
Konačno izvješće Agencije za istraživanje nesreća u zračnom,
pomorskom i željezničkom prometu od 11. travnja 2023. te je
Fakultet prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu proveo
vještačenje o čemu je sastavljeno Izvješće o provedenom
vještačenju od 29. ožujka 2023., dopunjeno 17. travnja 2023.
Na temelju svih prikupljenih podataka i dokaza, kao i na temelju
rezultata provedenog neovisnog vještačenja po vještaku za
željeznički promet, utvrđeno je da je strojovođa putničkog vlaka
krećući se prugom od Okučana prema Novskoj, nakon izlaska iz
kolodvora Okučani, prošao pored tri prostorna signala, pri čemu
je pored prvog prostornog signala prošao na upaljeni zeleni
signalni znak “Slobodno”, dok je nesporno utvrđeno da je pored
sljedeća dva prostorna signala prošao bez zaustavljanja na
upaljeni crveni signalni znak “Stoj”, a automatsko zaustavljanje
vlaka djelovanjem “autostop” uređaja (koji se aktivira kod
prolaska vlaka na crveni signalni znak) izbjegao je namjernim
ručnim aktiviranjem prekidača “vožnja po nalogu”. Takvo njegovo
postupanje bilo je u uzročnoj vezi s nastalim posljedicama.
Utvrđeno je da je strojovođa putničkog vlaka, postupajući na
opisani način, prekršio članak 132. stavak 2. i članak 134.
stavak 1. Pravilnika o načinu i uvjetima za sigurno odvijanje i
upravljanje željezničkim prometom (Narodne novine broj 107/2016.
– dalje: Pravilnik) te je prekršio Pisani nalog SE-3/50 kojima je
bila određena obveza vožnje prema signalnim znacima prostornih
signala, čime je kao sudionik u željezničkom prometu kršenjem
propisa o sigurnosti prometa tako ugrozio promet da je izazvao
opasnost za život i tijelo ljudi i imovinu velikih razmjera, pri
čemu je prouzročena smrt više osoba. Opisanim postupanjem
ostvario je zakonska obilježja kaznenog djela ugrožavanja
posebnih vrsta prometa iz članka 225. stavak 4. i 1. Kaznenog
zakona.
>> Fotografije iz zraka koje pokazuju razmjere željezničke katastrofe kod Novske
Tijekom izvida analizirani su svi prikupljeni podaci i dokazi
radi ocjene jesu li strojovođa teretnog vlaka broj 41200,
prometnik vlakova kolodvora Okučani i centralni prometnik vlakova
kolodvora Novska prekršili odredbe propisa i internih akata
kojima su propisani radni postupci.
U odnosu na pogovor u javnosti da je strojovođa teretnog vlaka
broj 41200, zaustavio vlak na navedenom mjestu u Rajiću radi
nedopuštenog prihvata odnosno silaska migranata s vlaka, ti
navodi su provjereni i u cijelosti otklonjeni kao netočni.
Analizom rezultata provedenog istraživanja utvrđeno je da
strojovođa teretnog vlaka nije prekršio članak 139. stavak 1. i
2. Pravilnika o načinu i uvjetima za sigurno odvijanje i
upravljanje željezničkim prometom, budući da je tijekom vožnje
teretnog vlaka došlo do smetnji (potvrđene su zapisom
registrirajućeg uređaja predmetnog vlaka), te je strojovođa
slijedio sigurnosnu proceduru koja uključuje zaustavljanje vlaka
radi utvrđivanja razloga smetnji koje bi mogle ugroziti daljnju
vožnju vlaka i obavljao nužne provjere, a od zaustavljanja vlaka
nije protekao rok (15 minuta od zaustavljanja) nakon kojeg je bio
u obvezi posebno obavijestiti prometnike vlakova o kvaru
ili drugom razlogu zaustavljanja vlaka, pri čemu je zaustavljanje
vlaka uredno registrirala automatska signalizacija APB sustava, a
nesporno su dva prostorna signala za nadolazeći putnički vlak
pokazala crveni signal “Stoj” koje je vlakovođa nadolazećeg
putničkog vlaka bio dužan poštovati i zaustaviti vlak.
Ujedno, na temelju analize rezultata provedenog istraživanja
proizlazi da prometnici vlakova u kolodvoru Okučani i kolodvoru
Novska svojim postupanjem nisu prekršili odredbe
Pravilnika, odredbe Poslovnog reda kolodvora niti drugih
propisa i internih akata. Promet na pruzi Okučani–Novska
reguliran je sustavom automatskih pružnih blokova pa u situaciji
kada on ispravno radi, promet se regulira svjetlosnim oznakama na
prostornim signalima, a u slučaju resetiranja sustava kao i
registriranja okolnosti koje mogu ugroziti sigurnost prometa,
automatski se na prostornim signalima pale crvene signalne oznake
“Stoj”, kojih su se strojovođe dužni pridržavati.
Slijedom svega utvrđenog, proizlazi da postupanje strojovođe
teretnog vlaka broj 41200 i prometnika vlakova u kolodvoru
Okučani i kolodvoru Novska nije predstavljalo kršenje odredbi
Pravilnika, niti drugih relevantnih propisa i internih akata te
nije bilo u uzročnoj vezi s nastalim posljedicama, radi čega se u
njihovom postupanju ne stječu zakonska obilježja kaznenog djela
koje se progoni po službenoj dužnosti.