Nakon priloga rtl Potrage

Inspekcija ponovno u vinkovačkoj bolnici, anesteziolog koji je iznio optužbe: ”Sve bih ponovio”

Nakon što je, sa suprugom, za RTL Potragu javno progovorio o brojnim nepravilnostima u svojoj bolnici, dobili su mnoštvo poruka podrške, ali i naišli na osudu dijela kolega

Ovih dana inspekcija je ponovno bila u Vinkovačkoj bolnici. Dok
se dio problema nakon priče RTL Potrage riješio, dio je
ostao. Od korištenja improvizirane opreme do prijevoza hitnih
pacijenata u neadekvatnim uvjetima, ali i sami građani
javljali su svoja iskustva.

Stigao je tako i video teško pokretne starice kojoj su u toj
bolnici, umjesto kolica dali uredski stolac.

“Meni je obraz čist, savjest mirna. Ja bih ovo ponovno sve
napravio, a ti ljudi nek pričaju što god hoće. Ne mislim da sam
napravio nikakvo kriminalno djelo niti izdaju bolnice, nego sam
ovo napravio da bi se digla kvaliteta usluge u bolnici”, tako
danas govori Josip Jelić, anesteziolog u Općoj
županijskoj bolnici Vinkovci.

Svašta se doktoru Jeliću i njegovoj supruzi, također liječnici
vinkovačke bolnice, dogodilo u protekla dva tjedna od kad su u
našoj emisiji ukazali na brojne nepravilnosti u bolnici u kojoj
rade.

Osjetili ‘mobing’ na poslu

“Jednostavno sam osjetio odbojnost zbog tog čina što sam napravio
što sam izašao u medije ispada da sam osramotio bolnicu. Kod
supruge je situacija isto bila, ona je dobila intelektualno
šikaniranje dolaskom na posao to je bilo nekih četiri pet dana
nakon priloga”, priča nam anesteziolog Jelić.

Ne talasaj, to nije njihova deviza. Osobito ne nakon što već
godinu dana upozoravaju na pogreške u radu koje štete i osoblju i
pacijentima. Jedna od najtežih je, tvrdio nam je doktor Jelić,
činjenica da njegovi kolege daju anesteziju više pacijenata iz
iste šprice.

“I znači umjesto da imate pet šprica i navučete pet puta po 2 ml,
vi uzmete jednu špricu, navučete 10ml, date jednom pacijentu,
dođe drugi pacijent iz iste te šprice dobije on, dođe treći iz
iste šprice dobije on, dođe četvrti iz iste šprice dobije četvrti
pacijent i peti pacijent dobije iz iste šprice,” objašnjava Jelić
u Potrazi početkom mjeseca.

To se, kaže, ne radi u svijetu već 40 godina, od pojave HIV-a.

‘Lijek se drži otvoren mjesec dana’

“Dolazi do rizika prijenosa zaraznih bolesti tipa HIV-a,
hepatitisa, bolničkih bakterija.  Zašto se to tako radi? Pa
na ovom odjelu se to radi zbog štednje. Štednja u iznosu od 50
lipa koliko košta šprica i 10 do 20 kuna koliko koštaju naši
anesteziološki lijekovi”, kazao je Jelić.

>> Zbog nepravilnosti liječnik prijavio vlastitu bolnicu: Inspekcija izdala čak 18 mjera, ministarstvo ih ne želi otkriti


Ti bi se lijekovi potom čuvali u takozvanim šaržama u
hladnjacima.

Jelić na to odgovara: “To je slika dana inspekciji. Znači lijek
otvoren 15.12., a slikano 16.1. znači taj vam lijek stoji mjesec
dana u šarži, čeka pacijenta koja će ga primiti. Još je korišten
na pacijentima ranije, plus čuvan je još mjesec dana”.

Govorio nam je Jelić i da njegov šef, ravnatelj
Šporčić istodobno obavlja anesteziju na nekoliko
pacijenata, ostavljajući ih bez nadzora liječnika. Tvrdio je i da
nemaju dovoljno opreme, pa za intubacije, umjesto medicinskih
uvodnica koriste obične žice. Kao i da jednokratnu opremu
iskuhavaju dok se ne raspadne.

Javio se i ministru Berošu

“Ova maska desno to je jednokratna maska takozvana e g l maska
koja se stavlja pacijentu i ona se prema utjecaju topline
pacijenta formira prema njegovoj usnoj šupljini i zbog toga se ne
smije nikako sterilizirati. Kod nas se ona sterilizira i nakon
toga dobijete jedan skvrčeni komad plastike, lateksa”, tvrdi
Jelić.

Prije godinu dana počeo je Jelić upozoravati na ove i brojne
druge probleme. Pobrojao je 24 nepravilnosti i prije godinu dana
počeo slati redom: Upravnom vijeću bolnice, liječničkoj
komori, udruzi bolničkih liječnika, županu, čak i ministru
Berošu.

“I onda nekih dvadesetak dana nakon što nije reagirao na dopis
poslao sam mail u kojem sam iznio da ću se obratiti medijima
ukoliko ne dođe inspekcija ministarstva zdravstva. I onda je on
na to, znači, poslao inspekciju 22. i 23. travnja u vinkovačku
bolnicu”, kazao je Jelić početkom godine.

Sve je krenulo od RTL-ove Potrage 

Tu su za Jelića nastupili novi problemi. Od tad, znači osam
mjeseci, nije mogao dobiti čak ni običan Zapisnik inspekcije,
iako je povjerenik za pravo na pristup informacijama Ministarstvo
tri puta upozorio da riješe njegov zahtjev.

Dobio ga je tek nakon što smo mi počeli raditi priču. Tad je i
nama Ministarstvo jedva priznalo da su pronašli 18 nepravilnosti,
ali do zaključenja prošle priče nisu nam htjeli reći koje su to
točno nepravilnosti ni tko će za njih odgovarati.

“Prema podacima koje smo mi dobili od ministarstva zdravstva
pronađeno je 18 nepravilnosti. Koje su to nepravilnosti? Ne to su
to nisu nepravilnosti, to je bilo 18 nekakvih primjedbi od strane
kolege koji je prijavio nepravilnosti”, govorio je
Krunoslav Šporčić, ravnatelj Opće županijske
bolnice Vinkovci.

Ravnatelj nam je, za prošlu priču, spremno stao pred kameru.
Zajedno sa županom, budući da je Županija osnivač bolnice. Tvrdio
je da je riješio problem odsisnih anestezioloških plinova koji su
ugrožavali osoblje, da je prestao raditi paralelne anestezije,
ali i da nije istina da više pacijenata prima anesteziju iz iste
šprice.

“Ali kažem vam, stvar je u tome da se to ne treba i ne smije
koristiti”, rekao nam je ravnatelj Šporčić i dodao kako tvrdi da
ni jedan pacijent nije dobio špricu koju je netko drugi već
koristio.

Je li riječ o politici?

Jelić je tada iznio još jednu zanimljivu teoriju, budući da su i
ravnatelj i župan članovi HDZ-a, baš kao i resorni ministar, bio
je uvjeren da su njegovu prijavu pokušali politički zataškati.
Tim više što mu župan nikad nije ni odgovorio na očitovanje koje
mu je poslao.

Potvrdio je početkom siječnja Damir Dekanić,
župan vukovarsko-srijemski, da je član HDZ-a.

Danas, nakon skoro tri tjedna Jelić govori: “Nakon vaše priče je
riješen problem korištenja istih šprica za anesteziju nakon 40
godina koliko odjel postoji možda i više. Znači vi ste vašom
emisijom od 15 minuta riješili problem koji mi ovdje ne možemo
riješiti preko 40 godina.”

Nabavljeno je, kaže, i nešto jednokratne opreme, ali gomila
problema na koje je ukazao ostala je ista. Pred kamere RTL-a
pokazuje kakvom se još “medicinskom” opremom koristi.

Pate i oni najmlađi…

“Slikao sam u sali neki dan običnu pocinčanu žicu koja se
stavlja kao uvodnica za tubus i nije medicinska oprema, to se ne
bi smjelo u anesteziološkoj sali uopće koristiti. To je ručni rad
nekog od naših tehničara vjerojatno”, ispričao je Jelić.

Na pitanje koristi li se to na djeci doktor odgovora:
“Da, to su uvodnice za dječje tubuse. Ja izbora nisam imao, tu je
bilo dvoje male djece ja sam to morao koristiti drugog nisam
imao”.

Ravnatelj, koji ovaj put nije htio stati pred kamere, u pisanom
odgovoru, unatoč fotografijama, tvrdi: “Za stilet se ne koriste
obične pocinčane žice”.

“Jedan veliki problem koji ostaje je transport hitnih pacijenata
koji se i dalje vrši u neadekvatnim sanitetskim kolima”,
objašnjava Jelić.

Nedostaje opreme 

Nedavno su, kaže, jednog pacijenta jedva spasili u takvim kolima
jer nije bilo opreme. Opisuje nam kako to inače izgleda kad
prevoze kritične pacijente.

“Imamo pacijenta kojeg treba staviti na respirator mi ga tu
intubiramo, stavimo na respirator i onda zovemo sanitetski
prijevoz doma zdravlja Županja ili Vinkovci znači ovisno o mjesto
stanovanja i onda vozilo saniteta dolazi u bolnicu mi skupljamo
opremu sa strane i ukrcavamo pacijenta i opremu u vozilo.
To je prazno vozilo bez ikakve opreme ima jedino bocu kisika
znači sva ta oprema u tom vozilu nije fiksirana i to vam sve
leti,” tvrdi Jelić.

Problem je, dodaje Jelić, i činjenica da je većina voditelja
odjela, uključujući i glavne sestre u funkciji vršitelja
dužnosti.

“I ako taj šef nema mandat, nema ni kredibilitet da ide u
promjene na svom odjelu nego se tako održava ta klijentelistička
mreža. Dok je voditelj odjela radi po napucima uprave. On na tom
mjestu ako proba nešto promijeniti ili izađe iz tih tračnica može
se jednostavno smijeniti”, napominje Jelić.

Ravnatelj prebacuje lopticu 

Ravnatelj se pravda da je rješenje tih pitanja unazad nekoliko
godina više puta prolongirano budući da je Upravno vijeće
ustanove zauzelo stav kako je prije imenovanja voditelja
organizacijskih jedinica potrebno donijeti novi Pravilnik o
unutarnjem ustrojstvu i sistematizaciji radnih mjesta ustanove.
To se, eto, nije dogodilo godinama. No, Jelić mu više ne
vjeruje.

“Ravnatelj je u prošlom prilogu slagao javnost i to mogu otvoreno
reći i to beskrupulozna slagao prvo da pacijenti nisu primali
lijekove iz iste šprice, što nije istina. Pacijenti su primali do
vaše prošle emisije lijekove iz iste šprice” naglašava
anesteziolog.

Ravnatelj Šporčić opet tvrdi: “Iste šprice za više pacijenata
nisu se nikada koristile”.

Upitali smo liječnika Jelića potvrđuje li da su s istom špricom
tretirali više pacijenata, a on odgovara: “Tako je do 6.1. dan
poslije vaše emisije se to radilo.”

Optužuje ravnatelja za još nekoliko laži kojima je, kaže, obmanuo
i Ministarstvo.

“To ispada po očitavanju ministra da je doktor Šporčić dopisima,
s četiri dopisa izvijestio ministarstvo da je on uklonio sve
probleme na odjelu. Zadnji taj dopis je bio iz rujna i
ministarstvo je po tome shvatilo da je problem vinkovačke bolnice
riješen, ali taj problem nije riješen do danas, a pogotovo ne do
rujna”, žali se na institucije Jelić.

Što kažu iz udruge za promicanje prava pacijenata?

“Takva priča zaista ostavlja trag na svima nama. Angažirali smo
se odmah, pokušali smo vidjeti pozadinu priče. Zaista su izašle
informacije koje su relevantne i za prava pacijenata i za
sigurnost pacijenata, za cjelokupni zdravstveni sustav”, govori
Jasna Karačić, predsjednica Hrvatske udruge
za promicanje prava pacijenata.

Nažalost, dodaju iz ove udruge, često im se liječnici žale na
teške propuste, ali rijetko tko, poput Jelića stane otvoreno pred
kamere i želi govoriti o tim problemima.

“Evo mi imamo desetak liječnika koji su nam se javili, naravno ne
želeći otkriti svoj identitet iz straha da im se neće ugroziti
njihova pozicija. Nemaju tu autonomiju kao što to imaju liječnici
u drugim zemljama da mogu biti samostalni u donošenju odluka i da
rade ono što je najbolje za pacijente u tom trenu isto tako da
ukažu na nepravilnosti”, objašnjava Karačić.

Na nepravilnosti u vinkovačkoj bolnici su nam, nakon prve priče,
ukazali i brojni pacijenti. Među njima i Ramona koja je sa
suprugom nedavno na pregled u bolnicu vodila svoju teško pokretnu
80-godišnju baku. Ostavili su je u automobilu i krenuli u potragu
za kolicima kojima bi je dovezli na pregled.

Umjesto kolica, koriste se uredske stolice

“Međutim, na porti smo dobili odgovor da oni nemaju kolica jer
njima pacijenti ukradu kolica. Ja sam samo pitala što da mi sad
radimo, kako da baku dovezemo na dogovoreni pregled. Oni su rekli
da to jednostavno nije njihova briga, neka se snađemo”, kaže
Ramona Stapić iz Vinkovaca.

Šetali su tako od odjela do odjela, pitali za kolica čak i na
hitnom prijemu, ali ništa.

“Deset minuta do pregleda odlučimo tražiti doktora kod kojeg
ona treba ići. Tamo dolazim, nisam mogla doći do doktora jer je
imao nekakav pregled, ali sestra koja pripada toj ordinaciji nam
je ponudila jedina nekakvo rješenje. Mislim, rješenje je apsurdno
i smiješno, ali je u tom trenutku nama jedino rješenje, jedini
spas da uopće baku dovezemo na dogovoreni pregled. Ponudila nam
je gospođa svoju uredsku stolicu na točkiće. Da moju baku
prevezemo umjesto u bolesničkim kolicima kakva spadaju u bolnicu
za transport pacijenata, da ju prevezemo u uredskoj stolici”,
priča Stapić.

I na kraju su baku preko parkinga, pa kroz bolnicu dogurali na
pregled u stolcu.

“Dolazimo na zakazani pregled, nitko nam ništa ne komentira niti
se ispričava što vozimo pacijenta u uredskoj stolici. Ja sam,
naravno, zahvalna toj sestri koja je ponudila bilo kakvo
rješenje, zahvalna sam i doktoru koji je stručno obavio zahvat
dalje na baki, ali ne mogu vjerovati da u 21. stoljeću, ne
mogu vjerovati da nemaju osnove, nemaju sredstvo za transport
pacijenata.”

Za tu smo situaciju pitali i ravnatelja koji kaže:  “Slučaj
koji navodite nije prijavljen u ravnateljstvo i smatram kako je
netočan jer u ustanovi postoji 60 komada kolica za transport
nepokretnih pacijenata”.

Što o svemu kaže Povjerenstvo za zaštitu prava pacijenata?

Predsjednika Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata
Vukovarsko-srijemske županije Davora Bandića
upitali smo je li povjerenstvo upoznato sa situacijom u
vinkovačkoj bolnici, na što on odgovara: “Pa povjerenstvo za
zaštitu prava pacijenata ako pitate o tome nije upoznato s time
jer to nije način na koju naše povjerenstvo radi.”

Prema zakonu, svaka županija koja je osnivač bolnice mora imati
Povjerenstvo za zaštitu prava pacijenata. Oni bi se, primjerice,
trebali brinuti o slučajevima poput bake u uredskom stolcu, ali i
dijeljenjem jedne šprice na nekoliko pacijenata, no time se nisu
bavili.

“Da smo mi možda došli kao povjerenstvo za zaštitu prava
pacijenata prije nego što je već to nešto došlo ovako da kažem u
javnost to bi sigurno osjetili kao nekakvu potrebu i vjerujem da
bi mi onda odreagirali na način da bi, mi nemamo nikakve ovlasti
u tom smislu, ono što mi možemo obavijestiti ove službe ove
institucije koje su već taj dio odradile”, poručuje Bandić.

Inspekcija ponovno došla…

U međuvremenu, javlja nam doktor Jelić, inspekcija je, nakon
našeg odlaska, ponovno posjetila bolnicu, baš kako su nam i
najavili u prošloj priči. Doduše, stigli su nakon što smo ih
ponovno upitali kad misle opet u nadzor. Kaže Jelić, bila su to
mučna dva dana, u kojem se on osjećao kao krivac.

– Nije vam žao što ste istupili? “Ne, nije mi žao i to bih
ponovno napravio. Žao mi je samo što taj postupak toliko traje.
To je skoro već godinu dana od prvog dopisa komori. To si ne mogu
objasniti zašto to toliko traje. Zašto institucije ne reagiraju
godinu dana”, pita se Jelić.

Ni nama nije jasno zašto Ministarstvo uporno nije htjelo otkriti
koji su propusti pronađeni i tko će za njih odgovarati. Na naše
inzistiranje, ali tek nakon emitiranja prve priče, poslali su nam
detaljnije koji su to zaključci stručnog mišljenja i što sve
bolnica treba napraviti, a na što ovaj liječnik već godinu dana
upozorava, ali do danas cijelo stručno mišljenje na kojem
inzistiramo, nismo dobili.

Kao ni odgovor na pitanje tko će za ove propuste odgovarati.
Jer ako je pronađeno čak 18 nepravilnosti, onda bi odgovorna
uprava sama trebala tražila krivca. Ova ga nije našla ni nakon
nekoliko naših upita. Možda im osam mjeseci nije bilo dovoljno.
Naviknuli smo da se u zdravstvu dugo čeka. 

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@sib.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari