Važan propust

Rodna neravnopravnost u udžbenicima? Iz nastave izostavljeni ženski spolni organi

RTL

Srednjoškolka je primijetila ovakav seksizam u udžbeniku i prijavila ga aktivističkoj platformi Grof Darkula, nakon čega su reagirali nakladnik i pravobraniteljica

Zamislite da imate 12 godina i prvi puta detaljnije učite o
spolnim organima. Tada primijetite da je izostavljeno nešto
važno. Dječaci uče o penisu, sve je lijepo i detaljno objašnjeno,
ali kada dođe red na djevojčice, izostaje ključni dio – vulva,
piše
net.hr
.

“To je izbjegavanje istine i zapravo obmanjivanje djece.
Djevojčice u tom uzrastu mogu i često dobivaju menstruaciju.
Svaka djevojčica treba znati što su velike i male usne, gdje će
menstrualna krv izlaziti i što je klitoris”, ističe ginekologinja
Jasenka Grujić.

Sve to postoji, ali u udžbeniku izgled ženskog spolovila nalikuje
onome kod Barbie lutke. O ženskom spolnom organu, prema
kurikulumu, uči se u osmom, dok se o muškom spolnom organu uči u
šestom razredu.

“Ne bi trebalo biti diskriminacije ni prema ženskim, ni prema
muškim spolnim organima”, kaže saborska
zastupnica Marija Selak Raspudić.

Nakon što je Zlata Đurđević podnijela prijavu,
slučaj istražuju pravobraniteljica za ravnopravnost spolova te
Ministarstvo znanosti i obrazovanja.

“Koliko često djevojčice, odnosno žene, dolaze kod nas, a da
zapravo ne poznaju svoje tijelo? Prilično često. Ne znaju gdje se
nalazi klitoris. Kada prstom ulaze u rodnicu, prestraše se vrata
maternice i ne znaju što je to”, objašnjava ginekologinja Grujić.

Mladi danas znaju malo i o seksualnim odnosima. Prema
istraživanju Poliklinike za zaštitu djece Grada Zagreba, više od
trećine informacija traže od prijatelja, dok tek 12 % njih nešto
nauči u školi. Anketa udruga koje zagovaraju seksualni odgoj u
školama pokazuje to da i sami učenici žele znati više.

“Djeca su prepuštena sebi. Iako uče jedni od drugih tijekom
odrastanja, važno je da im školski program pruži osnovne
informacije kako bi se zaštitili od seksualnog nasilja i bili
informirani”, navodi Tea Vidović Dalipi iz
Udruge PaRiter iz Rijeke.

Djeca se i informiraju na različite načine. Prije nekoliko
godina, na satu glazbene kulture, prvašićima je mama prikazana
kao žena u pregači, dok je žena u uskoj haljini s visokim
potpeticama. U jednoj karlovačkoj školi, kutak je za žene
izgledao čisto – kuhaj, peglaj, dok je za muškarce
izgledao – izumi, popravi. Najnoviji slučaj dolazi iz
politike i gospodarstva. U udžbeniku se učenike pita: ”Želiš li
žene u politici? Koje su moguće prednosti i nedostatci
angažiranja žena u politici?”.

“Pitanje o primjerenosti i posljedicama angažmana žena u politici
– zar to pitanje pripada 21. stoljeću?”, pita se saborska
zastupnica Ivana Kekin.

Srednjoškolka je primijetila ovakav seksizam u udžbeniku i
prijavila ga aktivističkoj platformi Grof Darkula, nakon čega su
reagirali nakladnik i pravobraniteljica. Pitanja su zamijenjena
sljedećim: “S kojim se preprekama suočavaju žene kada ulaze u
politiku? Kako se može poticati sudjelovanje žena u politici?”.

“Sramota je ta što djeca i učenici moraju upozoravati i mijenjati
društvo i ono što u njemu nije dobro, umjesto da mi, koji gradimo
sustav i politiku, već uključimo te segmente u sustav”, smatraju
iz Udruge PaRiter.

Pitanje je samo koliko još takvih stvari ima u hrvatskim
udžbenicima, a da toga nismo ni svjesni.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@sib.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari