Kako je moguće da automobil padne na tehničkom pregledu, da se dobije rok od 15 dana da se nedostaci otklone i je li istina da se od tamo automobil mora odšlepati?
Policija je nedavno zaustavila Zagrepčanku jer je vozila
automobil koji je pao na tehničkom pregledu. Naplatili su joj 45
eura kazne. Mislila je da ima 15 dana za otkloniti nedostatke te
da u tom periodu smije voziti, ali gadno se iznenadila, piše
Danas.hr.
“Rekli su nam da ručna kočnica ‘pomalo’ ne drži, da treba
promijeniti gume i nekakva svjećica nije radila. OK, što je, tu
je. Suprugu su rekli da ima 15 dana da otkloni kvarove i on se
normalno odvezao iz stanice za tehnički pregled”, počela je svoju
priču Zagrepčanka koja je uskoro imala neugodan susret s
policijom.
Narednih dana su otklonili sve nedostatke i promijenili gume.
“Taj dan suprug je rekao da sutra ujutro treba odmah ići i
riješiti tehnički, ja sam toga dana navečer sjela u automobil i
obavila kvartovsku vožnju. Po povratku, neposredno ispred kuće,
vidjela sam rotirke u retrovizoru, policija me zaustavila.
Uplašila sam se, u sekundi sam prevrtjela jesam li stisnula
previše gas, krajičkom oka pogledala imam li upaljena svjetla,
zaokružila pogledom po cesti jesam li napravila prekršaj… Nije
bilo to”, govori nam Zagrepčanka.
Skenirali tablice i otkrili je
Policija ju je zaustavila jer su “skenirali” njezine registarske
tablice i iskočio je alarm – na cesti je bilo neregistrirano
vozilo.
“Pitali su me čiji je automobil, rekla sam da je auto na
suprugovo ime, dohvatila sam prometnu, vozačku, osobnu… Pitali su
me znam li zašto su me zaustavili. Nisam pojma imala”, navela je
čitateljica.
Doznala je da nije smjela voziti automobi.
“Rekla sam da znam da je auto pao na tehničkom pregledu i da su
nam dali rok od 15 dana da otklonimo nedostatke. Rekla sam da je
osmi dan od tog roka i izvadila papir od tehničkog pregleda. Bila
sam potpuno uvjerena da smijemo voziti auto tih 15 dana.
Policajci su mi rekli da sam u prekršaju jer automobil nije smio
ni izaći s tehničkog servisa ako nije ispravan. Kratko su mi i
ljubazno objasnili da se prema pravilima takav auto mora
odšlepati iz stanice za tehnički servis i odmah odvesti kod
servisera. Da se ne smije voziti sve dok se i posljednji
nedostatak ne otkloni. Moja reakcija bila je: Mooolim?!”, kaže
Zagrepčanka.
S policijom se ne raspravlja
Na licu mjesta platila je kaznu od 45 eura, bila je već pred
svojim domom te se samo sparkirala. No upitala je kako je moguće
da automobil padne na tehničkom pregledu, da se dobije rok od 15
dana da se nedostaci otklone i je li istina da se od tamo auto
mora odšlepati.
“Prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama propisano je da
nedostaci utvrđeni tijekom tehničkih pregleda vozila mogu biti
nekategorizirani ili se kategoriziraju kao manji, veći ili
opasni. Pritom su manji nedostaci oni koji nemaju znatan učinak
na sigurnost vozila ili utjecaj na okoliš te ostale manje
neusklađenosti ili ako je teret pravilno osiguran, ali je
primjereno dati sigurnosno upozorenje u vezi s osiguranjem i
prijevozom tereta”, rekli su iz MUP-a.
“Veći nedostaci su oni, koji mogu ugroziti sigurnost vozila ili
utjecati na okoliš te dovesti druge sudionike prometa u opasnost
ili druge veće neusklađenosti ili teret nije dovoljno osiguran,
pa je moguće veće pomicanje ili prevrtanje tereta ili njegovih
dijelova. Tu su i opasni nedostaci, to su oni koji čine izravan i
neposredan rizik za sigurnost na cestama ili nepovoljno utječu na
okoliš, a koji opravdavaju zabranu korištenja vozila na cestama
ili je izravno ugrožena sigurnost prometa kao posljedica rizika
od gubitka tereta ili njegovih dijelova, odnosno opasnosti koja
proizlazi izravno iz tereta ili kada su neposredno ugrožene
osobe”, pojašnjavaju iz MUP-a kakvi sve nedostaci vozila mogu
biti.
Iz MUP-a navode da kod obavljanja tehničkog pregleda vozila i
utvrđivanja većih nedostataka na vozilu takvo vozilo se
isključuje te je auto moguće odvesti do mjesta gdje se može
otkloniti neispravnost ili nedostatak.
“U ovom slučaju pravo ponovnog sudjelovanja vozila u prometu,
nakon isključenja vozila, dokazuje se zapisnikom o obavljenom
tehničkom pregledu vozila, kojim je utvrđena ispravnost vozila.
Isto tako, u slučaju nedostataka koji ne iziskuju neposredno
otklanjanje, ovlaštena osoba (policijski službenici, inspektori
cestovnog prometa i nadzornici tehničke ispravnosti vozila) može
dopustiti korištenje vozilom najviše do 15 kalendarskih dana od
dana obavljenog tehničkog pregleda na cesti. Takva mogućnost se
navodi u napomeni Zapisnika o obavljenom tehničkom pregledu
vozila na cesti (članak 14. Pravilnika o tehničkim pregledima
vozila na cesti). Nakon proteka naloženog roka iz Zapisnika,
vozilo može sudjelovati u prometu samo ako posjeduje Zapisnik o
obavljenom tehničkom pregledu vozila, kojim je utvrđena
ispravnost vozila, a obavljen je nakon utvrđenih nedostataka –
isključenja iz prometa”, navode u MUP-u.
Vučna služba mora odvesti vozilo
“Opet, tu je i scenarij kada nadzornik u stanici za tehnički
pregled vozila utvrdi da uređaji za upravljanje, uređaji za
kočenje ili uređaj za pogon na tekući ili stlačeni plin nisu
ispravni u tolikoj mjeri da vozilo ugrožava sigurnost prometa na
cestama, pa će on zatražiti od vozača da skine i preda
registracijske pločice te da prestane koristiti vozilo, dok se ne
otklone neispravnosti”, navode u MUP-u.
Dodaju da ovakvo vozilo nije sigurno za promet zbog opasnih
nedostataka te se mora vučnom službom prevesti do mjesta gdje se
mogu otkloniti neispravnosti ili nedostaci.
Iz MUP-a napominju da vozila smiju sudjelovati u prometu ako su
registrirana i ako imaju važeću prometnu dozvolu.
“Ako je ovakvom vozilu isteklo važenje prometne dozvole za više
od 15 dana isto se isključuje iz prometa, a vozaču se privremeno
oduzimaju registarske pločice”, podsjećaju na pravila u MUP-u.
A evo što će se dogoditi i ako vozilo padne na tehničkom pregledu
te nadzornik hoće skinuti registracijske pločice, a vozač to ne
dopusti.
“Nadzornik će odmah o tomu obavijestiti najbližu policijsku
upravu”, upozoravaju iz MUP-a.
Što ako imate rok od 15 dana, a registracija je istekla?
No da se vratimo na pitanje: smije li netko voziti automobil ako
padne tehnički pregled i dobije 15 dana da otkloni neispravnosti,
a registracija vozila je istekla? I što ako ga policija zatekle
na cesti, može li se vozač pozvati na rok od 15 dana?
“To ovisi o utvrđenom nedostatku na vozilu i procjeni ovlaštene
osobe koja obavlja tehnički pregled vozila te na kraju krajeva o
napomeni koja je dana u Zapisniku o obavljenom tehničkom pregledu
vozila na cesti. Ovdje bi napomenuli razliku između
neregistriranog vozila, vozila kojem nije produžena valjanost
prometne dozvole ili koje je tehnički neispravno. Neregistrirana
vozila ne vode se u evidencijama niti su dobila javnu ispravu,
odnosno prometnu dozvolu. Odredbom članka 238. stavka 7. Zakona o
sigurnosti prometa na cestama propisano je da će se novčanom
kaznom u iznosu od 260 eura kazniti za prekršaj vozač koji
upravlja motornim ili priključnim vozilom, osim traktora i radnog
stroja, koje nije registrirano ili mu je isteklo važenje prometne
dozvole za više od 15 dana”, navode u svom odgovoru iz MUP-a.
Dodatno, navode da je odredbom istog članka zakona propisano je
da će se novčanom kaznom od 90 eura kazniti za prekršaj vozač
koji upravlja traktorom i radnim strojem koji nije registriran
ili mu je isteklo važenje prometne dozvole, vozači drugih
motornih ili priključnih vozila kojima je isteklo važenje
prometne dozvole do 15 dana.
Dobro je što, ako vozač odmah na licu mjesta ili u roku od tri
dana plati polovicu ranije navedenih iznosa, smatrat će se da je
novčana kazna plaćena.
I stručnjak se slaže s policijom
Situaciju Zagrepčanke s početka naše priče komentirao je prometni
stručnjak prof. Željko Marušić, koji odmah i bez
zadrške kaže:
“Policija je bila 100 posto u pravu. Stvar je jasna – ako imate
tehnički neispravno vozilo, ne smijete ga voziti! Ako vas
policija zatekne na cesti, kaznit će vas, a može i vozilo
isključiti iz prometa.”
Kaže i što bi se dogodilo da se dogodi prometna nesreća u tih 15
dana dok netko vozi tehnički neispravno vozilo.
“S obzirom na to da je vama automobil tehnički neispravan,
policija će vas zbog toga kazniti, to će biti navedeno u
zapisniku o prometnoj nesreći te će se u pravosudnom procesu
određivati stupanj vaše (su)odgovornosti za nesreću, čak i ako je
primarno niste izazvali. Po toj će osnovi osiguravateljska tvrtka
koja isplati odštetu za materijalnu i nematerijalnu štetu
temeljem vaše police autoosiguranja od vas naknadno, regresno,
potraživati nadoknadu, ali do najviše 12 prosječnih plaća u
Hrvatskoj u protekloj godini”, kaže Marušić.
Pritom ovaj prometni stručnjak upozorava na što svaki vozač mora
misliti – osiguranje automobila, koje vozilo mora imati bez
obzira na to je li tehnički ispravno ili ne.
“Ako vaša polica autoosiguranja vrijedi do ponoći, a minutu nakon
ponoći ste sudjelovali u prometnoj nesreći, imate neosigurano
vozilo! I ako ste krivi za štetu, osiguravateljska tvrtka će je
isplatiti oštećenoj osobi, a potom u cjelokupnom iznosu
potraživati od vas! Na primjer – ako ste se sudarili s novim
Mercedes-Benzom, BMW-om… i na njemu je nastala šteta od 20.000
eura, cijeli taj iznos naplatit će se od vas, u sudskom postupku,
po potrebi, sjest će na vašu imovinu”, kaže sugovornik.
Stručnjak dao najbolji savjet
“Vozilo možete registrirati prvog radnog dana u mjesecu u kojem
vam ističe registracija, pa odmah uplatite i produljite policu
autoosiguranja. To se može napraviti online i dovoljno je 15
minuta”, savjetuje Marušić.
Nakon pada tehničkog pregleda vlasnik, odnosno vozač, koji je po
punomoći i s osobnom iskaznicom vlasnika odveo vozilo na tehnički
pregled, vozilo bi šlep-službom trebao odvesti na popravak u
servis i vratiti ga s popravka. To je isključivo njegova
odgovornost, stanica za tehnički pregled nije dužna niti je
ovlaštena provjeravati kako ćete dalje postupati s vozilom.
Dodaje još nešto vezano uz tehnički pregled vozila – ako vozilo
padne na tehničkom pregledu, vlasnici imaju pogodnost koja ne
postoji u mnogim drugim zemljama da nakon otklanjanja
neispravnosti u roku od 15 dana bez dodatne naknade ponovno
pristupi tehničkom pregledu. Stvarno se tu radi o dva tehnička
pregleda vozila, sa svim troškovima za materijalne i ljudske
resurse koje snosi stanica za tehnički pregled.
“To je dobra volja i praksa sustava kojeg u Hrvatskoj vodi CVH, u
inozemstvu će vam, često, naplatiti dva puta”, zaključuje
Marušić.