Nakon požara u Dravi

Zeleni Osijek u Saboru detaljno o zagađenju nakon požara u Dravi

Borna Jakšić/PIXSELL

Zeleni Osijek je na sjednici predstavio analizu ove ekološke katastrofe te je predao zahtjeve za unaprjeđenjem sustava kako bi se ovakve situacije prevenirale, ali i u njihovom slučaju eventualne posljedice svele na najmanju moguću razinu štetnosti po okoliš i stanovništvo

Danas su predstavnici udruge Zeleni Osijek sudjelovali na 58.
tematskoj sjednici Odbora za zaštitu okoliša Hrvatskog Sabora na
kojoj je glavna točka dnevnog reda bila Problematika požara u
Dravi International te sličnih događaja na oporabilištima otpada.

Tematska sjednica imala je za cilj uvidjeti kako na temelju
dosadašnjih incidenata na oporabilištima otpada ojačati
regulatorno institucionalno okruženje s ciljem prevencije njihove
pojave u budućnosti. Na tematskoj sjednici sudjelovali su
saborski zastupnici, predstavnici ministarstava, Grada Osijeka,
županije OBŽ, Državnog inspektorata RH, Hrvatske agencije za
poljoprivredu i hranu, udruga te ostalih relevantnih institucija.

Zeleni Osijek je na sjednici predstavio analizu ove ekološke
katastrofe te je predao zahtjeve za unaprjeđenjem sustava kako bi
se ovakve situacije prevenirale, ali i u njihovom slučaju
eventualne posljedice svele na najmanju moguću razinu štetnosti
po okoliš i stanovništvo. Njihove prijedloge iznosimo u
cijelosti.

>> Bedeu određeno 30 dana istražnog zatvora

Unaprjeđenje Sustava za rano upozoravanje i upravljanje krizama
(Sustav)

Požar je buknuo 4. listopada iza ponoći. Poruke putem SMS-a o
požaru nekim građanima Sustav je poslao tek oko 4,30 sati ujutro,
što smatraju zakašnjelom informacijom koja nije došla do svih
građana Osijeka. Također, tijekom tog dana građani koji stanuju u
Osijeku, a taj su dan putovali na radno mjesto izvan Osijeka
nisu više dobivali informacije putem Sustava, kao niti sljedećih
dana. Sustav bi, pored upozoravanja javnosti u širem okruženju
požara (u ovom slučaju na području svih županija koje su bile u
kontaktu s dimom od požarišta) trebao informirati (na webu i
putem sms-a) građane o trenutnom stanju na požarištu, kao i
posljedicama i rezultatima analize zraka, tla, vode tijekom i
nakon krize (katastrofe, incidenti…) te davati preporuke o načinu
postupanja u skladu s rezultatima.

Unaprjeđenje opremljenosti vatrogasnih službi i sustava
protupožarnih mjera

Snimke sa požarišta pokazale su kako je velika većina
vatrogasaca požar gasila bez maski ili s maskama
neprikladnim za gašenje požara visoke toksičnosti. Na ovakav
način ugrožavaju se životi i zdravlje profesionalnih i
dobrovoljnih vatrogasaca. Također se kroz medije ukazivalo o
potrebi primjene odgovarajućih metoda gašenja ovakvog tipa
požara, npr. metodom ”pjene”. U skladu s regijom koju
pokrivaju i na temelju analize postojećih rizičnih postrojenja,
vatrogasne službe moraju imati svu potrebnu opremu i njihovu
brojnost neophodnu za gašenje požara. Također, neophodno je
osigurati unaprjeđenje protupožarnih mjera u rizičnim
postrojenjima, kao i češće praćenje svih zakonskih obveza unutar
istih postrojenja.

Unaprjeđenje sustava praćenja kvalitete okoliša (zrak, voda, tlo,
biljni i životinjski svijet)

Postojeće mjerne postaje u Osijeku nalaze se na pozicijama u
blizini rijeke Drave gdje je uvijek onečišćenje manjih
vrijednosti. Traže da se postojeće postaje osposobe za mjerenja
svih štetnih spojeva koji mogu nastati ovakvim ili sličnim
incidentima, kao i da se postave dodatne stacionarne postaje
prema rizičnim postrojenjima, odlagalištima otpada te uz
industrijske zone i prometnice velikog intenziteta u gradovima.

Ova katastrofa pokazala je da u regijama i u RH ne postoje svi
potrebni mjerni instrumenti, kao niti osposobljenost nadležnih za
mjerenje kvalitete zraka u ovakvim situacijama. Prilikom uzimanja
uzoraka u ovom požaru, mjerni instrumenti dolazili su iz drugih
regija RH, kao i što su neki od uzoraka poslani na analizu u
strane zemlje. Tako su izostale pravovremene informacije o
zagađenju, kao i upozorenja javnosti o mjerama postupanja u
ovakvim situacijama i mjerama ublažavanja posljedica. Zavodi za
javno zdravstvo i druge nadležne institucije na regionalnoj
razini i na temelju rizičnih postrojenja iz regije koju
pokrivaju, trebaju imati neophodnu opremu za analizu svih oblika
onečišćenja prouzročenih iz različitih vrsta akcidenata (požari,
izlijevanje tekućina, isparavanje i sl.).

>> DORH predlaže istražni zatvor za Bedea zbog mogućnosti ponavljanja dijela i utjecaja na svjedoke

Unaprijediti sustav informiranja javnosti

U slučaju Drave International javnost i građani tražili su
pravovremene informacije kako bi se znali prilagoditi situaciji i
smanjiti posljedice katastrofe po njihovu sigurnost, zdravlje,
imovinu i gospodarstvo. Upravo su zbog neinformiranosti građani
postali nepovjerljivi prema informacijama koje su dolazile, a
bile su vrlo šture i nepotpune.

Zeleni Osijek je još 6. listopada podnio nadležnima Zahtjev za
dostavu informacija i rezultata mjerenja kakvoće zraka na
području Osijeka i okolice. Odgovor su dobili tek 3.
studenoga te nakon tog datuma nigdje nisu javno objavljeni
rezultati mjerenja koji se provode nakon požara, kao niti
lokacije uzorkovanja, spojevi koji su mjereni, a niti izmjerene
vrijednosti. U odgovoru koji su dobili 3. studenoga od strane
tajništva OBŽ-a, između ostaloga, navodi se sljedeće:

”Dana 4. listopada 2023. godine u večernjim satima izvršena su
mjerenja kvalitete zraka od strane stručnjaka Nastavnog zavoda za
javno zdravstvo dr. Andrija Štampar na prijenosnom uređaju GCMS
(Torion T9). Mjerenjima se obuhvatilo više lokacija zahvaćenog
područja. Na mjestu požarišta utvrđena je prisutnost
onečišćujućih tvari te stirena i etilbenzena. U Antunovcu je
utvrđena povećana koncentracija lebdećih čestica. Daljnja
mjerenja nisu nastavljena jer je došlo do kontaminacije mjernog
uređaja”.
>> Vatrena buktinja guta Dravu International, pogledajte fotografije iz zraka

Nadalje, u odgovoru se navodi da su od 5. do 9. listopada
nastavljena mjerenja od strane djelatnika Nastavnog zavoda
Primorsko-goranske županije te da su mjerenja vršena u uvjetima
povećanih koncentracija plinova i čestica te je mjerenje
obustavljeno jer mjerni aparat na internom testiranju nije
zadovoljio kriterije te je poslan na servis.

Kada nakon ovakvog odgovora u kojemu se navodi da su se mjerni
uređaji kvarili zbog prevelike koncentracije zagađenja, u javnost
dođe informacija od strane nadležnih da su preliminarni rezultati
pokazali da ne postoji rizik za zdravlje potrošača ako je došlo
do konzumacije hrane, onda uistinu postoji razlog za nepovjerenje
građana prema sustavu, preporukama i informacijama koje su
dostupne.

>> Cure detalji očevida požara u Dravi: Plastika se ukapala pod zemlju, protupožarni putovi neprohodni, a hidrantska mreža pod nedovoljnim tlakom?

U informaciji iz Državnog inspektorata navodi se da su od ”110
uzetih uzoraka hrane, 4 uzorka nesukladna. U tri uzorka
paprike utvrđena je koncentracija kadmija iznad maksimalno
dopuštene količine i u jednom uzorku jaja utvrđena je količina
zbroja dioksina i DL-PCB-a iznad propisane najveće dopuštene
količine. Za nesukladne uzorke donesene su mjere zabrane
stavljanja na tržište i naređeno je neškodljivo
zbrinjavanje”. 

Ovo je prva informacija koja je dostupna javnosti o toksičnosti
prehrambenih proizvoda, iako još uvijek nije jasno na kojim
lokalitetima su uzeti ovi uzorci. Postavlja se pitanje što je sa
susjednim usjevima i površinama s kojih nisu uzeti uzorci te da
li je i kod njih došlo do iste ili slične kontaminacije. Ova
informacija s točnim lokalitetima uzorkovanja mora biti dostupna
javnosti, na temelju koje će poljoprivrednici i potrošači
procijeniti žele li konzumirati hranu s površina koje su u
blizini ili na području utjecaja ove katastrofe.

>> Vulin i Lukić: “Građani imaju pravo znati tko je odgovoran i tko će nadoknaditi štetu”

Mjerenja i koncentracije onečišćenja u ovom predmetu moraju biti
nastavljena i u narednom periodu, a cjelovite informacije
(lokacija, vrijeme, spojevi, izmjerene i granične vrijednosti) o
njima trebaju biti dostupne javnosti i javno objavljene te
interpretirane na razumljiv način. Isti pristup dostupnosti
informacija treba biti prisutan kod svih sljedećih situacija.

Intenzivniji nadzor zakonitosti rada rizičnih postrojenja od
strane inspekcijskih službi

U službenoj informaciji Državnog inspektorata RH koja je
dostavljena Odboru za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskog sabora,
detaljno su navedene nepravilnosti koje su utvrđene u radu tvrtke
Drava International, zbog čega su pokrenuti prekršajni i kazneni
postupci. Došlo je do povreda Zakona o gospodarenju otpada,
Zakona o zaštiti okoliša, Zakona o zaštiti zraka, Zakona o
Državnom inspektoratu i Zakona o radu. Njima je u potpunosti
nepojmljivo da npr. ovakvo postrojenje ispušta otpadne vode bez
vodopravne dozvole, da se tehnološki proces proizvodnje
pirolitičkog ulja (diesela) provodi bez odgovarajućeg akta za
obavljanje djelatnosti gospodarenja otpadom te da se tek nakon
ekološke katastrofe utvrđuju ovi i drugi navedeni propusti. U
ovom slučaju u potpunosti je zakazao nadzor inspekcijskih službi
u praćenju zakonitosti rada ovog postrojenja.

U prvim medijskim priopćenjima s požarišta prikazani su strani
radnici koji su s putnim koferima izlazili s požarišta, nakon
čega se potvrdilo da su imali smještaj unutar tvornice Drava
International. Prema informacijama iz Centra za mir nenasilje i
ljudska prava, u krugu tvornice još uvijek je u kontejnerima
smješteno 117 stranih radnika. Uvjeti i zakonitost smještaja
radnika unutar kruga tvornice u kojemu se dogodila ekološka
katastrofa prije tri mjeseca je po nama u potpunosti
neprihvatljiv te zakonski i uvjetno upitan.

>> Policija objavila za što sve sumnjiči Bedea i još dvije osobe

Izraditi Akcijski plan za izvanredne situacije – industrijske
nesreće  

Akcijski plan za ekološke katastrofe – industrijske nesreće treba
biti donesen na razini svih županija/regija u RH u kojima postoje
postrojenja koja mogu dovesti do ekološke katastrofe. Plan,
između ostaloga, treba sadržavati:

  • analizu svih potencijalnih rizika (potencijalne ekološke
    katastrofe, mapu rizičnih postrojenja/tvornica/pogona i procjena
    svih rizika)
  • analizu potrebnih kapaciteta javnih i stručnih službi
    (oprema, infrastruktura, osposobljenost ljudstva, stručna
    osposobljenost…)
  • protokol o postupanju za svaki pojedini rizik
  • načine komunikacije s građanima, uključivanje građana i
    civilnog društva, sustav upozoravanja, predviđanja, savjetovanja
    i kvalitetnog informiranja
    >> Pogledajte kako danas iz zraka izgleda požarište Drave International

Unaprjeđenje zakonodavstva i sustava gospodarenja otpadom u RH

Neophodno je temeljito revidiranje zakonodavstva i praksi vezanih
uz uvjete rada i nadzor rizičnih postrojenja kako bi se postigla
maksimalna sigurnost i ekološka odgovornost. Također, potrebno
je napraviti temeljitu reviziju i modernizaciju sustava
upravljanja otpadom u RH, usklađenu s najboljim standardima i
praksama Europske Unije.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@sib.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari