Svako tko je barem jednom vozio prema moru, prošao je pakao naplatnih kućica. Čekanje u kolonama izazivalo je bijes i frustracije, ali tome napokon dolazi kraj. Krajem iduće godine rampe se dižu, uvodi se nova, elektronička naplata cestarine
Stiže revolucija na hrvatske autoceste! Da, djeluje nestvarno ali
iz HAC-a su, nakon bezbroj najava i odgoda, napokon objavili
javni natječaj za odabir izvođača za novi elektronički sustav
naplate cestarine, vrijedan oko sto milijuna eura.
Sustav bi trebao biti u funkciji krajem iduće godine, ali već se
zna da se ne bi se išlo na klasične vinjete kakve imaju, recimo,
u Sloveniji, nego kao do sada ‘plati koliko voziš’.
Cestarina bi se naplaćivala preko novog ENC uređaja i automatskog
sustava koji bi očitavao tablice, dakle zaustavljanja ne bi
trebalo biti. Naplatne kućice tako bi se mogle ukloniti, zajedno
s rampama, a prizori ogromnih kolona na ulasku i izlasku s
autoceste u špici sezone konačno preseliti u povijest. A kakve će
biti cijene ali i kazne?
Gužve ljeti, gužve zimi…
Svako tko je barem jednom vozio prema moru, prošao je pakao
naplatnih kućica. Čekanje u kolonama izazivalo je bijes i
frustracije, ali tome napokon dolazi kraj. Krajem iduće godine
rampe se dižu, uvodi se nova, elektronička naplata cestarine.
“Svaka čast, bilo je i vrijeme. Bilo je vrijeme da izbjegnemo
gužve tako da, jedva čekamo!”, rekao je Veljko
iz Zagreba.
“Čekalo se jako puno, pogotovo kad su praznici i to, katastrofa.
Ovo je extra vijest! Hvala Bogu da je do toga došlo”, izjavila je
Teodora iz Srbije.
Naplatnim kućicama sada može proći 300 vozila na sat, novom
naplatom o bi se trebalo udeseterostručiti. Više neće biti
plaćanja u gotovini, dobra je vijest i što će isti sustav
vrijediti za sve autoceste u Hrvatskoj što dosad nije bio slučaj.
Projekt težak 100 milijuna eura kompletno se financira europskim
novcem, a cestarina će se naplaćivati na dva načina.
“Jedan je ENC kao što imamo sada, a drugi će biti putem
aplikacije preko mobitela uz koji će biti vezana kreditna kartica
ili kartica tekućeg računa i funkcionirat će vrlo jednostavno,
čak puno jednostavnije nego sad ovaj”, istaknuo je
Anđelko Kasunić, predsjednik Nezavisnog
cestarskog sindikata u HAC-u.
Radnici koji su dosad sjedili u kućicama bit će preraspoređeni,
nitko neće ostati bez posla.
Ubrzo nakon uvođenja novog sustava naplate kreće i uklanjanje
kućica. Prvo će se micati najveće postaje poput zagrebačkog
Lučkog pa ljetne gužve i višesatno čekanje odlaze u povijest.
Cijene ostaju iste
Cijena cestarine, neslužbeno doznajemo, ostat će ista ili vrlo
slična. Fizičkih prepreka na ulazima autocesta više neće biti pa
će presretači loviti one koji se švercaju. Doznajemo i kazne.
“Ima ta vozila koja će zaustavljati fizički te korisnike i onda
će im se naplaćivati cestarinu. Mislim da je sada u Zakonu da je
100 eura mandatna kazna plus cestarina koju nisu platili”, rekao
je Kasunić.
Iako i javnost i stručnjaci pozdravljaju uvođenje elektroničkog
sustava, mnogi se pitaju zašto je odabrana naplata po prijeđenim
kilometrima, a ne po vremenu, popularna vinjeta kao u Austriji
ili Sloveniji koja bi bila jeftinija za vozače koji često putuju.
“Za društvo i za razvoj države bi možda korištenje vinjeta bilo
korisnije, ali opet ako gledamo parcijalno način na koji su
građene autoceste, načine financiranja, vjerojatno je sustav
direktne naplate cestarine relacijskom tarifom je nešto
povoljniji u smislu servisiranja tih dugova odnosno kredita
kojima su građene autoceste”, rekao je Marko
Ševrović s Fakulteta prometnih znanosti.