poražavajuće

Hrvati ne znaju čemu služi pojas? Čak 64 posto poginulih u prometnim nesrećama ove godine nije bilo vezano

Pixabay

U Hrvatskoj je to i dalje jedan od najčešćih prekršaja, premda je vezivanje po zakonu obavezno već 40 godina

Možda vas je iznenadilo da je dvije trećine ljudi u Hrvatskoj
predebelo. A onda će vas iznenaditi i ovo – 64 posto ljudi koji
su ove godine poginuli u prometu nisu vezali pojas, piše RTL.

Mislili smo da pametni znaju čemu služi. Mislili smo da su nas
sve kampanje zadnjih 30 godina nešto naučile. Mislili smo da se
ljudi vežu da ih ne bi kaznila policija, ma makar da auto ne bi
pištao – ali krivo smo mislili.

U Hrvatskoj je to i dalje jedan od najčešćih prekršaja, premda je
vezivanje po zakonu obavezno već 40 godina. Ali obavezno je i
vezati se ako sjedite otraga – a to je kod nas često kao i
sredozemna medvjedica.

Bila je 1959. kada je prvi Volvo predstavio pojaseve u
automobilu. Od tada do danas slušamo kako je važno vezati se,
kako to spašava od težih ozljeda, kako je sudar pri vožnji od 50
na sat bez pojasa ekvivalentan padu s trećeg kata. Simulacije
sudara, reklame – sve kako bi se vezali.

“Predstavljamo revolucionarno, novo otkriće o pojasevima za
vezanje – predivni su. Svi ga mogu koristiti. Kliknite danas s
pojasom.”

No, očito još nismo kliknuli s pojasom u autu – jer čak 64 posto
vozača koji su ove godine poginuli na hrvatskim prometnicama nisu
bili vezani. Podaci kažu da je prošle godine nevezanih bilo 50
posto, a godinu prije 48 posto.

“Ja bih taj podatak doveo u svezu s prekršajem ne nošenja
zaštitne kacige. Svi podrazumijevamo da je to normalno, da je
vozač, da su putnici u autu vezani, da će motociklist nositi
kacigu – međutim statistički podaci nas demantiraju”, govori
Kristijan Tićak, urednik magazina Auto motor i sport.

“Nije me iznenadio taj podatak jer u Hrvatskoj se jako malo ljudi
veže, a pogotovo na stražnjem sjedalu”, kazuje Goran Husinec,
sudski vještak za cestovni promet, tehniku i procjenu motornih
vozila.

Vezanje je obavezno i naprijed i iza. A to se često zaboravlja,
kaže nam sudski vještak Goran Husinec, koji je analizirao stotine
prometnih nesreća gdje su ljudi nastradali upravo zato što nisu
bili vezani.

“Na prednjim sjedalima imamo cijelo čudo sigurnosnih sustava,
imamo zračne jastuke, bočne zračne jastuke, šipke u prednjim
vratima, a na stražnjim sjedalima to nemamo pogotovo u kompaktnim
vozilima gdje je zadnji kraj kratak, izuzetno je opasno biti
nevezan”, kaže Husinec.

Ni ovaj iritantni zvuk, ni kazna od 1000 kuna, ma ni vlastita
sigurnost. Mnoge hrvatske vozače ništa ne motivira da zavežu
pojas. Možda ste mislili da pametni znaju čemu služi pojas, ali
očito nije tako – jer to je i dalje jedan od najčešćih prekršaja
u prometu.

Makar – pojas je obavezan već 37 godina. A još od 1995. nam
tumače da pametni znaju čemu služi pojas. Ali očito pametni
nismo. Jer policija je prošle godine ispisala kazne za 53 i pol
tisuće vozača koji su se vozili nevezani, a u prvih osam mjeseci
ove godine – ulovili su jednako toliko prijestupnika. To znači da
svaki dan 145 ljudi vozi uz ovaj zvuk, odnosno da svaki dan njih
145 policija ulovi.

“Baš sam tu krenuo do druge ulice. Neću dugo u autu, moram
ponovno izaći, steže me. Vrlo su kreativne te dosjetke. Ali
trebamo u prvom redu shvatiti da se ne vežemo radi kazne koja je
minimalna, dakle 1000 kuna, ako odmah platite 500, jer to nije
nešto što bi nas natjeralo na vezivanje jer nas neće oštetiti za
cijeli mjesece, ali mi moramo shvatiti da se vežemo radi vlastite
sigurnosti”, kaže Tićak.

Veže se 99% Finaca, 98% Nijemaca i 94% Slovenaca. Talijani su
najniže na ljestvici, debelo ispod svih na 62%. Za Hrvatsku nema
podataka.

Ali zna se da ima onih koji radije na eBayu za 30 kuna kupe kopču
za pojas. Toliko o pameti.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@sib.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari