Na kupnju novog ili rabljenog automobila možda biste trebali pričekati do kraja iduće godine kada bi kriza s čipovima trebala proći, a cijene vratiti na normalno
Ako u garaži još uvijek imate kakav stari polovni stojadin
ili jugo 45 u voznom stanju vi ste sretan čovjek. Možete ga
prodati bolje nego ikad prije. Nestašica čipova na svjetskom
tržištu dovela je do neviđene nestašice automobila i posljedično
do rasta cijena polovnih vozila.
Rabljeni automobili su nikad skuplji. Cijene voze prema gore,
proizvodnja ide prema dolje. Nema čipova, pa nema ni novih
modela, rabljene automobile zato ćete sada platiti deset posto
više nego prij tri mjeseca.
Do kraja iduće godine kriza s čipovima bi trebala proći
“Zaista,ovo je kriza. Do sada smo imali više produkcije. Ja se
sjećam, u nekim trenucima se govorilo da se godišnje proizvodi po
milijun automobila više nego što ih se može prodati ili
isporučiti”, kazao je Darin Janković, direktor
analitičke tvrtke za autoindustriju
Pa je recimo Audi isporučio 50 tisuća automobila manje nego je
naručeno. Zbog nedostatka mikročipova, aluminija i drugih
sirovina teže je proizvesti auto nego ga prodati. U našim
salonima kažu, čeka se kao nikad.
“Da ja sada dođem tu kod vas i želim kupiti auto koliko bi čekala
na isporuku?
Zavisi koji automobil. Prosječni rokovi kod novih automobila su
+120 dana, neke automobile čekati će te 270 dana, a neke preko
300 dana”, pojasnio je Dimitrije Trbović,
predsjednik Uprave tvrtke za prodaju rabljenih automobila
Dakle, gotovo godinu dana. Sve zbog čipa od 3 milimetra kojih u
prosječnom automobilu ima između 50 i 150 komada. A kako ih ni
najveća kompanija u Tajvanu ne može proizvesti koliko ih svijet
treba, novi automobili čekaju, posebno oni koji imaju
dodatnu opremu.
“Automobili se proizvode i dalje. Oni se gomilaju na zalihama
proizvođača, i čekaju na dolazak u Hrvatsku. I sad taj dolazak
koji je u normalnim okolnostima trajao 15-20 dana sada se to
penje i do 2 mjeseca jer nedostaju dijelovi za završetak
proizvodnje”, rekao je Trbović.
Veliki proizvođači zatvaraju svoje tvornice, produljuju godišnje
za radnike, smanjuju proizvodnju za 40 posto jer jednostavno
nemaju s čime proizvoditi. Najnoviji problem je tranzitna luka u
Šangaju koju je zatvorio novi val korone. Zbog toga su druge luke
zagušene i jednostavno ne stignu sve isporučiti na vrijeme.
“Zapravo svi imaju problema sa dostupnošću materijala to se sada
vidi u produkciji. Nije kod svih isti problem je kod nekih
modela, neki posebnih modela, ali generalno situacija nije
dobra”, tvrdi Janković.
Na kupnju novog ili rabljenog automobila možda biste trebali
pričekati do kraja iduće godine kada bi kriza s čipovima trebala
proći, a cijene vratiti na normalno.