Do sada je vrijedilo nepisano pravilo da cijene novih modela televizora ili laptopa padaju nekoliko mjeseci nakon što se pojave na tržištu. Dakle, tko želi štedjeti mora čekati. No zbog korone to pravilo više ne vrijedi
Rad od kuće umjesto odlaska u ured, kupovina putem interneta
umjesto šetnje po trgovinama, online komunikacija s prijateljima
umjesto susreta u kafiću. Korona-kriza je posvuda promijenila
mnoge navike. A i kod cijena u trgovini na malo iznenada vrijede
druga pravila, pokazala su brojna istraživanja tržišta, piše
Deutsche Welle.
Eva Stüber iz Instituta za istraživanja trgovine
(IFH) u Kölnu kaže da je za formiranje cijena mnogih proizvoda
poput laptopa ili bicikala odjednom manje važna konkurentnost
koliko dostupnost na tržištu.
“Iznenada više ne vrijede stara pravila – recimo, da cijene novih
elektroničkih uređaja nakon nekoliko mjeseci počinju padati”,
objašnjava ona.
Cijena web kamera se udvostručila
Te njezine procjene potvrđuju i dvije nove studije. Istraživanje
potrošačkog portala Testberichte.de provedeno u razdoblju između
svibnja 2019. i veljače 2021., tijekom kojeg je analizirano
kretanje cijena u više od 1.000 kategorija proizvoda, pokazalo je
da je korona-kriza dovela do znatnog poskupljenja čitavog niza
proizvoda. Tako se cijena web-kamera od svibnja prošle godine
gotovo udvostručila.
Na to je najprije utjecala slaba ponuda zbog prvog lockdowna u
Kini, potom povećana potražnja zbog sve većeg broja ljudi u
Njemačkoj koji su počeli raditi od kuće, a onda i logistički
problemi.
Prema studiji portala Testberichte.de u doba korone ne samo da
više nije vrijedilo pravilo o padu cijena novih modela
televizora, laptopa ili printera par mjeseci nakon pojave na
tržištu. Dapače: tko je očekivao da će profitirati od odgađanja
kupovine, mogao je doživjeti neugodno iznenađenje. Primjerice,
kompjuto
No i neke druge kategorije proizvoda su zabilježile poskupljenja
zbog promijenjenog načina života u doba korone. Recimo, kuhinjski
uređaji (rast cijena od prosječno 25,4 posto), perilice za posuđe
(20 posto) i sprave za vježbanje (18 posto). Poskupjeli su i
termometri za mjerenje tjelesne temperature i aparati za šišanje.
Normalizacija na vidiku
Do sličnog je zaključka došao i potrošački forum mydealz koji je
u razdoblju od 15. veljače prošle godine do 15. veljače ove
godine usporedio cijene 550 slučajno izabranih
proizvoda. Više od polovine proizvoda je poskupjelo.
“Pandemija korone je izbacila tržišta iz ravnoteže”, kaže osnivač
te firme Fabian Spielberger. Poskupjeli su ne
samo televizori i printeri, nego i pribori za jelo, posuđe i čaše
kao i filmovi i video-igre.
On dodaje da je korona izazvala svojevrsnu lančanu reakciju
logističkim problemima, poteškoćama u opskrbi i iznenada
povećanom potražnjom.
Za Evu Stüber je jasno: “Pandemija je djelomice stavila izvan
snage strategiju profiliranja u tržišnoj utakmici prije svega
preko cijene. Trenutačno pobjeđuje onaj tko ima dobru logistiku i
stvarno može isporučiti proizvod – pa i po punoj
cijeni.”
No Fabian Spielberger vidi svjetlo na kraju tunela i kaže da je
kod pojedinih kategorija proizvoda već vidljiva svojevrsna
normalizacija. Tako su cijene web kamera ponovo znatno pale, mada
još uvijek nisu na razini prije izbijanja korona-krize.
“Potražnja se polako smanjuje, pa to smiruje i cijene”, kaže
Spielberger. On ističe da se popravilo i stanje što se tiče
logistike i izražava uvjerenje da će se cijene uskoro
stabilizirati.
Izvor:
RTL