Nakon napada na Markovu trgu stupanj zaštite čelnih ljudi Republike podignut je i do daljnjega će se voziti u vozilima kojima ni raketa ništa ne može
Predsjednik Zoran Milanović i premijer
Andrej Plenković nemaju posljednjih tjedana
gotovo ništa zajedničkoga. Osim jedne stvari. Obojicu su
sigurnosne službe smjestile u superzaštićene Mercedese
S600. Pružaju superugodnost, ali i ono puno važnije:
balističku i protueksplozivnu zaštitu. Hrvatska ih je kupila
2018., a iz garaže su izlazili rijetko.
Situacija je postala ozbiljna – nakon napada na Markovu trgu
stupanj zaštite čelnih ljudi Republike podignut je i do daljnjega
će se voziti u vozilima kojima ni raketa ništa ne može.
POGLEDAJTE VIDEO PRILOG RTL-a:
“Došlo je promjene stupnja rizika”
“Takve prosudbe izrađuju Sigurnosno obavještajne agencije, bilo
SOA, bilo vojna sigurnosno obavještajna agencija. S obzirom na
promjenu koju vi govorite, a i na situaciju koja se događala,
očito je došlo do promjene stupnja rizika kojem su osobe
izložene”, kaže stručnjak za sigurnost Gordan
Akrap.
Zato su predsjednik i premijer smješteni u posebne verzije
automobila Mercedes S600. Svaki od njih ima najveću razinu
balističke zaštite – VR9 koja s udaljenosti od 10 metara
zaustavlja projektile pucane iz pušaka M60, M14, M16, Magnum 357
i Magnum 44. Opremljeni su višeslojnim neprobojnim staklima.
Cijena svakog – 6 milijuna kuna
Imaju posebne pneumatike koji omogućavaju vožnju i bez zraka,
zaštićeni su protueksplozivnim podvozjem, a od dodatne opreme tu
su nosači za strojnice, senzori za suzavac, sustav za gašenje
vatre, sustav za nužni izlaz. Cijena svakog od njih je oko 6
milijuna kuna, a nabavljena su za potrebe predsjedanja Europskom
unijom.
“Još od devedesetih i predsjednika Tuđmana pa nadalje postoje
blindirana vozila u kojima se voze štićene osobe, a ova dva nova
su jednostavno zbog takve prilike i predsjedanja. Potrebno je
bilo nabaviti ih baš zbog standarda nekih stranih državnika za
koje se očekivalo da će biti ovdje”, kaže Bono
Marjanović.
Zašto ih dosad nisu koristili?
Prvi je u to vozilo sjeo izraelski predsjednik Reuven Rivlin pri
posjetu Zagrebu u srpnju 2018. U njima su se prije Milanovića i
Plenkovića vozili i Ursula von der Leyen, Charles Michel i Angela
Merkel. Ostatak vremena stajali su u garaži. Premijer i
predsjednik ih dosad nisu koristili jer su 4,5 tona teški
automobili skupi i zahtijevaju posebnu obuku za upravljanje
njima.
“Korištenje takvih vozila je dosta zahtjevnije i iziskuje dosta
troškova, a sasvim sigurno i u određenim političkim situacijama
može dovesti i do onih reputacijskih percepcijskih rizika koji
nisu bili potrebni nikome od štićenih osoba”, kaže Akrap.
Osim automobilske pojačana je i ljudska zaštita štićenih osoba
prve kategorije. “Sustav sigurnosti ne čini ono što mi vidimo –
blindirana vozila, snajperisti.. Nego i cijela lepeza koji se
vrlo često ne vide i ne spominju se”, otkriva Marjanović.
Hoće li se premijer i predsjednik nastaviti voziti u tim
automobilima ili će se uskoro vratiti u skromnije Audije, neće
odlučiti njih dvojica nego nova sigurnosna procjena.