Od duhanskih trošarina lani se u proračun slilo 6 i pol milijardi kuna. 2000 radnih mjesta izravno ili neizravno ovisi o pogonu u Kanfanaru
Hoće li nakon Megglea svoju proizvodnju u Hrvatskoj ugasiti i
British American Tobacco, jedan od najvećih proizvođača cigareta
na svijetu. To je pitanje koje si ovih dana zabrinuto postavlja
oko 1600 zaposlenih u Kanfanaru i Slatini i još 400
kooperanata koji u Podravini i Slavoniji za BAT uzgajaju
duhan. Naime za desetak dana BAT-u istječe obaveza koju
je preuzeo kad je 2015. od Adrisa kupio Tvornicu duhana Rovinj –
da će proizvodnju u Hrvatskoj zadržati najmanje pet godina. Tih
pet godina sada istječe i BAT je spreman na odlazak premda je u
međuvremenu u svoje pogone u Hrvatskoj skoro pet milijardi kuna i
udvostručio broj zaposlenih.
U čemu je problem? U ovome? Tzv. duhanskim štapićima ili grijanim
cigaretama. Sve kao cigareta, a kao nije cigareta. Naime tržište
tih grijanih cigareta drastično raste, samo ove godine za više od
200 posto, a trošarine na te duhanske štapiće su višestruko manje
nego na obične cigarete. Na jednoj kutiji klasičnih cigareta
država tako uzme više od 16 kuna trošarina a na kutiji duhanskih
štapića manje od pet kuna. S obzirom na to da i jedna i druga
kutija na kiosku isto koštaju onaj koji proizvodi duhanske
štapiće zaradi skoro tri puta više od onoga koji proizvodi
cigarete.
Nekome tko je u proizvodnju cigareta u Hrvatskoj uložio milijarde
kuna, to se naravno ne sviđa tim više jer BAT u Vranju u Srbiji
također ima tvornicu cigareta.
Što bi odlazak Bata iz Hrvatske značio za Podravce i Slavonce u
Slatinu je otišao provjeriti RTL reporter Ivan Skorin.
POGLEDAJTE VIDEO:
Strahuju od vijesti iz Kanfanara
Dok beru duhan u Slatini, strahuju od vijesti iz Kanfanara.
Mihael Čolak ima plantaže duhana veličine 25
nogometnih terena. Za tjedan dana, kad se osuše – ukupno 70
njegovih tona kreće za Istru. Kristijan
Kuzman šalje svojih 40 tona.
Obojica zaključuju da odlazak iz Kanfanara za njih znači kraj,
misle da bi to bila katastrofa.
Osim otkupa duhana, velik problem je što je ovaj stroj i stotine
drugih strojeva za obradu duhana sufinancirao BAT, odnosno
direktno je dao kredit proizvođačima, svi se nadaju da ovo neće
biti posljednja berba za BAT.
Tako Kristijan Kuzma otkriva kako ima četiri takva kredita i da
su u velikim problemima i brigama, ne zna kako će to
vraćati.
BAT-ovci misle da plaćaju prevelike trošarine
Spekulacije o mogućem odlasku BAT-a prvi put su se pojavile u
lipnju ove godine. Od tada nitko iz tvrtke službeno to nije
potvrdio, ni demantirao.
Mihael, Kristijan i još 200 njihovih kolega plantažera pisali su
premijeru prošli tjedan.
“Ministar Marić vodi razgovore s predstavnicima BAT-a i iznaći
ćemo rješenje”, kazao je predsjednik Vlade Andrej
Plenković.
A ministar financija Zdravko Mamić je rekao:
“Nadamo se da će BAT prihvatiti argumente da je Vlada radila na
unapređenju poslovanja.
A zašto uopće pregovaraju s ministrom financija, a ne ministrom
gospodarstva ili ministricom poljoprivrede? Zato što je glavni
problem što BAT-ovci misle da plaćaju prevelike trošarine.
“Je li sve ovo igra BAT-a kako bi se izborili za bolju poziciju i
manje poreze?
Pa u svim državama svijeta se porezna politika uređuje tako da
vodi računa o onim koji doprinose pa bi tako i BAT volio znati
što ih očekuje u budućnosti”, kaže Zlatko Pleša,
HGK, Virovitica.
Pleša ističe da je BAT već napustio svoja dva velika pogona u
Engleskoj i Njemačkoj u proteklih 10 godina. Ako odu iz Kanfanara
drugi investitori će vidjeti da država ne želi popustiti – smatra
ekonomski analitičar Vuk Vuković: “Ja bih to
usporedio sa slučajem Meggle koji je otišao zbog tržišne odluke,
ovi odlaze zbog nečeg što se može promijeniti i tu je ta temeljna
razlika”.
Od duhanskih trošarina lani se u proračun slilo 6 i pol milijardi
kuna. 2000 radnih mjesta izravno ili neizravno ovisi o pogonu u
Kanfanaru. Te će brojke vjerojatno biti ključne u pregovorima
BAT-a i Vlade.