Obvezna dezinfekcija pri ulasku, ostavljanje osobnih podataka, maske za lice, jednokratni ogrtači, smjenski rad, telefonsko naručivanje...
Hrvatski Zavod za javno zdravstvo izdao je i preporuke za rad
frizerskih saloan i brijačnica koje od ponedjeljak 5. svibnja
ponovo otvaraju svoja vrata.
Prostorno organizacijski i tehnički uvjeti
- Ulazni i radni prostor
-
Vidljive obavijesti. Za sve djelatnike i
klijente prije ili neposredno nakon ulaska, na vidljivom
mjestu, nužno je postaviti informacije o higijenskim postupcima
i osigurati dostupnost dozatora za dezinfekciju ruku. -
Dezinficijens. U prostorima čekaonice, odnosno
ulaznim prostorima, pultovima za obavljanje plaćanja usluga te
u radnom prostoru nužno je na raspolaganje postavljanje
dozatora s dezinfekcijskim sredstvom (na bazi alkohola u
koncentraciji ne manjoj od 70 %). -
Čekaonice. Sjedeća mjesta u prostoru za
čekanje rasporediti tako da zadovoljavaju mjere fizičke
udaljenosti, odnosno na minimalnim razmacima od 1,5 metar i
predviđeni su za odrasle osobe koje su u salonu u pratnji
malodobnog klijenta ako iz bilo kojeg razloga ne mogu čekati
izvan prostora salona. Svi ostali klijenti koji dođu radi
usluge čekaju svoj red izvan salona. -
Zaštitne pregrade. U dijelovima salona za
obavljanje plaćanja usluge, odnosno pultovima preporučuje se
postavljanje zaštitne pregrade od pleksiglasa ili drugog
prozirnog materijala pogodnog za redoviti čišćenje i
dezinfekciju. -
Fizičko distanciranje. U salonima je potrebno
osigurati minimalni međusobni razmak od 1,5 metara između svih
osoba koje se u jednom trenutku nalaze u prostoru izuzev
klijenta i djelatnika za vrijeme pružanja usluge. Udaljenost od
1,5 metar treba osigurati u svim smjerovima od svakog radnog
mjesta. -
Označivanje. Pri tome treba osigurati
adekvatan prostor za kretanje. Putovi kojima se osobe kreću
unutar salona poželjno je označiti. -
Papirnate maramice i jednokratni materijal.
Nužno je osigurati dostatnu količinu papirnatih maramica i
ostalih jednokratnih materijala, opreme i sredstava za
čišćenje, pranje i dezinfekciju, uključujući i opremu za
odlaganje otpada sukladno uputama. - Zaštitna oprema. Nužno je osigurati dostatnu količinu
zaštitne opreme za zaposlenike. -
Ogrtači. Uobičajene ogrtače za klijente, ako
je moguće, preporučuje se zamijeniti jednokratnima. -
Igraonice. Dijelove prostora u salonu koji su
bili eventualno korišteni kao igraonice treba zatvoriti, tj.
staviti ih van funkcije. -
Prozračivanje. Sve prostorije u salonu treba
što češće provjetravati, čak i za vrijeme lošeg vremena. Ne
zaboraviti prozračiti između smjena.
Sanitarni čvorovi i prostorije/prostori za odmor
-
Sanitarni čvorovi. Za sanitarne čvorove
potrebno je osigurati učestalije pravilno čišćenje i higijenu. - Ako je moguće, preporučuje se da se osiguraju odvojeni
sanitarni zaposlenike i čvorovi za klijente. -
Odmor zaposlenika. U prostorijama za
odmor zaposlenika treba osigurati dovoljno prostora, a stolove
i stolice razmaknuti. Pri boravku je potrebno zadovoljiti
kriterij fizičke udaljenosti od 1,5 metar te izbjegavati
istovremeni odmor prevelikog broja zaposlenika. - Vrijeme odmora treba ograničiti na maksimalno 15 minuta ako
dvije osobe istovremeno koriste stanku za odmor, međutim ako
zaposlenici borave u istom zatvorenom prostoru predviđenom za
odmor preporučuje se da stanku za odmor ne koriste istovremeno.
Organizacija rada u frizerskim salonima i brijačnicama
Općenite preporuke
-
Mjerenje temperature. Prije dolaska na posao
preporučuje se da svi zaposlenici temperaturu izmjere kod kuće
te da ne dolaze na posao ako im je viša od 37,2 oC ili ako usto
imaju i respiratorne tegobe. Kod povišene temperature te svih
respiratornih tegoba, bilo s povišenom temperaturom bilo bez
nje, savjetuje se da se telefonom nazove liječnika obiteljske
medicine i da se ne dolazi na posao dok se ne utvrdi razlog
respiratornih smetnji ili povišene temperature. -
Zaštitne mjere. Pri istovremenom radu jednog
zaposlenika s više klijenata potrebno je strogo provoditi
zaštitne mjere: između klijenata potrebno je oprati i
dezinficirati ruke te obavezno koristiti drugi set pribora. -
Komunikacija s klijentima. Tijekom pružanja
usluge, preporučuje se da se komunikacija s klijentom svede na
minimum. -
Rad u smjenama. Zauzetost prostora treba
izbjegavati primjerice radom u smjenama na način da se smjene
ne preklapaju. U smjenama rade uvijek isti zaposlenici čime se
smanjuje kontakt među zaposlenicima. Treba organizirati
promjene smjena na način da zaposlenici jedne smjene ne dolaze
u kontakt sa zaposlenicima druge smjene (npr. u prostorijama u
kojima se presvlače, u sanitarnim čvorovima i slično). -
Plaćanje. Poželjno je bezgotovinsko kartično
plaćanje. -
Hrana i piće. Tijekom pružanja usluge ne
preporučuje se konzumacija hrane ili pića. -
Administrativni poslovi. Preporučuje se da se
svi administrativni poslovi vezani za rad salona, odnosno
uredski posao, primjerice računovodstvene poslove, raditi od
kuće, ne u salonu. -
Sastanci. Interne sastanke i usavršavanja
treba svesti na minimum ili još bolje odgoditi. Što je više
moguće koristiti mogućnosti telefonske i video konferencije.
Ako su sastanci neophodni, držati preporučeni razmak među
sudionicima.
Naručivanje
-
Telefonsko naručivanje. Zadržavanje u prostoru
kako bi se osobu naručilo treba izbjegavati. Naručivanje se
obavlja telefonski. -
Osobe s respiratornim simptomima. Tijekom
naručivanja treba upozoriti da se usluga ne pruža osobama koje
imaju bilo kakav simptom akutne respiratorne infekcije (curenje
nosa, kihanje, kašljanje, kašalj, povišena tjelesna temperatura
i sl). Ne dozvoljava se dolazak u salon zaposlenicima i
strankama koji imaju neki od simptoma koji bi mogli upućivati
na COVID-19 (kao što je gore navedeno). Zaposlenici se odmah
javljaju svom izabranom liječniku obiteljske medicine.
Zaposlenici prije povratka na posao trebaju imati razjašnjenu
dijagnozu. -
Ograničen broj stranaka. Broj naručenih
stranaka kojima će se usluga pružati istovremeno mora se
prilagoditi broju radnih mjesta u radnom prostoru. - U slučaju ranijeg dolaska i nemogućnosti zadovoljavanja
kriterija fizičke udaljenosti od 1,5 metar, klijentu se
preporučuje čekanje termina van salona. - U obzir je potrebno uzeti i uobičajene interakcije i kretanja
zaposlenika u salonu. Ako se minimalni razmak ne može održati jer
je inače takva interakcija u salonu, preporučuje se smanjiti broj
radnih mjesta i osoba koje istovremeno borave u radnom prostoru.
Primanje klijenata
-
Higijena ruku. Sve klijente na ulazu uputiti
na dezinfekciju ruku te objasniti koje sepreventivne mjere
trenutno provode u salonu (primjerice potreba o nošenju maske
za usta i nos, higijena ruku, pravilno postupanje prilikom
kašljanja i kihanja). U slučaju potrebe, klijente treba uputiti
da se kihanje obavlja u savijeni lakat ili maramicu koja se
odmah nakon pravilno odlaže u kantu za otpad. -
Podaci o strankama. Treba zabilježiti vrijeme
ulaska osobe u salon, kontakt podatke (broj mobitela) i vrijeme
napuštanja salona. Ta je informacija, u slučaju otkrivanja
oboljelog koji je boravio u salonu u određeno vrijeme, potrebna
epidemiolozima, kako bi što brže mogli identificirati i
kontaktirati kontakte oboljelog te provesti mjere sprečavanja
daljnjeg širenja infekcije. Stranke treba pravovremeno
upozoriti da će im se usluga pružiti samo ako su suglasni
ostaviti podatke za kontakt. -
Maske za lice za klijente. Klijentima se
preporučuje nošenje maske za lice (ako kirurške nisu dostupne
moguće je korištenje platnenih maski)
Obavljanje usluge
-
Higijena ruku. Između klijenata obavezno
oprati i dezinficirati ruke. -
Zaštitna oprema. Tijekom cijelog postupka
koristi se zaštitna oprema (maska koja prekriva usta i nos i
jednokratni ogrtač za klijenta). -
Maske za lice i rukavice za djelatnike.
Djelatnicima se preporučuje nošenje maski za lice. Osim
kirurških maski mogu se koristiti i platnene maske za lice.
Rukavice se preporučuje nositi po uobičajenom protokolu
(primjerice pri bojenju kose i ostalim aktivnostima s
agresivnim kemikalijama). - Ako se ne može osigurati minimalni razmak od 1,5 metra,
klijent i djelatnik moraju nositi barem masku koja prekriva usta
i nos. Poslodavac je dužan osigurati zaštitu za zaposlenike i to
u dovoljnim količinama. Viziri za lice mogu pružiti dodatnu
zaštitu. - Kirurške maske se mijenjaju nakon maksimalno 3 sata nošenja,
a platnene maske za lice kada postanu vlažne. - Tijekom pružanja usluge zaposlenik od klijenta drži najveću
moguću udaljenost koja ne ometa obavljanje usluge. -
Usluga izvan salona. Kod pružanja usluga izvan
salona/radnog prostora frizera ili brijača, moraju biti
ispunjeni svi uvjeti navedeni kod ovakve vrste usluge vezani za
higijenu i ostale predviđene mjere. Prije pružanja usluge treba
provjeriti mogu li ti zahtjevi biti ispunjeni na lokaciji na
kojoj će se pružati usluga.
Odlaganje otpada
-
Otpad. Sav eventualni otpad nastao prilikom
pružanja usluge, kao i jednokratne materijale, odložiti u za to
predviđene kante za otpad s odgovarajućim poklopcima. - U kante za otpad potrebno je uložiti dvije vreće za smeće.
-
Kosa na podu. U zaostalu kosu s podova ne
preporučuje se usmjeravati sušilo za kosu već se za sakupljanje
koristi odgovarajuća metla. Zaostala kosa s površina uklanja se
jednokratnim papirnim ubrusima.
Čišćenje i postupci s priborom i materijalom za
rad
-
Korištenje radnog pribora. Češljevi, četke,
uvijači za kosu te slično mogu se upotrebljavati samo na
prethodno opranoj kosi stranke. Višestruka upotreba pribora na
više klijenata bez prethodnog čišćenja nije dopuštena. - Svi uređaji i sav pribor trebaju biti održavani u dobrom
stanju da se opasnost od kontaminacije smanji na najmanju moguću
mjeru. -
Dezinfekcija radnog pribora. Poslije svake
uporabe pribor se pere i dezinficira. Škare za šišanje,
češljeve i četke trebalo bi nakon završetka šišanja oprati i
dezinficirati, a tek onda ponovno koristiti. - Prije postupka dezinfekcije potrebno je potrebno je prvo
provesti postupak pranja kako bi se s predmeta i površina
očistili svi tragovi nečistoća (masnoće, izlučevine i sl.).
Pribor i oprema moraju biti namjenski (krpe, spužvice, metlice i
sl.) te se iste redovito moraju mijenjati kada uslijed korištenja
postanu neupotrebljivi za pravilnu upotrebu. - Za pranje se mogu koristiti uobičajeni deterdženti, a za
dezinfekciju uobičajene metode. Preporučena dezinfekcijska
sredstva poput onih na bazi alkohola u koncentraciji ne manjoj od
70% ili drugog sredstva s deklariranim virucidnim djelovanjem
prema uputama proizvođača. -
Pranje ručnika, radnih kuta i maska za lice.
Pribor za rad od tkanina (ručnici i sl.) na kraju radnog dana
pere se u perilici za rublje u salonu na najmanje 60°C i do
kraja se osuši. - Radnu odjeću zaposlenika preporučuje se oprati u perilici na
60 C i osušiti. Platnene maske za lice oprati svakodnevno i
izglačati.
Dezinfekcija i čišćenje radnog prostora
- Čišćenje prostora provodi se na uobičajen način učestalijom
dinamikom, odnosno između svake smjene. - Dezinfekciju radnog mjesta (stolac, ogledalo, pult) potrebno
je provoditi između svakog klijenta. - Kako bi se smanjio rizik infekcije, dezinficijensom se
učestalije brišu kontaktna mjesta, odnosno telefoni, kvake na
vratima, tipkovnice, blagajne i slično (npr. svaka dva sata).
Primanje suradnih djelatnika i nenajavljenih
stranaka
-
Dolazak drugih osoba (npr. majstora, kurira,
dostavljača) treba organizirati na način da se prije dolaska te
osobe telefonski najave. Tada se provjerava ima li osoba
simptome COVID-19 (povišena tjelesna temperatura, kašalj,
otežano disanje/kratak dah, grlobolja, poremećaj osjeta
njuha i okusa) i je li imala kontakt s oboljelima. -
Nenajavljene stranke smiju samo iznimno ući u
salon uz prethodnu provjeru o mogućim simptomima koji mogu
upućivati na COVID-19 i o kontaktu s oboljelima.