U panelu odabranih trgovačkih lanaca koji čine oko 60% ukupne maloprodaje robe široke potrošnje, cjelokupna košarica prehrambenih i drogerijskih kategorija zabilježila je vrijednosni rast od od 65 % u drugom tjednu i 46 % u trećem tjednu ožujka ove godine u odnosu na isti period lani
Prema analizi prodaje košarice prehrambenih i drogerijskih
kategorija na temelju panela odabranih trgovačkih lanaca, koju je
provela agencija Nielsen, širom svijeta
zabilježena je rekordna prodaja proizvoda za zaštitu
zdravlja, kao što su medicinske maske i sredstva za
dezinfekciju. Međutim, kako je broj prijavljenih slučajeva
oboljenja od virusa COVID-19 rastao, primijećeno je da
potrošači mijenjaju svoje kupovne navike i sveobuhvatnije
pristupaju kupovanju.
Analizirajući globalne trendove i ponašanje potrošača tijekom
epidemije virusa COVID-19, Nielsen je identificirao
šest faza kroz koje potrošači prolaze, a isti se mogu
primijetiti i u Hrvatskoj.
Prva faza predstavlja proaktivno kupovanje s ciljem
zaštite vlastite dobrobiti i zdravlja. Ta faza je
započela već krajem veljače.
25. veljače potvrđen je prvi slučaj zaraze virusom u Hrvatskoj. I
već taj tjedan, od 23. do 29. veljače primijećeni su znatni
skokovi vrijednosne prodaje u odnosu na isti tjedan prethodne
godine kod određenih kategorija poput konzervirane ribe (+159
%), tjestenine (+114 %), brašna (+108 %) i riže (+97 %).
Daleko najveći porast prodaje dogodio se u tjednu od 9. do 15.
ožujka kada su trgovački lanci zabilježili u prosjeku
65 % povećanje vrijednosne prodaje ukupne košarice
prehrambenih i drogerijskih kategorija u odnosu na isti
tjedan prethodne godine. Kupci su tada ušli u drugu fazu
potrošačkog ponašanja – fazu pripreme zaliha.
Nekontrolirana potražnja dovela je do eksplozije prodaje
određenih kategorija. Posljedično, pojavila se prijetnja skakanja
cijena, što je (opravdano) rezultiralo Odlukom Vlade RH o
iznimnim mjerama kontrole cijena za određene proizvode.
Promatrajući tjedan od 9. do 15. ožujka godine u odnosu na isti
tjedan prethodne godine porasla je prodaja kategorije brašna za
+410 %, riže+ 301 %, praškastih proizvoda za pripremu kolača
(kvasac, prašak za pecivo, puding) + 221 %, tjestenine + 210 %,
gotovih umaka + 191%. U drogerijskom dijelu asortimana toaletni
sapuni zabilježili su rast od 232 %, toaletni papir + 162 %,
sredstva za čišćenje toaleta +156 %, dječje vlažne maramice +127
%, higijenski ulošci i potrepštine + 112 %, deterdženti za pranje
rublja +103 %, dječje pelene i papirnate maramice + 102 %,
sredstva za čišćenje kućanstva +98 %.
Treći tjedan ožujka (16.– 22. ožujka) donio je ublažavanje stopa
rasta prodaje radi manjeg odlaska kupaca u trgovine, uz dodatne
propisane mjere ograničenja rada maloprodajnih objekata. Međutim,
rjeđi odlasci u trgovine nisu rezultirali značajno manjom
potrošnjom, već rjeđim, ali većim košaricama. U
tom tjednu cjelokupna košarica prehrambenih i drogerijskih
kategorija bilježi rast od 46 % u odnosu na isti tjedan godinu
ranije. Kategorije koje i dalje bilježe značajne stope raste u
odnosu na prethodnu godinu su brašno (+313 %), sapuni (+231 %),
prašci za pripremu kolača (suhi kvasac…) + 216 %, riža (+206
%), svježi kvasac (+177 %).
Kupci su tada ušli u treću fazu – fazu pripreme za život
u karanteni. U ovom razdoblju u maloprodaji se
pojavljuju izazovi u logističkoj opskrbi, otežanim predviđanjem
potrebnih količina, kao i očitom pojavom tzv. “out of stock”
situacija na policama kad jednostavno nema dovoljne zalihe u
cijelom lancu opskrbe da bi se proizvodi ponudili kupcima. I u
tom trenutku kupci traže alternativu, što radi
vlastite sigurnosti i pridržavanja propisanih mjera, što radi
pronalaženja alternativnih kanala kako bi pronašli proizvode koje
trebaju. Kupci sve više otkrivaju mogućnosti i dobrobiti
internetske trgovine, a maloprodajni trgovci i lokalni
proizvođači okreću se jedni drugima da bi pronašli kvalitetnije
odgovore na potrebe svojih kupaca.
Trenutno se nalazimo u petoj fazi – fazi ograničenog
življenja. Prema Nielsenovim globalnim analizama, ovu
fazu će obilježiti online potražnja, gdje će sve ovisiti o
visokim standardima dostave.
Posljednja, šesta faza je za sve građane “svjetlost na
kraju tunela”, faza u kojoj se kupci vraćaju u svoju
svakodnevicu. Međutim, to će biti jedna nova
svakodnevica, u kojoj će kupci stavljati veliki fokus na svoje
zdravlje i higijenske navike. Nova svakodnevica u kojoj će
dolaziti do stalnih promjena u lancu opskrbe uz značajan fokus na
online prodaju.
Rješenje za proizvođače i trgovce nalazi se u brzoj
implementaciji tehnoloških rješenja online poslovanja, aplikacija
za naručivanje, automatske pretplate i drugim opcijama online
trgovine.
Zabrinutost koju potrošači dijele u Hrvatskoj i širom svijeta,
kao i utjecaj novih načina ponašanja s vremenom će se smanjivati,
ali neće u potpunosti nestati. One kompanije koje to što prije
prepoznaju i prilagode se novim oblicima potreba ostvarit će
uspjeh.