Manipuliranje kilometražom je kazneno djelo, no čini se da se sada događa nešto još gore
Kilometraža je jedan od ključnih elemenata u određivanju cijene,
a i samog izbora hoće li kupac odlučiti kupiti vozilo ili neće.
Manipuliranje kilometražom je kazneno djelo i tako ga
se tretira u svim ozbiljnim državama.
Međutim, prometni stručnjak Željko
Marušić navodi da je sve češća još gora prijevara
na rabljenim automobilima iz uvoza: ”Javljaju mi se ljudi kojima
se zračni jastuci nisu otvorili, a platili su i 50.000 eura
za rabljeni automobil u nekoj zemlji Europskoj uniji. I sad
zamislite da vam se dogodi nesreća, a jastuci vam se ne otvore.
Pa taj vas auto doslovce može ubiti što je puno gore od
namještanja kilometraže. Također, taj automobil kojemu nedostaju
zračni jastuci negdje je slupan pa zakrpan, ali naravno, nitko
nije htio plaćati još tisuće eura da bi ih ugradio”.
”I onda čovjek jeftino kupi taj auto i misli da je dobro prošao,
a na gubitku je i novčano i na svaki drugi način jer može
izgubiti glavu. Nema načina da se na oko vidi da neki automobil
nema jastuke jer prevarant je, pojednostavljeno rečeno,
stavio dio koji šalje “fejk” signal i senzori koji bi trebali
javiti da nema jastuka ne reagiraju”, upozorio je Marušić za
Slobodnu Dalmaciju, navodeći da ipak ima rješenja.
Savjetuje da automobil ne bi trebalo kupovati od pojedinaca u
inozemstvu: ”Radije ga, ako već želite rabljeni automobil iz
neke zemlje EU-a, kupite od domaćih tvrtki koje ih uvoze i koje
neće riskirati uvoz svakakvih automobila jer ako dođu na loš
glas mogu propasti. Također, preko dijagnostičkog uređaja
može se utvrditi je li zračni jastuk ispravan te je li uopće
ugrađen, ali ni to nije garancija da je u vozilu ispravan
“airbag”.”
”Pri sudaru, čak i manjeg intenziteta, ako se otvori zračni
jastuk, odnosno jastuci, cijena popravka leti u nebo. Naime, uz
sklop zračnog jastuka i njegovu oplatu u volanu ili armaturi
treba izmijeniti i sustav za aktiviranje te
elektronički-inercijski senzorski sustav i upravljački
elektronički modul. Ako se sve ne učini kako treba, na
instrumentnoj ploči gori lampica sustava zračnog jastuka. No,
budući da su u pitanju veliki troškovi, mnogi potom, radi
štednje, kod elektroničara trajno ugase signalnu lampicu, a u
kućište vrate iskorišten zračni jastuk i samo stave novi
plastični pokrov”, objašnjava Marušić.
Željko
Marušić (PIXSELL)
Događa se i da se iz automobila koji se prodaje, pogotovo ako ide
u izvoz, skida ispravni zračni jastuk, s aktivacijskim i
senzorskim sklopom, te se proda na crnom tržištu, a pro forma se
ugradi već iskorišteni. Dakle, pri kupnji rabljenog automobila
provjerite i tu mogućnost, upozorava i dodaje da bi kod uvoza
automobila iz inozemstva trebalo obaviti barem temeljnu provjeru,
i to u ovlaštenom servisu ili kod dobrog autoelektroničara,
na dijagnostičkom uređaju.
U HAK-u kažu da nemaju posebnih saznanja o ovakvim događanjima.
“U praksi se čuje za mnoge pojave koje prelaze okvire propisa i
po njima se uvijek postupa sukladno propisima”, rekao
je Alan Vojvodić iz HAK-a, a
Goran Pejić, pomoćnik Uprave za tehničke poslove
Centra za vozila Hrvatske kaže: ”Nisu nam dolazile
informacije, niti pritužbe vlasnika vozila vezane za
krivotvorenje kilometraže ili nedostatka zračnih jastuka”.
Međutim, Pejić navodi nekoliko preporuka pri unosu rabljenih
automobila iz drugih zemalja EU:
- Provjeriti unutrašnjost vozila (upravljač, prednju ili bočne
armature vozila) gdje se nalaze poklopci za zračne jastuke, te
ako je moguće vizualno utvrditi postoje li tragovi oštećenja ili
drugi pokazatelji da su zračni jastuci bili aktivirani ili
uklonjeni; - Provjeriti instrument ploču i provjeriti je li upaljena
signalna lampica koja signalizira kvar na zračnim jastucima; - U ovlaštenom servisu provjeriti jesu li napravljeni veći
popravci koji ukazuju da je vozilo sudjelovalo u prometnoj
nesreći i jesu li pritom promijenjeni zračni jastuci; - U ovlaštenom servisu provjeriti postoje li greške vezane za
zračne jastuke ili bilo koje druge greške koje nisu vidljive na
instrument ploči (ovo se obavlja uporabom ovlaštenog
dijagnostičkog uređaja); - Uvidom u servisnu knjižicu provjeriti da li je vozilo
redovito servisirano;Uvijek provjeriti vjerodostojnost
dokumentacije vozila (prometna dozvola, COC dokument ili potvrda
proizvođača i dr.) koja je potrebna za obavljanje postupka
provjere sukladnosti i same registracije vozila u RH. Koja je
dokumentacija potrebna za ova dva postupka možete pronaći na
poveznici www.cvh.hr.
Izvor:
Vijesti.hr