S ciljem da Borovo d.d., legendarnu vukovarsku tvrtku s nekad 23.000, a danas 1.100 radnika, restrukturira, konsolidira i ponovno učini generatorom razvoja čitavog vukovarskog kraja, umjesto Mirka Ćavara, na mjesto predsjednika Uprave Vlada RH imenovala je potkraj ožujka mladog, 38-godišnjeg menadžera Hrvoja Merkija, po struci naftnog inženjera s bogatim obrazovanjem i menadžerskim iskustvom u zemlji i inozemstvu.
Taj Vinkovčanin posljednje dvije godine radio je u vinkovačkoj građevinskoj tvrtki Eurco. U proteklom kratkom vremenu već je na vrućoj borovskoj fotelji povukao niz poslovnih poteza.
– Realiziramo viziju i strateške ciljeve koje smo utvrdili u nacrtu plana restrukturiranja cijelog poslovnog sustava Borovo. Znamo točno, ja i tim stručnih ljudi koje sam već doveo u Borovo, što nam je činiti. Prvi naš potez bio je priznavanje problema koje Borovo ima. Drugi korak je bio smjena nesposobnog menadžmenta, što smo i učinili. Treći korak je evaulacija u skladu koje cijelo vrijeme radimo na tome da točno saznamo gdje se trenutno nalazimo – ističe Merki.
U tom pravcu nova je uprava 2. lipnja raspisala javni natječaj za izvanrednu reviziju poslovanja u svih osam tvrtki poslovnog sustava Borova, nakon čega će, za osam dana, odlučiti koju će revizorsku kuću za to odabrati. Potom slijedi “due dilligence“, odnosno dubinsko snimanje pravog stanja čitavog Borova d.d.
Bez pomisli na stečaj
– Kada dobijemo sve te podatke, predat ćemo ih bankama u cilju traženja strateške financijske institucije koja će financirati restrukturiranje kompanije. Niti ne pomišljamo na stečaj, koji bi možda nekima i bio u cilju. A to stoga što Borovo ima sve za jednu uspješnu kompaniju; nekretnine, znanje, ljudstvo, najveća smo obućarska trgovačka mreža u cijeloj Hrvatskoj, imamo vlastiti proizvod, kaže Merki i podsjeća da tvrtka godišnje prodaje 850 tisuća pari cipela, a to je postignuto čak i u lošoj recesijskoj 2011. godini. Pritom dodaje da će dalekoistočnu robu, nekvalitetnu obuću iz Kine i sl., istisnuti iz svojih 105 trgovina u Hrvatskoj i zamijeniti vlastitom proizvodnjom. Na taj bi način samo Borovo Trgovačka mreža d.o.o. već za dvije godine, s prošlogodišnjih 89 milijuna kuna, ukupan promet povećala na čak 200 milijuna kuna, što bi bilo čak i više od ukupnog prošlogodišnjeg prometa čitavog sustava Borova d.d. od 185 milijuna kuna.
Kako bi se to i ostvarilo, prošlog je vikenda s voditeljima prodavaonica Borovo Trgovačka merža održan motivacijski sastanak.
– Radimo na motivaciji ljudi, mnogi od njih su “zaspali” i želimo ih trgnuti, jer nam je osnovni cilj prodati što više naših proizvoda. Ne smijemo više biti prije svega proizvođački, već marketinški pogonjena i prodajno organizirana kompanija, a do toga ćemo doći i otvaranjem 25 novih prodajnih kanala. Politici proizvodnje, a da se ne zna komu će se ona prodati, odzvonilo je – odlučno govori Merki.
Višak režijskog osoblja
Novi predsjednik Uprave Borova d.d. usteže se konkretno govoriti o višku uposlenika koje će u prvi mah eventualno donijeti proces restrukturiranja kompanije. Ipak ističe da u svih osam tvrtki poslovnog sustava Borova postoje multiplicirani režijski odjeli poput odjela financija, nabave, prodaje, marketinga i slično.
“Neki odjeli su jako slabo razvijeni, čak i zaboravljeni, a neki su prekapacitirani. Tako primjerice u sustavu Borova imaju čak 33 računovođe. Neodrživo je da imamo toliko takvih ljudi, a u proizvodnji nam nedostaje određenog kadra“, kaže Merki.
Još nejasna privatizacija
Novi direktor Borova d.d. u kompaniju, iako je to bilo realno očekivati, nije došao s konkretnim stavovima Vlade oko njezine buduće privatizacije, niti u ovom trenutku o toj temi može precizno govoriti.
– To je vrlo kompleksan problem. Aktivno razgovaramo s našim vlasnicima, s ravnateljem Agencije za upravljanje državnom imovinom i s resornim ministrima, poglavito prvim potpredsjednikom Vlade Radimirom Čačićem, te se nadam da ćemo uskoro načiniti i plan privatizacije, a koji će biti dio ukupnog plana restrukturiranja Borova – kaže Merki i dodaje da će tomu nikad dovršenom procesu prethoditi stabilizacija tvrtke.
“Pritom smo načinili tri scenarija; optimistični, realni i pesimistični. Želimo zadržati sve tvrtke. Neke od njih su nažalost pojele same sebe, stvorivši dugove veće od njihova temeljnog kapitala. Stoga sam doveo nove direktore u Borovo Tehnički servis, Borovo Trgovačka mreža i Borovo Standard. Borovo Tehnički servis pokušat ćemo u sljedećih šest mjeseci dići na noge kroz potpisivanje ugovora u Njemačkoj za izradu i montažu tri hale, jedne u Mađarskoj i još jedne u Nizozemskoj i na taj način tu našu tvrtku izvući iz prijetećeg stečaja. U Borovo Trgovčku meža doveli smo prodajno orijentiranog direktora, isto kao i Borovo Standard“, kaže Merki.
Tekst: Nikola VUKADINOVIĆ (Glas Slavonije)