Luka i Fabijan, u jedanaest su dana preveslali gotovo cijeli tok rijeke Save kroz Hrvatsku

U jutro, 01. lipnja oko ponoći iz Osijeka krenuli su  prema mjestu Bregana, na samoj granici sa Slovenijom gdje započinje njihova avantura na rijeci Savi. Njihovu priču pogledajte u nastavku.

[blockquote]Na odredište stižemo oko 06:00 sati te otprilike sat vremena pakiramo i provjeravamo svu opremu. Tada počinje još jedna velika avantura za koju su se pripremali preko šest mjeseci.

Prvi dan prelazimo 60 km rijeke, a to znači da smo preveslali znatno više nego što smo trebali preći taj dan. Želimo se što prije maknuti od Zagreba koji proizvodi veliku gradsku buku. Sava je visoka, nemirna, prepuna virova uz mostove i velikog oštrog kamenja koje se izdiže iz vode. U nekim je dijelovima toliko nemirna da nam na mahove ubacuje i po desetak litara vode u plovilo ali prolazimo bez prevrtanja koje bi inace značilo ogroman gubitak opreme i zaliha hrane. Nakon grada Zagreba Sava se proširuje te postaje znatno mirnija. Odmaramo na jednom od šljunčanih sprudova. Veslamo gotovo osam sati u tokom dana te podižemo kamp u šumi na samoj obali u kojem i noćimo. Udaljeni smo oko 45 kilometara od grada Siska.

Drugi dan prelazimo nešto više od 40 kilometara dionice, imamo osjećaj kao da veslamo na nekoj potpuno drugoj rijeci za razliku od prvog dana. Sava je široka, mirna i nevjerojatno spora, obala je iznimno visoka i strma te nam je na nekim dijelovima nemoguce izaći. Nakon pet i pol sati intenzivnog veslanja pronalazimo strmi pješčani sprud na koji se sklanjamo od jakog sunca koje je već drugog dana ostavilo primjetan trag na koži. Odmaramo dva sata i krećemo, ali se vrijeme naglo pogoršava. Našu pažnju u daljini privlači grmljavina praćena laganim vjetrom. Putem aplikacije za pračenje naoblake pomno pratimo situaciju, ali ipak nastavaljamo veslati. Nakon sat i pol vremena veslanja kroz lagani pljusak vrijeme polako postaje stabilno pa opet imamo sunce na kojem uspijevamo osušiti sebe i opremu. U večernjim satima još pronalazimo i postavljamo kamp na i dalje jako strmoj obali, nalazimo se samo nekoliko kilometara od grada Siska. U jutarnjim satima idućega dana prolazimo Sisak i impozantnu rafineriju. Sljedeće veće mjesto koje očekujemo je Jasenovac i ušće rijeke Une udaljeno oko 80 kilometara od zadnjeg kampa, za što nam je potrebno oko dva dana veslanja. Mjesto Jasenovac poznato je po tome što Sava na tom segmentu razdvaja Hrvatsku od Bosne i Hercegovine te samo lijeva strana obale postaje dio našeg teritorija.

Peti dan dionice nas sustiže grmljavinsko nevrijeme praćeno vjetrom. Nakon što uočavamo naglu promjenu vremena udaljenu samo nekoliko kilometara od naše lokacije počinjemo se pripremati za intezivnu kišu spremanjem elektronike u vodonepropusne vreće te prekrivanje sve opreme vojnim ceradama. Uskoro susrećemo ribiča u čamcu koji nas savjetuje da se sklonimo s rijeke. Velikodušno nam je ponudio svoju ostavu kao skloniste u kojoj smo se smjestili i prenočili. Nakon više dana u šatorima na neravnom tlu, spavanje na podu ostave nam se čini kao lukcuz. Kanu izvlačimo na obalu da ga vjetar i valovi ne odnesu ili ne potope. S obale promatramo razvoj situacije i ne vjerujemo da vjetar na rijeci može napraviti toliko velike valove te ubrzo postajemo svjesni opasnosti u kojoj bi se našli da nismo susreli svog domaćina. O dobroti toga gospodina dovoljno je reći kako je jednom trenutku sa sebe skinuo stari dzemper i zapalio ga da bi otjerao komarce koji su nas konstantno i nemilosrdno napadali. Komarci su nam bili veliki problem za vrijeme cijele ekspedicije. Susretali smo se sa podivljalim rojevima koji su nam doslovno ulazili u oči i usta. Nevjerojatno je kako se čovjek ni nakon jedanaest dana na njih ne uspije barem malo naviknuti. Iduće jutro izbacujemo vodu i blato iz kanua, zahvaljujemo se čovjeku te nastavljamo veslati prema Staroj Gradišci do koje nas dijeli dvadesetak kilometara. Zrak je jako vlažan, nerijetko veslamo u kišnim kabanicama. Osim komaraca i blatnih obala na kojima smo se odmarali nismo imali većih problema. Idućih par dana je najavljeno lijepo vrijeme što nas je razveselilo i dalo nam priliku da očistimo i sortiramo opremu i zalihe.

Hrana je imala jako veliku ulogu u ekspediciji. Iako konzervirana, jela koja nam je pripremao Luka bila su jako ukusna. Uglavnom su to bile konzerve graha i gulaša. Uz svaki obrok kuhali smo rižu, dodavali domaću kobasicu, kukuruz i povrće. Sve obroke smo pripremali i podgrijavali na malim plinskim plamenicima. Pored sve hrane uzimali smo i sportske dodatke prehrani u obliku proteina i gainera za nadopunu energijom te za brži oporavak tijela.
Svaki dan svodi nam se uglavnom na iscrpno veslanje u sve sporijoj i široj rijeci. Na trenutke nam se čini da smo na većem jezeru. Sava je na nekim dijelovima široka i do tristo metara. Veslamo u jutarnjim i popodnevnim satima sve ukupno 7 do 8 sati dnevno uz popodnevni odmor te na taj način uspjevamo izveslati planiranu udaljenost od 40 kilometara po danu. U jednom kratkom periodu veslali smo i nakon zalaska sunca. Od samog početka jako smo iznenadjeni time što ne susrećemo gotovo nikoga na obali. Povremeno nailazimo na znakove o minskim poljima pa pretpostavljamo da je to razlog što ne susrećemo puno ribića. U mjestu Davor prvi se put susrećemo s gliserom granične policije koja nas je u naredna tri dana nekoliko puta upisala u obliku rutinske kontrole. Gledaju nas s čuđenjem kada im kažemo da veslamo još od Bregane, ali nam uvijek požele sretan put. Na jednom dijelu rijeke su nas otpratili dok nismo prošli kroz virove koje proizvode stupovi mosta.

Za vrijeme trajanja cijele ekspedicije prošli smo kroz nekoliko većih mjesta uključujući i grad Zagreb, Sisak, Jasenovac, Županju te Slavonski Brod u kojem smo se odmorili dvadesetak minuta. Prošli smo ispod ukupno 14 cestovnih i željeznickih mostova, pored ušća rijeka Kupe, Une, Vrbas, Orljave te rijeke Bosne. U Županju smo stigli 11. lipnja oko podneva gdje su nas nakon 435 kilometara dočekali rodbina i prijatelji. Sve u svemu jedna velika avantura, izvediva, ali jako zahtjevna. Avantura koja uz dobru tjelesnu pripremu zahtjeva i veliku mentalnu koncentraciju. Ipak jedanaest dana na ovakvoj rijeci još uvijek nije brojka koja jednostavno može proletjeti.

Još jednom zahvaljujemo se onima koji su nam financijski ovo sve omogučili a to su : Transcom World Wide, Red bull, Integra Dundović, Žito d.o.o., Coca-Cola Hrvatska, Turistička zajednica grada Slavonskog Broda, poliklinika za estetsku kirurgiju dr.Dario Šoš, te ordinacija dentalne medicine dr.Josip Siber., rekli su Luka i Fabijan.[/blockquote]

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@sib.hr ili putem forme Pošalji vijest