
Zbog starosti vozila, petina automobila pada na tehničkom pregledu, a svake godine gotovo pola milijuna njih ne ispuni uvjete za prolazak
Alarmantni podaci Centra za vozila Hrvatske pokazuju da je gotovo svaki peti automobil koji se vozi našim cestama tehnički neispravan. Samo prošle godine gotovo pola milijuna vozila nije prošlo tehnički pregled. Ipak, s obzirom na to da je prosječna starost vozila u Hrvatskoj veća od 13 godina, stručnjaci kažu da situacija mogla biti i gora, piše Net.hr.
“Gledamo zračnost u zglobovima, kočni sustav, ima li curenja, zauljenost, stanje pneumatika, ispušni sustav, ima li korozije…”, kaže za RTL Luka Dorić iz Centra za vozila Hrvatske.
Zbog starosti vozila, petina automobila pada na tehničkom pregledu, a svake godine gotovo pola milijuna njih ne ispuni uvjete za prolazak.
“Bude nezadovoljnih, uvijek bude nezadovoljnih, ali mi moramo raditi svoj posao”, kaže Ivan Daskijević, nadzornik tehničke ispravnosti vozila u Centru za vozila Hrvatske. Na pitanje traže li ih ljudi da progledaju kroz prste, odgovara: “Ima, traže, ali mi radimo uvijek ispravno i moramo raditi po zakonu”.
Većina vozača ipak je svjesna opasnosti koje na cestama može izazvati neispravno vozilo. “Trebaju biti još stroži, što se tiče prometa ja bih bio stroži sigurno za 200 posto”, smatra vozač Marko Šimić.
Najčešće greške: Svjetla, kočnice i gume
U Centru za vozila Hrvatske navode kako vozila u prosjeku imaju pet grešaka zbog kojih ne prolaze tehnički pregled.
“Statistika pokazuje da su to najčešće rasvjetna tijela na vozilu, dugo, kratko svjetlo, nepodešena svjetla. Zatim imamo jako puno vozila koja zbog nedovoljnog koeficijenta kočenja, na uređajima kojima se mjere sile kočenja – ili je prevelika razlika kočenja lijevo-desno, zatim je tu nedostatak i neispravnosti na gumama – često nije na vozilu odobrena dimenzija guma”, kaže Dorić.
Najpouzdanije marke i sve stariji vozni park
U kategoriji do 10 godina starosti, najpouzdanije marke automobila su Honda, Volvo, Suzuki, Mazda i Toyota.
“Na žalost iz godine u godinu vozni park nam je sve stariji. Kod osobnih automobila prosječna starost u prošloj godini bila je nešto više od 13 godina i iz godine u godinu se taj broj povećava zbog uvoza rabljenih vozila iz EU i drugih država”, dodaje Dorić.
Stručnjaci upozoravaju da star automobil sam po sebi nije problem, ali neodržavan jest. Redoviti servisi, ističu, mogu spriječiti mnoge opasnosti i povećati sigurnost u prometu.
Uskoro skuplja registracija
Vozače u Hrvatskoj uskoro čeka i skuplja registracija, budući da godišnja naknada za uporabu cesta raste s dosadašnjih 28,5 na 40 eura. Naknada će se plaćati prilikom registracije svih motornih i priključnih vozila, prema prijedlogu Ministarstva prometa koje je novi Pravilnik uputilo u javno savjetovanje.
“Visina naknade za ceste nije mijenjana od 2003. godine. Znači, ona se plaća pri registraciji vozila i ona je prihod županijskih Uprava za ceste koje ukupno imaju oko 21 tisuću kilometara cesta u Hrvatskoj i naravno da diljem Hrvatske te ceste se ne održavaju u županijama. To stvara određene probleme i mi smo išli s pravilnikom koji definira određeno povećanje naknade za ceste. Kad je riječ o postotku, tu je između osam i deset posto povećanja kada govorimo o svim kategorijama vozila. Pravilnik će biti u javnom savjetovanju dana. Vidjet ćemo što će i kakve će reakcije biti. Trebao bi stupiti na snagu s 1. siječnja 2026. godine”, kaže ministar Oleg Butković.
Više u video prilogu RTL televizije:




