Novi pravilnik trebao bi stupiti na snagu nakon zimskih školskih praznika, a time će se ograničiti upotreba mobitela ne samo na nastavi nego i tijekom odmora
Velika vijest za učenike osnovnih škola i njihove roditelje – uskoro stižu nova pravila korištenja mobitela u školama. Ministarstvo obrazovanja ide u izmjenu Pravilnika, što znači da će učenici svoje uređaje moći koristiti samo u iznimnim situacijama, poput zdravstvene potrebe ili u edukativne svrhe.
Promjene su potvrđene u Hrvatskom saboru, na okruglom stolu pod nazivom “Kradu li mobiteli i društvene mreže našoj djeci djetinjstvo?”. Novi pravilnik trebao bi stupiti na snagu nakon zimskih školskih praznika, a time će se ograničiti upotreba mobitela ne samo na nastavi nego i tijekom odmora.
Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije, čak 12 posto učenika viših razreda osnovne i nižih razreda srednje škole izjavilo je da su ovisni o mobitelima i društvenim mrežama. Upravo ti podaci bili su jedan od glavnih razloga za uvođenje strožih pravila.
O temi su raspravljali stručnjaci i zastupnici, a u srijedu se u Saboru očekuje i rasprava o mogućnosti donošenja zakonske regulative, kojom bi se dodatno uredilo pitanje korištenja mobilnih uređaja među učenicima.
Koliko je problem dubok i može li izmjena Pravilnika doista promijeniti navike djece, bila je tema razgovora reporterke RTL-a Danas Leone Šiljeg s ravnateljem Instituta za društvena istraživanja, Borisom Jokićem.
Više od 85 posto učitelja je za zabranu korištenja mobitela u školama, pokazalo je to jedino nacionalno istraživanje prije dvije godine. Što kažu učenici?
Ovisno o tome koliko godina imaju. Kada imaju 11 godina, u petom razredu osnovne škole 52 posto učenika bi bilo za određenu zabranu ili regulaciju korištenja mobitela u školskoj zgradi. U sedmom razredu taj broj pada na 31 posto. Ipak, radi se o značajnom broju onih koji bi bili za određenu regulaciju korištenja mobitela u školama.
Dakle, svjesni su problema. Gdje je rješenje?
Složeno je. Ono nije samo na obrazovanju i školi, mora se raditi i puno aktivnije da se i roditeljima objasne sve pozitivne, ali i negativne strane korištenja mobitela. Trebali bi uključiti i javno zdravstvo te sve one koji mogu reći što i kako ih koristiti. Prije svega trebalo bi raditi na osvještavanju toga kako biti digitalno i medijski pismen, što je to digitalna higijena, kako koristiti mobitel s mjerom.
Ipak, moram reći da kada učenici imaju 16 ili 17 godina, već su i sami svjesni da postoje određeni problemi s njihovim korištenjem digitalne tehnologije. To ne govore roditelji ni znanstvenici, ministri. To oni sami kažu.
Njih 42 posto kaže da njihovo korištenje digitalne tehnologije negativno utječe na njihovo učenje, njih 36 posto smatra da je taj utjecaj negativan na njihovu kvalitetu slobodnog vremena, a oko 30 posto njih smatra da je taj utjecaj negativan na njihovo fizičko i mentalno zdravlje.
Je li novi Pravilnik korak naprijed?
Mislim da je Pravilnik reaktivna stvar s obzirom na tendenciju izmjena zakona. Ako se može regulirati i određeno ponašanje, to podržavam. No htio bih jasno reći da treba odvojiti osnovnu i srednju školu. Bilo kakva regulacija, ako hoćete i zabrana, bi se trebala odnositi na osnovnu školu. Zabranjivati nešto učenicima od 14. do 18. godine je puno teže.
Pogledajte i Jokićevo gostovanje u RTL Direktu sinoć:



