
Za one koji pokušaju izbjeći plaćanje ili se ne budu pridržavali pravila novog sustava predviđene su značajne kazne – od 300 do čak 1900 eura. Sustav se temelji na automatiziranom nadzoru, a naplata će biti brža, učinkovitija i, kako tvrde nadležni, pravednija
Od studenoga sljedeće godine, svi domaći i strani vozači koji se voze hrvatskim autocestama morat će se uključiti u novi elektronički sustav naplate cestarina. Klasične naplatne kućice odlaze u povijest, a s njima i gužve koje su bile redovita pojava, posebno tijekom turističke sezone. Novi sustav vrijedit će na svim 1300 kilometara autocesta u Hrvatskoj, piše Net.hr.
Vozači osobnih automobila imat će dvije opcije: korištenje ENC uređaja ili automatsko očitavanje registarske pločice. S druge strane, vozači teretnih vozila više neće moći plaćati cestarinu na druge načine, već isključivo putem ENC uređaja. Time se žele ubrzati prolazi kroz naplatne točke i smanjiti zastoje.
Investicija od 80 milijuna eura i mreža kamera
Uvođenje novog sustava stajat će 80 milijuna eura, a projekt uključuje postavljanje 208 portala s kamerama za naplatu i nadzor. Uz to, bit će instalirano 140 staza za brzu registraciju vozila, a nadzor će vršiti 74 službena vozila s četiri djelatnika Hrvatskih autocesta u svakom.
“Zamišljeno je tako da nadzornici to jest 74 vozila budu što više na granicama plus još bi se zaustavljalo i na autocesti. Pokriti će se svi izlazi tako da tu ne bi trebalo biti problema”, objašnjava Anđelko Kasunić, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata.
Bijela vozila s rotirkama i komunikacijskom opremom
Službena vozila koja će nadzirati provođenje novog sustava bit će bijele boje, s plavim rotirkama i oznakom sustava elektroničke naplate cestarine. Bit će opremljena i uređajima za komunikaciju s vozačima. Ipak, stručnjaci ističu kako je riječ o vrlo kompleksnom projektu koji nigdje u Europi još nije uspješno implementiran u ovom opsegu.
“Mislim da tehnološki nije nemoguće, ali je izazovno, kolika će biti točnost o tom potom. Najizazovniji su svakako portali koji se stavljaju na ceste. Morat će se zaustavljati promet da bi se te stvari mogle montirati. To je nešto što je – vrlo zahtjevno”, rekao je Marko Ševrović, profesor na Prometnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu.
Pripreme već počinju – radovi za tri mjeseca
I Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture svjesno je izazova koje postavlja uvođenje ovakvog sustava, no najavljuju da pripreme već traju, a radovi na terenu počet će vrlo brzo.
“Sustav se izvodi pod prometom što je otežavajuća okolnost i samim time zahtijeva dobru pripremu i vrijeme. Do završetka kompletne opreme na autocestama i prekvalifikacija radnika bit će završena, u tijeku su pripremne aktivnosti”, pojašnjavaju iz Ministarstva.
Više od 300 naplatnih kućica odlazi – što s radnicima?
Gašenje naplatnih kućica podrazumijeva i veliki organizacijski izazov – njihovo uklanjanje te prekvalifikaciju ili umirovljenje više od 2700 djelatnika. Sindikati poručuju da su radnici spremni na promjene, a sustav vinjeta, iako razmatran, neće biti uveden.
“Rađene su mnoge studije, odbačene su jer bi one dovele do neravnopravnosti plaćanja. Dovele bi do smanjenog financiranja HAC-a koje bi država morala nadomiriti jer netko mora platiti funkcioniranje autocesta”, dodaje predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata.
Za one koji pokušaju izbjeći plaćanje ili se ne budu pridržavali pravila novog sustava predviđene su značajne kazne – od 300 do čak 1900 eura. Sustav se temelji na automatiziranom nadzoru, a naplata će biti brža, učinkovitija i, kako tvrde nadležni, pravednija.
Pogledajte više u video prilogu RTL televizije:


