
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) provela je ispitivanje načina određivanja maloprodajnih cijena 10 prehrambenih proizvoda u trgovini na malo koje je pokazalo da za većinu njih trgovci drže različite cijene, a i njihove maloprodajne cijene mijenjali su na različite datume
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) provela je ispitivanje načina formiranja maloprodajnih cijena deset prehrambenih proizvoda kod šest najvećih hrvatskih trgovaca. Povod su bili učestali upiti građana i medijski navodi o istim ili sličnim cijenama istih proizvoda u svim trgovinama, prenosi HINA.
U ispitivanje su uvršteni proizvodi poput svježeg mlijeka, tekućeg jogurta, kefira, pilećeg filea i krila, prirodne mineralne vode (gazirane i negazirane), gaziranih napitaka, praškastih napitaka i čokoladnog namaza. U uzorak su uključeni artikli domaćih proizvođača, kao i neki prepoznatljivi međunarodni brendovi.
“Ispitivanje je obuhvatilo šest najvećih trgovaca na malo u Hrvatskoj, u razdoblju od 1. rujna 2024. do 28. veljače 2025. godine”, navodi AZTN. Iz analize su isključeni proizvodi kojima je Vlada RH odlukom propisala najvišu maloprodajnu cijenu.
Trgovci određuju cijene samostalno, ali prate konkurenciju
Na temelju podataka dobivenih putem upitnika, AZTN je analizirao maloprodajne i nabavne cijene, visinu marži, te način formiranja krajnje cijene. Prikupljeni su i cjenici dobavljača, koji su najavljivali povećanje svojih cijena u razdoblju od listopada 2024. do siječnja 2025.
“Rezultati ispitivanja su za većinu ispitivanih proizvoda pokazali kako isti proizvod kod trgovaca uključenih u ispitivanje ima, u promatranom razdoblju, različitu cijenu”, istaknuli su iz agencije.
Dodaju i kako su trgovci cijene mijenjali na različite datume te kako svi tvrde da samostalno određuju maloprodajne cijene, ali prate konkurenciju putem javno dostupnih informacija.
Različiti faktori utječu na razlike u cijenama
U odgovoru na pitanje zašto isti proizvodi imaju različite cijene u Hrvatskoj u usporedbi s drugim zemljama EU, trgovci kao glavne razloge navode:
- porezno opterećenje
- teritorijalne specifičnosti država
- globalna i nacionalna ekonomska kretanja
- razina uvoza prehrambenih proizvoda u RH
“U odnosu na pekarske i konditorske proizvode, za koje je utvrđena najviša prosječna marža u 2023., trgovci kao razloge navode natprosječno velike otpise, troškove dodatnog rada i ostale troškove vezane uz dopeku u trgovinama”, pojasnili su iz AZTN-a.
Najavljene poskupljenja različita po iznosu i vremenu
Agencija je ispitala i navode dobavljača o povećanju cijena u 2025. godini. Zaključeno je da su najave poskupljenja bile različite – kako po datumu primjene, tako i po postotku povećanja.
“Utvrđeno je da su dobavljači primjenu nove (veće) cijene trgovcu predložili u različite datume te u širem rasponu postotka povećanja, koji se razlikuju između dobavljača i pojedinih proizvoda (u rasponu od 2,5 do 33 posto)”, navodi AZTN.
Nema dokaza o dogovaranju cijena
Nakon provedene pravne i ekonomske analize, AZTN je donio zaključak da nema dovoljno indicija za pokretanje postupka protiv trgovaca ili dobavljača.
“AZTN je ocijenio kako trenutno nisu utvrđene dostatne indicije za pokretanje postupka po službenoj dužnosti protiv predmetnih trgovaca na malo niti protiv dobavljača, radi utvrđivanja sprječavanja, ograničavanja ili narušavanja tržišnog natjecanja”, zaključili su iz Agencije, prenosi HINA.