
Jedna od novosti koja bi mogla neugodno iznenaditi dio građana je mogućnost država članica je da za vozače starije od 65 godina propišu kraće razdoblje valjanosti vozačke
Europski parlament usvojio je izmjene postojećih direktiva koje se odnose na vozačke dozvole. Među najznačajnijim novinama ističe se uvođenje digitalne verzije vozačke dozvole koju će građani moći imati na svojim pametnim telefonima, a koja će vrijediti u svim državama Europske unije.
Zemlje članice imat će rok od pet i pol godina za implementaciju digitalne vozačke dozvole. Istodobno, građani će zadržati pravo na izdavanje vozačke u klasičnom, fizičkom obliku, izvještava Jutarnji list.
Jedna od promjena koja bi mogla izazvati negodovanje kod dijela populacije jest mogućnost da pojedine članice EU uvedu kraći rok valjanosti vozačkih dozvola za osobe starije od 65 godina. Tako bi vozači u toj dobnoj skupini, osim redovitih liječničkih pregleda, mogli biti suočeni i s dodatnim obavezama.
Organizacije civilnog društva zalažu se za individualni pristup
AGE Platform Europe, europska mreža udruga koje se zalažu za prava starijih osoba, upozorila je da bi ovakve odredbe mogle predstavljati oblik dobne diskriminacije. Prema njihovu mišljenju, automatsko ograničavanje trajanja vozačke dozvole na temelju dobi, bez procjene individualne sposobnosti, nije opravdano.
“Mjere koje automatski ograničavaju valjanost vozačke dozvole nakon određene dobi nisu znanstveno utemeljene. Umjesto toga, nužno je uvesti sustav individualne procjene sposobnosti za vožnju, neovisno o kronološkoj dobi,” poručili su iz AGE Platform Europe.
Također su istaknuli da mnoge starije osobe i dalje aktivno, odgovorno i sigurno sudjeluju u prometu te da bi prekomjerna i neosnovana ograničenja mogla negativno utjecati na njihovu mobilnost, neovisnost i kvalitetu svakodnevnog života.
Podaci o prometnim nesrećama ipak zabrinjavaju
Premda postoji velik broj starijih vozača koji prometuju sigurno, statistike ne ohrabruju. U prvih sedam mjeseci 2024. godine, vozači stariji od 65 godina uzrokovali su 2.688 prometnih nesreća, u kojima je stradalo 779 osoba. U istom vremenskom razdoblju, 24 osobe starije od 65 godina smrtno su stradale u prometu.
Dok Europska unija nastoji povećati razinu sigurnosti na cestama kroz nove regulative o vozačkim dozvolama, ključno je osigurati da se takve mjere provode bez diskriminacije po osnovi dobi.
AGE Platform Europe još jednom poziva na pristup temeljen na individualnim procjenama sposobnosti vozača, umjesto donošenja općih dobnih ograničenja, s ciljem očuvanja slobode kretanja i neovisnosti starijih građana.