Trgovce uhvaćene u prekršaju čekaju kazne - od 1.300 eura za prodavače do 26.5 tisuća eura za tvrtku
Čini se da varanje kupaca i nepoštena praksa uzimaju maha. Nakon što su iz Vlade jučer prozvali trgovce zbog inflacije i rastućih cijeni, a oni odgovorili da nisu krivi i da rade pošteno – RTL otkriva nalaz Državnog inspektorata.
Prema podacima, čak 30 posto trgovaca je samo u prosincu varalo kupce na prehrambenim proizvodima! U 163 inspekcijska nadzora prehrambenih proizvoda provedena u posljednjih 20 dana prosinca, otkriveno je čak 46 povreda zakon o zaštiti potrošača. U više od polovine tih slučajeva, utvrđena je nepoštena poslovna praksa trgovaca, od zavaravanja potrošača cijenama na sniženju do četiri slučaja izravnog kršenja Vladine odluke o kontroli cijena zaštićenih proizvoda. Trgovce uhvaćene u prekršaju čekaju kazne – od 1.300 eura za prodavače do 26.5 tisuća eura za tvrtku.
O nalazima inspekcije razgovarali smo s Josipom Kelemenom, savjetnikom potrošačke udruge Halo, inspektore, koji kaže da ga uopće ne iznenađuju rezultati. “To je nažalost postala uobičajena poslovna praska u trgovačkim centrima i to je ono na što se potrošači najviše žale.”
Masovno varanje na Crni petak
Ističe da je vrlo česta situacija u kojoj piše da su proizvodi na sniženju ili akciji, a zapravo nisu. “Stalno ukazujemo na to da potrošači svakodnevno na policama vide proizvode koji su ‘pod akcijom’, a zapravo nisu akcijski proizvodi i sniženja. To praktički traje od Crnog petka, kada je bilo masovno varanje potrošača, gdje su jednu cijenu prikazivali kao osnovnu, da bi na kraju prikazali stvarnu, puno veću nego je u stvarnosti bila na sniženju”, govori Kelemen.
Udruga Halo, inspektore također je nedavno provela inspekciju. “Utvrdili smo niz nepravilnosti, prije svega da prodaju pokvarljivu, trulu robu, da smo postali kontejner za sve neispravne i loše proizvode Europske unije. Utvrdili smo da varaju potrošače gdje god stignu, posebice na proizvodima koji dolaze iz Europske unije, gdje su prikazane cijene koje su daleko niže nego u Hrvatskoj. Vrlo je zanimljivo da nam prodaju robu s isteklim rokom trajanja”, priča RTL-ov sugovornik.
Najviše nepravilnosti na voću, povrću, mesu
Kelemen kaže da je na voću, povrću i mesu bilo najviše nepravilnosti: “Najčešće su to bili rokovi trajanja, koji su prošli i po nekoliko mjeseci. Bilo je problema s nepripadajućim tijelima u proizvodima, poput žica, šibica, dijelova štakora. Nešto što se apsolutno ne bi smjelo naći u proizvodu. Bio je i problem što su nam stizali neispravni proizvodi, s greškom. Trgovci su vjerojatno kupili u Europi i plasirali na hrvatsko tržište.”
Dodaje da je vrlo zabrinjavajuća činjenica da su trgovci varali na zaštićenim proizvodima. “Očito je da ne poštuju Vladinu odluku o cijenama. Ono što potrošače posebno brine je da često potrošači nalaze cijene koje su daleko više od onoga što je zakonom propisano”, ističe Kelemen.
Važan savjet potrošačima
Na pitanje jesu li veće kazne rješenje ovog problema, Kelemen odlučno odgovara: “Apsolutno. Kao primjer mogu navesti da su kazne otprilike jedna šestina dnevnog prometa jednog trgovačkog centra, kojem se više isplati platiti kaznu nego korigirati cijene i smanjiti dobiti. Imamo niz primjera gdje su trgovci dobili zaista smiješne kazne od 500 do 1000 eura, što je doslovce zarade u nekoliko sati. To nisu nikakve kazne. Kada bismo primijenili kazne poput Italije, Njemačke, Francuske, gdje su kazne na razini polugodišnje zarade ili dobiti, onda bi svaki trgovac itekako pazio što i kako plasira na tržište”, govori Kelemen.
Naš sugovornik ima važan savjet za potrošače: “Prije svega, da čitaju i prate ono što piše na deklaracijama. Deklaracija je osnova za bilo kakvu reklamaciju. Isto tako, savjetujem da se obrate Državnom inspektoratu, udrugama za zaštitu potrošača, a posebno bih skrenuo pozornost na javnu politiku, koju u Hrvatskoj propisuje prije svega Vlada, Ministarstvo gospodarstva i Ministarstvo financija. Mislim da je rješenje ove situacije u njihovim rukama i javnim politikama koji kreiraju.”