Europski tjedan mobilnosti

Hi-tech mobilnost: Romobilima po osječkim tehnološkim tvrtkama i organizacijama

U sklopu Europskog tjedna mobilnosti u Osijeku je organiziran Hi-tech tour – obilazak osječkih tehnoloških tvrtki i organizacija koje se bave rješavanjem problema urbane mobilnosti

U suradnji s Boltom, za hi-tech ekipu je organiziran prijevoz
romobilima, a prva je postaja bila tvrtka Orqa, koja je
predstavila svoje FPV “gogle” i uz pomoć kojih mobilnost postaje
virtualna.

Druga postaja – Ericsson Nikola Tesla

– Ako morate ići osobnim automobilom na posao, onda neka barem
bude električni i samoupravljivi – kroz smiješak je poručio
Krešimir Vidović, iz tvrtke Ericsson Nikola
Tesla, predstavljajući neke od rješenja za inteligentne
transportne sustave (ITS) i viziju prometa budućnosti koja
svakako uključuje što više samoupravljivih automobila.

IoT i 5G – rješenja za bolje upravljanje prometom u gradovima

Iza ove uspješne i velike tvrtke brojni su ostvareni projekti s
vrlo konkretnim poboljšanjima svakodnevice urbanih središta
Hrvatske, ali i diljem svijeta. Ono što je nekoć bila nezamisliva
budućnost -kao npr. danas gotovo potpuno digitalizirani promet u
odnosu na analogni prije 15-ak godina ili samoupravljivi taksiji,
koje je tvrtka Rimac Automobili najavila za Zagreb već 2023. (o
čemu su djelatnici ENT-a radili studiju prije samo nekoliko
godina, također ne razmišljajući o tome kao izglednoj i skoroj
budućnosti) – već je oko nas. U svijetu je 4416 gradova, od čega
ih je 371 s više od milijun stanovnika i s enormnim prometnim
problemima i još većim troškovima za taj sektor.

O gotovo milijun i pol smrtno stradalih u prometu godišnje
nemoguće je ne razmišljati, a taj će broj sigurno reducirati
pametna rješenja koja predlažu sigurnije, ali i brže i jeftinije
prometovanje, nemoguć bez ITS-a i IOT-a (tehnologije interneta
stvari).

Grad Osijek postupno implementira sve više pametnih rješenja

Studije su pokazale da optimizacija prometa smanjuje vrijeme
provedeno u prometu za čak 20%, da smart parking (kakvim se mogu
pohvaliti Split i Dubrovnik) drastično smanjuje broj “praznih
vožnji”, a pouzdane i pravodobne informacije o stanju u prometu
utječu na promjenu odluka čak 15% populacije.

Na tom je tragu i Grad Osijek, pohvalio se Srećko
Kukić
, viši savjetnik specijalist za pripremu i provedbu
razvojnih projekata, istaknuvši kako sustav javnih gradskih
bicikala za sada ima šest senzora za mjerenje kvalitete zraka, a
u planu je nabavka još ovih uređaja, kojima su opremljeni i
popularni Boltovi električni skuteri i korisnicima javljaju kada
je onečišćenje zraka u porastu, potičući ih sniženim cijenama da
više koriste skutere.

U Osijeku razvijaju softver za autonomnu vožnju automobila
najvećih svjetskih proizvođača

Krećimo se održivo! Ostanimo zdravi! – moto je Tjedna, čije
aktivnosti (s brojim partnerima i na brojnim lokacijama) i ove
godine organizira Grad Osijeka sa željom da se priključi mnoštvu
europskih gradova koji nastoje stvoriti bolje uvjete za mobilnost
svojih građana. Delegaciju predstavnika Grada, osječkih
poduzetnika, studenata, predstavnika medija – odveli su potom do
još jedne svjetske tvrtke koja je također odabrala Osijek za
otvaranje predstavništva.

Smješten u središtu grada, Institut RT-RK dio je razvojnoga
centra automotiv tvrtke TTTech iz Beča. Kako smo doznali, u
uredima u Osijeku razvijaju programe za autopilote poznatih
proizvođača automobila (Audi, Mercedes, Ferrari i brojni drugi),
ali razvijaju i svoje originalne softvere. Pioniri su u ovom
poslu, a na prvom im je mjestu visoka sigurnost – ponosno je
istaknuo Dražen Radanović.

Obnovljivi izvori, samoodrživost, električni bicikli, jedrenjak
“na struju” i brojni drugi projekti izlaze iz laboratorija
osječkog FERITA

O sigurnosti svega što rade računa vode i na osječkom FERIT-u,
koji je bio pretposljednja postaja ove zanimljive mini turneje.
Laborant Željko Jeršek najavio je za 21. rujna puštanje u pogon
fotonaponske elektrane snage 80 kW, što je nadgradnja postojeće
od 10 kW, a koja bi – u teoriji – trebala zadovoljiti sve potrebe
za električnom energijom zgrade FERIT-a. “Kvaka” je što se
najbolji rezultati ostvaruju za ljetnih mjeseci kada je zgrada
fakulteta prazna, no tada višak el. energije vraćaju u
distribucijsku mrežu. Mnogo je čimbenika koji trebaju biti
zadovoljeni, no studente i zaposlenike FERIT-a to ne obeshrabruje
da ne pokušavaju.

U planu je i kapacitet od 6 kW energije dobivene iz vjetra, no
naše je područje slabo vjetrovito, a ništa bolje nije ni po
pitanju hidropotencijala, koji je najbolji u krškim rijekama,
dodao je Željko Jeršek. Ponosni su i na pilot-projekt električnih
bicikala, kojih za sada imaju 12, a svrha će im biti tranzit
između dviju jedinica FERIT-a (jedne u Trpimirovoj ulici, a druge
u kampusu) i bit će samo za internu uporabu, tj. za studente i
djelatnike fakulteta.

IT park s nestrpljenjem čeka svoje stanare

Mnoštvo je još neodgovorenih pitanja i problema, svjesni su
sudionici projekta koji završava koncem ove kalendarske godine (a
u kojem su im partneri Novi Sad i KBC Osijek). Bicikli bi svoje
prve putnike trebali prevesti već dogodine, a punionica će biti
ispred zgrade FERIT-a. Iza njih je i gotov projekt
solarno-električnog automobila CROsolar 01, o čemu se mnogo puta
do sada pisalo, koji je predstavljen na brojnim izložbama,
redoviti je sudionik solarnih utrka, a trenutačno se nalazi u
Belišću, gdje je u izgradnji inovativni laboratorij i ondje će
služiti za daljnja istraživanja. Možda mu poboljšaju i
performanse, koje su ionako odlične pa s punom baterijom prijeđe
i do 300 km, a ako je dan sunčan – vozi dok ima sunca.

Ono na čemu sada intenzivno rade, opet u suradnji s
gospodarstvenicima, ali i splitskim FESB-om (Fakultetom
elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje), električna je
jedrilica s nultom stopom emisije štetnih plinova. Za predložak
su koristili postojeći luksuzni brod, uz, dakako, preinake.
Najveći im je izazov velika potrošnja električne energije dok
brod plovi, tipične za ovakvo plovilo, istaknuo je Mario
Čačić
, magistar inženjer strojarstva, jedan od članova
tima, kojemu je na čelu prof. Željko Hederić.

Ovakvu je rutu nemoguće završiti bez posjeta IT parku, projekt u
izgradnji, namijenjen razvoju manjih/mlađih tvrtki, o čemu
svakako ovisi budućnost ne samo propulzivnog IT sektora, nego i
čitavoga grada i regije.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@sib.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari