Tijekom kampanje novinari nacionalnih medija puno su s
kandidatima razgovarali o komarcima, ideološkim pitanjima i
sličnim temama, a malo je primjerice rasprave bilo na temu
biciklističke infrastrukture što itekako zanima građane Osijeka
koji se intenzivno kreću na dva kotača bilo da se radi o rolama,
biciklima ili u posljednje vrijeme romobilima.
Udruga Sindikat biciklista u sklopu projekta CikloRejting provela je istraživanje
među kandidatima za gradonačelnike o tome što će napraviti po
pitanju biciklističke infrastrukture ako postanu gradonačelnici,
a novi gradonačelnik Osijeka, Ivan Radić dobio je visokih 59.1 od
mogućih 68 bodova što ga stavlja na prvo mjesto među izabranim
kandidatima.
“Planiram razvijati Strategiju razvoja biciklističkog prometa na
području Grada Osijeka, a u sklopu razvoja biciklističkog prometa
Osječko-baranjske županije, koristeći stručne kadrove iz područja
prometa, sporta i rekreacije te turizma”, rekao je Radić na temu
strategije razvoja biciklističkog prometa koja trenutno nažalost
u gradu Osijeku ne postoji.
Istaknuo je kako do sad nije bilo jasne poveznice i sinergije
između različitih oblika prijevoza u gradu: “dosadašnji pristup
prometnom planiranju uglavnom se temeljio na nezavisnim analizama
pojedinih oblika prijevoza bez kvalitetne integracije i jasnog
smjera razvoja. To je dovelo do nekoordiniranog razvoja prometne
infrastrukture i usluge, neovisno o stvarnim potrebama. Uz
navedeno, nije postojala ni kvalitetna koordinacija na razini
upravitelja prometnom infrastrukturom te brojni planirani
infrastrukturni projekti nisu provedeni, a bili su planirani kao
osnova razvoja nekih daljnjih mjera unaprjeđenja prometnog
sustava Osijeka. Uz to, poseban problem proizlazi iz činjenice da
planovi razvoja nisu pratili načela održive mobilnosti što je u
konačnici rezultiralo stvaranjem navika za korištenje osobnog
automobila kao najprikladnijeg oblika mobilnosti, ne ostavljajući
mogućnosti za značajniji razvoj održivih oblika prometovanja
poput pješačenja, biciklizma i sustava javnog gradskog prijevoza
putnika. Potrebno je promijeniti pristup, ponuditi građanima
alternative i postupno mijenjati navike kako bi prostor bio
planiran i korišten prije svega na korist građana, a tek onda
vozila. Neki gradovi u Hrvatskoj već su se okrenuli izradi i
provođenju sveobuhvatnih strategija promjene koncepta
prometovanja u gradu, uvođenju alternativnih oblika prijevoza te
projektima kojima se naglasak stavlja na održive oblike
prometovanja, edukaciju i promjene u navikama građana.”
Kao jedan od ključih projekata istaknuto je konačno preseljenje
Remize GPP-a što je trebalo biti započeto još 2019. godine.
“Osim što bi se ovim projektom otvorio atraktivan prostor u širem
centru grada, prilika je to da se u skladu sa suvremenim
trendovima urbane mobilnosti stvori centralna točka na kojoj će
posjetitelji grada ostavljati vozila i za daljnje kretanje
koristiti javni prijevoz u vidu tramvaja, autobusa ili javnih
bicikala. Da bi projekt bio cjelovit i do kraja zaživio, uz novu
Remizu bit će izgrađen parkirališni prostor velikih kapaciteta,
postaje za sustav javnih bicikala i car sharing sustav”, kaže
Radić i dodaje kako u Osijeku trenutno ne postoji sustav javnih
bicikala što se pokazalo kao pun pogodak u nekim drugim
gradovima.
Istaknut je i problem postojeće infrastrukture: “Osim uvođenja
sustava javnih bicikala, pažnju treba posvetiti i infrastrukturi
za vlasnike onih privatnih bicikala. Velik broj biciklističkih
staza zahtijeva popravak jer su neravne i opasne za korištenje,
nedostaje natkrivenih i video nadzorom pokrivenih parkinga za
privatne bicikle na najfrekventnijim mjestima, poput centra
grada, KBC-a, Kampusa, itd.”
Radić u godinama pred njim planira povećati izdavanja iz gradskog
proračuna za biciklističku infrastrukturu s dosadašnjih 3-5 posto
na više od 10 posto od ukupnih izdvajanja za prometnu
infrastrukturu.
Tijekom kampanje novi gradonačelnik Osijeka govorio je i o
otvorenosti proračuna za javnost pa će biti zanimljivo vidjeti
kako će provesti transparentnost korištenja proračunskih
sredstava.
Šest projekata biciklističke infrastrukture
U svom izlaganju, Radić je nabrojao i šest projekata
biciklističke prometne infrastrukture koje planira implementirati
kao prioritetne:
1) Unapređenje razvoja biciklističke infrastrukture. Na
postojećih 50 km biciklističkih staza plan je nadograditi nove
biciklističke staze. Postojeće ucrtane biciklističke staze, koje
se nalaze na pješačkim stazama, plan je izmjestiti kao izdvojene
biciklističke staze.
2) Planira se završetak Centra za posjetitelje Tvrđa, kao velikog
centra za biciklizam/cikloturizam u svakom smislu.
3) Planira se završetak biciklističke staze na potezu Višnjevac –
Donji grad Osijek (Promenada).
4) U planu je izrada javno dostupnih mapa s rutama –
biciklističkim stazama Grada Osijeka.
5) Stvaranje uvjeta koji nude mogućnost prijevoza bicikala javnim
prijevozom kao osobne prtljage – autobus, vlak, tramvaj, …
6) Stvaranje uvjeta za razvoj biciklizma/cikloturizma putem Bike
& bed, servisnih stanica, odmorišta i edukacija.