Najcrnje varijante govore o čak 200 osoba koje
će morati po svoje radne knjižice. Na to je na posljednjoj
sjednici Gradskog vijeća upozorio dogradonačelnik Ivan
Vrdoljak (HNS). Najavljeno je ukidanje Glavne poslovnice
za cargo prijevoz (“Pitanje je dana. Vinkovci će biti centar,
a Osijek samo ispostava.”), zatvaraju se
kolodvori, smanjuje se broj putničkih linija, priprema se
zatvaranje radionice vagona… Nastavkom takvih aktivnosti,
upozoreno je, mogla bi se ukinuti Uprava za putnički prijevoz i
sve ostale uprave vezane uz željeznicu.
Osijek gubi primat u odnosu prema Vinkovcima (pa
čak i Virovitici, koja postaje dolazni/polazni kolodvor), premda
je brojem stanovnika trostruko veći, ima
sveučilište te je po broju putnika drugi kolodvor u
RH. Zašto? Mnogi, uključujući i Vrdoljaka, smatraju kako
se iza svega krije politika. “Od kada je
došlo do političkog zahlađenja odnosa, Osijek se sustavno
reže”, kaže pozivajući se na svoje izvore iz HŽ-a. Koriste
se, pri tome perfidne metode. Primjerice, promijeni se termin
polaska vlaka, koji umjesto ujutro (kada ljudi idu na posao)
kreće oko podneva. Zatim se, nakon nekog vremena, zaključi da
nema putnika. Posljednji je korak rezanje linije (kao u slučaju
Belišća). Ili se prorjeđuje broj linija vikednom i
blagdanima.
– Razgovarali smo s ljudima, običnim djelatnicima HŽ-a, koji
se boje za svoja radna mjesta, a slične sam informacije dobio i
iz zagrebačke središnjice tvrtke. Riječ je o 100, možda i 200
obitelji i moramo reagirati. Jer kad Osijek gubi, a dobivaju
Virovitica, Vinkovci, Bjelovar… to više nije slučajno, jer smo
uvijek mi u minusu – kaže Vrdoljak i dodaje
da to nije jedini takav problem – isto je sa Zračnom
lukom.
Aviolinije iz Zagreba za Zadar, Split ili Dubrovnik nisu problem,
a uvijek je bila problematična redovita linija za
Osijek. “To se sada događa i sa željeznicom”, kaže
Vrdoljak i dodaje kako je ciljana politika
javnih poduzeća, Croatia Airlinesa i HŽ-a
(“A ta se poruka vidi i kroz investicije Vlade, u kojima nema
Slavonije.”) ostaviti Osijek sa
strane.
– Lokalna uprava nema nadležnost nad nekim odlukama, niti je
trebamo imati, no možemo pitati i prozivati. Gradska uprava i ja
osobno svim ćemo se sredstvima boriti da Osječani ne dobivaju
otkaze na račun političkih odluka Vlade RH. Iskreno se nadam da
neće u sljedećih pola godine uspjeti završiti te procese, a s
osobnom odgovornošću tvrdim da će se sljedeća vlada pobrinuti da
državna javna poduzeća ne marginaliziraju Osijek i ovu
regiju – poručuje Vrdoljak.
Ni linija, ni investicija
Nemamo izravnih linija za turističke
destinacije. Ukinut je vlak
Osijek-Zagreb-Rijeka i izravni vagoni iz Rijeke za
Osijek. Ne postoje izravne linije za Zadar i Šibenik, a za Split
postoji samo jedan vagon 2. razreda u sezoni! Prijevoz automobila
i vagoni za spavanje ne postoje već godinama. Svi veći
kolodvori su obnovljeni (Zagreb nekoliko puta, Vinkovci
su u mramoru, obnovljeni su Slavonski Brod, Rijeka, Varaždin,
Sisak, Koprivnica…), osječki još ima tragove
granata. O željezničkom koridoru 5C više se gotovo ne
govori, no sprema se veliki projekt
Rijeka-Zagreb-Koprivnica-Botovo, te sve glasnije spominje
željezničko približavanje Zagreba i Bjelovara.
Ivan Vrdoljak – dogradonačelnik
Ciljana je politika javnih poduzeća – Croatia Airlinesa i HŽ-a,
ostaviti Osijek sa strane
Osijek gubi primat u odnosu prema Vinkovcima i
Virovitici, premda je trostruko veći, ima sveučilište te je po
broju putnika drugi kolodvor u RH
TEKST: M.Mihaljević, www.glas-slavonije.hr