Portanova će privući kupce iz cijele regije

Portanova – najveći trgovački centar na prostoru između Zagreba, Beograda, Budimpešte i Sarajeva otvara se 24. ožujka u Osijeku, nakon više od dvije godine gradnje.

U centar, koji će zapošljavati približno tisuću ljudi, osječki poduzetnik Željko Biloš uložio je 85 milijuna eura.
Ukupne površine 80 tisuća četvornih metara, odnosno s 40 tisuća kvadrata zakupne površine, Portanova će na više etaža sadržavati stotinjak trgovina sa svjetski poznatim brendovima, hipermarket, restorane, kafiće, kinodvorane, kockarnicu, kuglanu…
O ovom velikom ulaganju, gradnji centra, budućem komercijalnom korištenju i konkurenciji, razgovarali smo s Antunom Bilošem, direktorom Portanove.


Tko je vlasnik Portanove? Osim Željka Biloša, ima li još vlasnika?

– Vlasnik Portanove, kao komercijalnog imena, je tvrtka Amplitudo d.o.o., koja je u stopostotnom vlasništvu Željka Biloša.

Od zlatnog doba do krize
Kada je začet projekt ovog trgovačkog centra?

Sve je počelo 2007. godine, kada je investitor počeo razrađivati idejne obrise projekta. Bilo je više verzija, u smislu ulaganja u centar – kroz zajedničko ulaganje s drugim investitorima – fondovima, bankama ili međunarodnim ulagačem… Međutim, investitor se na kraju odlučio na samostalno ulaganje. Važno je pritom istaknuti kako 2007. slovi kao najbolja godina za europske, a po nekima i za svjetske šoping centre. Svjesni smo činjenice da se u sljedećih nekoliko godina dogodio veliki pad trgovine, kako na svjetskim, tako i na hrvatskom i našem regionalnom tržištu. No, i dalje držim da je ova investicija opravdana, jer objekta ovakvog profila još nema na našem području.


Bojite li se ipak da je čitav projekt ovako velikog trgovačkog centra za Osijek i širu okolicu s današnje pozicije pomalo preambiciozan?


– Definitivno stoji tvrdnja da je ovo hrabra investicija, budući da nema mjerljivog pokazatelja koji će reći da ovakav centar, kao što je Portanova, na našem području može proći. Postoje istraživanja i studije koje provodimo još od 2008., kada smo definitivno odlučili ući u projekt, pa do danas, ali poslovnog subjekta tog profila na ovom području nema da bismo s potpunom sigurnošću mogli reći kako je centar pravi pogodak. Međutim, značajno je kada se govori o veličini Portanove, da je to objekt regionalnog karaktera. Centar neće biti na usluzi samo Osječankama i Osječanima, nego pucamo na šire zemljopisno područje. Dominantno naše područje obuhvaća svih pet slavonskih županija, dok u drugom koraku planiramo širiti zonu utjecaja i na tržišta okolnih zemalja – dio Mađarske, Vojvodine i sjeverne Bosne.

Okupili ste u projektiranju i gradnji Portanove doista respektabilne tvrtke, čak i svjetskog glasa. Koliko ste do sada ukupno uložili u gradnju centra?

– Ekspertna znanja koja smo imali u okruženju lokalpatriotski smo i koristili, a ona dodatna smo potražili od vrhunskih stručnjaka. Idejni autor koncepta je talijanski arhitekt Alessandro Stroligo, koji radi za britansku arhitektonsku kuću Chapman Taylor. Njihov lokalni partner, kao glavni projektant, je Studio XXL, čije je zamisli u djelo provodila osječka Gradnja, pod nadzorom stručnjaka svjetski poznate kompanije Mace. Pored ovih imena, koristimo usluge još jedne svjetski ugledne tvrtke CB Richard Ellis, koja je naš ekskluzivni agent za najam prostora. Dakle, ništa nismo prepuštali slučaju. Ukupna investicija Portanove kretat će se na razini od približno 85 milijuna eura.

Uključeni inozemni stručnjaci
Što kaže studija isplativosti, u kojem se roku može vratiti uloženo?

– Provodili smo studije iz kojih smo izvlačili okvirne projekcije o rokovima isplativosti ove investicije, međutim na to pitanje ne mogu dati konkretan odgovor i reći da će se kompletna investicija sigurno isplatiti za tri ili za pet godina. Nedostaje nam za to informacija o odnosu tržišta koje mi zadovoljavamo prema centrima profila Portanove, jer takvih centara u Slavoniji i Baranji jednostavno nema. Ući ćemo dakle u projekt i od prvog dana otvorenja mjeriti i analizirati što se u centru događa – od broja ljudi koji svakoga dana dolaze u Portanovu, do ekonomski najznačajnijih podataka – koliki je promet i koliki se prihod ostvaruje.

Potpuno je jasno da je gospodarski značaj Portanove golem za Osijek. Koliko će ljudi biti zaposleno u centru?

– Živimo u regiji u kojoj je nezaposlenost veliki problem. Veseli nas činjenica što ćemo moći zaposliti približno tisuću ljudi. Sigurno je da to nisu sve nova radna mjesta, jer će dio biti povučen s postojećeg tržišta. Raspisivali smo natječaj za zapošljavanje u tri navrata i imali smo golem odaziv. Pokušali smo pomoći svim tim ljudima koji su nam se javili zbog posla i tako što smo ih spajali s našim zakupcima.



Hoćete li imati iznajmljene sve lokale do otvaranja Portanove?


– Trenutačno možemo govoriti o popunjenosti lokala nešto manjoj od 95 posto. Glavnina prostora je dakle popunjena, a sada trenutačno inzistiramo na tome da svi oni koji su potpisali ugovore otvore svoje trgovine do otvorenja centra. Hoće li centar biti otvoren sa 100-postotnom popunjenošću prostora, teško je reći, jer ne možemo utjecati na mnogo stvari kod zakupaca.

Hoće li tvrtka Amplitudo nastaviti upravljati Portanovom?
– Osnovana je nova tvrtka zbog uključenosti inozemnih konzultanata, koja će se baviti samo upravljanjem centrom i koja će povući know-how od onih koji se vođenjem šoping centrima bave 20 ili 30 godina.

Konkretno, tko je taj koji donosi know-how?

– Preko kompanije CB Richard Ellis, koja se generalno bavi upravljanjem nekretninama, pa i šoping centrima, dolazi glavni ulaz tog know-howa. Već dvije i pol godine surađujemo s britanskim konzultantom Rayom Cliffom, koji se bavi isključivo upravljanjem šoping centrima, od SAD-a do Abu Dhabija. Njegovo znanje nam je bilo i do sada iznimno korisno i planiramo ga i nadalje zadržati, ne kao osobu koja će svakoga dana biti ovdje prisutna, jer to nije nužno, nego kao konzultanta koji će nas usmjeravati kako voditi centar na način da on ostvaruje maksimalnu vrijednost za investitora i sve zakupce.

STIŽE DAN D
Držali se rokova

– Još prije dvije godine rekli smo da centar otvaramo u ožujku 2011. godine i evo taj je dan stigao, što znači da smo uspjeli. Drago mi je što smo upornošću uspjeli držati se plana i predviđenog roka za završetak Portanove. Zbilja to nije bilo nimalo lako, između ostaloga i zbog toga što smo u gradnji imali dvije zime, što znači da su vremenski utjecaji često takvi da se mnogi građevinski poslovi jednostavno moraju prolongirati zbog razloga na koje ne možemo utjecati.

ZNANOST ILI BIZNIS?
Asistent ste na Ekonomskom fakultetu. Znači li vaše mjesto direktora Portanove to da ste između znanosti i biznisa odabrali biznis?

– Još uvijek sam na fakultetu, na katedri za marketing kod profesora Ružića, s 25 posto satnice. Sada radim dva posla. Pomalo ću se neiskusno postaviti o ovom pitanju pa ću reći da se nadam da ću uspjeti jednim dijelom ostati prisutan u znanosti i jednim dijelom se, kao poslovni čovjek, izgrađivati na tržištu. Zapravo ne znam hoću li to uspjeti, no ukoliko vidim da je nemoguće raditi dva posla, jedan ću morati odabrati. Koji će to biti posao, sada ne mogu reći. Za sada mi je možda veći izazov biti na čelu ovakvog centra kakav je Portanova. Imam sreću da mogu biti na ovoj poziciji koju mnogi žele.

85 milijuna eura vrijednost je investicije u Portanovu
1.000 osoba bit će zaposleno u centru
80 tisuća četvornih metara ukupna je površina centra
40 tisuća kvadrata zakupni je prostor


O KONKURENCIJI

Za kupce presudna ponuda centra
Avenue Mall vam je praktično u susjedstvu? Postoji li strah od konkurencije i koliko vas ona tjera da budete brži, bolji, atraktivniji za buduće kupce?

– Iz pozicije krajnjeg korisnika – kupca, rekao bih da je konkurencija sjajna stvar, no sa stajališta Amplituda, odnosno Portanove bilo bi iluzorno reći da nismo osjetljivi na konkurenciju. I nužno je da prema osnovama ekonomije promatramo najprije svoje dvorište, a onda i dvorišta svih ostalih koji žive u ulici, da se slikovito izrazim. Pratimo svakako aktivnosti konkurencije, respektiramo ih i trudimo se imati konzistentniji proizvod, proizvod koji će dugoročno gledano imati bolju ponudu. Logotip centra, njegovo ime, boja, pa čak i vlasnička struktura, u pravilu nisu presudni za kupce. Ponuda centra je to što kupce u konačnici privlači.

TEKST:Igor MIKULIĆ; www.glas-slavonije.hr

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@sib.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari