Portanova – najveći trgovački centar na prostoru između Zagreba,
Beograda, Budimpešte i Sarajeva otvara se 24. ožujka u Osijeku,
nakon više od dvije godine gradnje.
U centar, koji će zapošljavati približno tisuću ljudi,
osječki poduzetnik Željko Biloš uložio je 85 milijuna
eura.
Ukupne površine 80 tisuća četvornih metara,
odnosno s 40 tisuća kvadrata zakupne površine, Portanova će na
više etaža sadržavati stotinjak trgovina sa svjetski poznatim
brendovima, hipermarket, restorane, kafiće, kinodvorane,
kockarnicu, kuglanu…
O ovom velikom ulaganju, gradnji centra, budućem komercijalnom
korištenju i konkurenciji, razgovarali smo s Antunom Bilošem,
direktorom Portanove.
Tko je vlasnik Portanove? Osim Željka Biloša, ima li još
vlasnika?
– Vlasnik Portanove, kao komercijalnog imena, je tvrtka Amplitudo
d.o.o., koja je u stopostotnom vlasništvu Željka Biloša.
Od zlatnog doba do krize
Kada je začet projekt ovog trgovačkog
centra?
– Sve je počelo 2007. godine, kada je investitor počeo
razrađivati idejne obrise projekta. Bilo je više verzija, u
smislu ulaganja u centar – kroz zajedničko ulaganje s drugim
investitorima – fondovima, bankama ili međunarodnim ulagačem…
Međutim, investitor se na kraju odlučio na samostalno ulaganje.
Važno je pritom istaknuti kako 2007. slovi kao najbolja godina za
europske, a po nekima i za svjetske šoping centre. Svjesni smo
činjenice da se u sljedećih nekoliko godina dogodio veliki pad
trgovine, kako na svjetskim, tako i na hrvatskom i našem
regionalnom tržištu. No, i dalje držim da je ova investicija
opravdana, jer objekta ovakvog profila još nema na našem
području.
Bojite li se ipak da je čitav projekt ovako velikog trgovačkog
centra za Osijek i širu okolicu s današnje pozicije pomalo
preambiciozan?
– Definitivno stoji tvrdnja da je ovo hrabra investicija,
budući da nema mjerljivog pokazatelja koji će reći da ovakav
centar, kao što je Portanova, na našem području može proći.
Postoje istraživanja i studije koje provodimo još od 2008., kada
smo definitivno odlučili ući u projekt, pa do danas, ali
poslovnog subjekta tog profila na ovom području nema da bismo s
potpunom sigurnošću mogli reći kako je centar pravi pogodak.
Međutim, značajno je kada se govori o veličini Portanove, da je
to objekt regionalnog karaktera. Centar neće biti na usluzi samo
Osječankama i Osječanima, nego pucamo na šire zemljopisno
područje. Dominantno naše područje obuhvaća svih pet slavonskih
županija, dok u drugom koraku planiramo širiti zonu utjecaja i na
tržišta okolnih zemalja – dio Mađarske, Vojvodine i sjeverne
Bosne.
Okupili ste u projektiranju i gradnji Portanove doista
respektabilne tvrtke, čak i svjetskog glasa. Koliko ste do sada
ukupno uložili u gradnju centra?
– Ekspertna znanja koja smo imali u okruženju lokalpatriotski
smo i koristili, a ona dodatna smo potražili od vrhunskih
stručnjaka. Idejni autor koncepta je talijanski arhitekt
Alessandro Stroligo, koji radi za britansku arhitektonsku kuću
Chapman Taylor. Njihov lokalni partner, kao glavni projektant, je
Studio XXL, čije je zamisli u djelo provodila osječka Gradnja,
pod nadzorom stručnjaka svjetski poznate kompanije Mace. Pored
ovih imena, koristimo usluge još jedne svjetski ugledne tvrtke CB
Richard Ellis, koja je naš ekskluzivni agent za najam prostora.
Dakle, ništa nismo prepuštali slučaju. Ukupna investicija
Portanove kretat će se na razini od približno 85 milijuna
eura.
Uključeni inozemni stručnjaci
Što kaže studija isplativosti, u kojem se roku može
vratiti uloženo?
– Provodili smo studije iz kojih smo izvlačili okvirne
projekcije o rokovima isplativosti ove investicije, međutim na to
pitanje ne mogu dati konkretan odgovor i reći da će se kompletna
investicija sigurno isplatiti za tri ili za pet godina. Nedostaje
nam za to informacija o odnosu tržišta koje mi zadovoljavamo
prema centrima profila Portanove, jer takvih centara u Slavoniji
i Baranji jednostavno nema. Ući ćemo dakle u projekt i od prvog
dana otvorenja mjeriti i analizirati što se u centru događa – od
broja ljudi koji svakoga dana dolaze u Portanovu, do ekonomski
najznačajnijih podataka – koliki je promet i koliki se prihod
ostvaruje.
Potpuno je jasno da je gospodarski značaj Portanove golem
za Osijek. Koliko će ljudi biti zaposleno u
centru?
– Živimo u regiji u kojoj je nezaposlenost veliki problem.
Veseli nas činjenica što ćemo moći zaposliti približno tisuću
ljudi. Sigurno je da to nisu sve nova radna mjesta, jer će dio
biti povučen s postojećeg tržišta. Raspisivali smo natječaj za
zapošljavanje u tri navrata i imali smo golem odaziv. Pokušali
smo pomoći svim tim ljudima koji su nam se javili zbog posla i
tako što smo ih spajali s našim zakupcima.
Hoćete li imati iznajmljene sve lokale do otvaranja
Portanove?
– Trenutačno možemo govoriti o popunjenosti lokala nešto
manjoj od 95 posto. Glavnina prostora je dakle popunjena, a sada
trenutačno inzistiramo na tome da svi oni koji su potpisali
ugovore otvore svoje trgovine do otvorenja centra. Hoće li centar
biti otvoren sa 100-postotnom popunjenošću prostora, teško je
reći, jer ne možemo utjecati na mnogo stvari kod
zakupaca.
Hoće li tvrtka Amplitudo nastaviti upravljati
Portanovom?
– Osnovana je nova tvrtka zbog uključenosti inozemnih
konzultanata, koja će se baviti samo upravljanjem centrom i koja
će povući know-how od onih koji se vođenjem šoping centrima bave
20 ili 30 godina.
Konkretno, tko je taj koji donosi
know-how?
– Preko kompanije CB Richard Ellis, koja se generalno bavi
upravljanjem nekretninama, pa i šoping centrima, dolazi glavni
ulaz tog know-howa. Već dvije i pol godine surađujemo s
britanskim konzultantom Rayom Cliffom, koji se bavi isključivo
upravljanjem šoping centrima, od SAD-a do Abu Dhabija. Njegovo
znanje nam je bilo i do sada iznimno korisno i planiramo ga i
nadalje zadržati, ne kao osobu koja će svakoga dana biti ovdje
prisutna, jer to nije nužno, nego kao konzultanta koji će nas
usmjeravati kako voditi centar na način da on ostvaruje
maksimalnu vrijednost za investitora i sve zakupce.
STIŽE DAN D
Držali se rokova
– Još prije dvije godine rekli smo da centar otvaramo u
ožujku 2011. godine i evo taj je dan stigao, što znači da smo
uspjeli. Drago mi je što smo upornošću uspjeli držati se plana i
predviđenog roka za završetak Portanove. Zbilja to nije bilo
nimalo lako, između ostaloga i zbog toga što smo u gradnji imali
dvije zime, što znači da su vremenski utjecaji često takvi da se
mnogi građevinski poslovi jednostavno moraju prolongirati zbog
razloga na koje ne možemo utjecati.
ZNANOST ILI BIZNIS?
Asistent ste na Ekonomskom fakultetu. Znači li vaše
mjesto direktora Portanove to da ste između znanosti i biznisa
odabrali biznis?
– Još uvijek sam na fakultetu, na katedri za marketing kod
profesora Ružića, s 25 posto satnice. Sada radim dva posla.
Pomalo ću se neiskusno postaviti o ovom pitanju pa ću reći da se
nadam da ću uspjeti jednim dijelom ostati prisutan u znanosti i
jednim dijelom se, kao poslovni čovjek, izgrađivati na tržištu.
Zapravo ne znam hoću li to uspjeti, no ukoliko vidim da je
nemoguće raditi dva posla, jedan ću morati odabrati. Koji će to
biti posao, sada ne mogu reći. Za sada mi je možda veći izazov
biti na čelu ovakvog centra kakav je Portanova. Imam sreću da
mogu biti na ovoj poziciji koju mnogi žele.
85 milijuna eura vrijednost je investicije u
Portanovu
1.000 osoba bit će zaposleno u centru
80 tisuća četvornih metara ukupna je površina
centra
40 tisuća kvadrata zakupni je prostor
O KONKURENCIJI
Za kupce presudna ponuda centra
Avenue Mall vam je praktično u susjedstvu? Postoji li
strah od konkurencije i koliko vas ona tjera da budete brži,
bolji, atraktivniji za buduće kupce?
– Iz pozicije krajnjeg korisnika – kupca, rekao bih da je
konkurencija sjajna stvar, no sa stajališta Amplituda, odnosno
Portanove bilo bi iluzorno reći da nismo osjetljivi na
konkurenciju. I nužno je da prema osnovama ekonomije promatramo
najprije svoje dvorište, a onda i dvorišta svih ostalih koji žive
u ulici, da se slikovito izrazim. Pratimo svakako aktivnosti
konkurencije, respektiramo ih i trudimo se imati konzistentniji
proizvod, proizvod koji će dugoročno gledano imati bolju ponudu.
Logotip centra, njegovo ime, boja, pa čak i vlasnička struktura,
u pravilu nisu presudni za kupce. Ponuda centra je to što kupce u
konačnici privlači.
TEKST:Igor MIKULIĆ; www.glas-slavonije.hr