Trgovački centri – pokretači razvoja

Dok su prije dvadesetak i više godina društveno-gospodarski pokretači bivše države bile tvornice, danas su to trgovine, ili kako ih još zovu – veliki trgovački centri, koji sredinama u kojima se otvaraju, prvi put nakon rata, donose valove zapošljavanja i nade u ekonomsko bolje sutra.


S čak devet velikih trgovačkih centara, od kojih su posljednja dva otvorena u Osijeku, Hrvatska je bez pravog konkurenta u usporedbi sa susjedima. Iza nje nalaze se Srbija i Slovenija s dva centra, te Crna gora i Makedonija s po jednim.

Najbolji u regiji

O fenomenu naglog razvoja trgovački centara u regiji govori mr.sc. Danijela Jovanović, nezavisni konzultant za marketing i ugledna članica Međunarodne asocijacije trgovačkih centara koja na svjetskoj razini okuplja sve relevantne stručnjake iz trgovačkog marketinga.
Kao regija, zemlje bivše Jugoslavije u priču o trgovačkim centrima uključile su se poprilično kasno, tako da i danas kaskamo za ostatkom svijeta, ali i Europom. Naime, valja uzeti u obzir da je prvi trgovački centar u svijetu otvoren 1956. godine, a da je kod nas uopće razvoj koncepta izgradnje trgovačkih centara počeo nakon 2000. godine. O tome koliko zaostajemo najbolje nam govore primjeri Austrije i Italije, susjednih zemalja koje su već odavno u drugoj fazi razvoja trgovačkih centara, odnosno u fazi razvoja outleta. S druge strane, mi smo tek u fazi razvijana shopping mall-ovima koji su tamo bili atraktivni prije desetak godina. No, ipak, u kratkom vremenu napredak regije bio je ogroman, prije svega zbog toga što se investitori koji ulažu u trgovinu kod nas uče na tuđim greškama, što značajno olakšava cijeli proces razvoja. Najveći razvoj trgovačkih centara zabilježen je u Hrvatskoj, koja ima i najviše trgovačkih centara u regiji, dok je s druge strane najnerazvijenija Bosna i Hercegovina, u kojoj još uvijek nije otvoren ni jedan trgovački centar koji bi pratio svjetske standarde. Za Hrvatsku je specifično i to što veliki trgovački centri nisu samo vezani uz glavni grad nego i uz tzv. glavne gradove pojedinih regija unutra same zemlje. Tako svoje trgovačke centre uz Zagreb imaju i Rijeka, Zadar, Split, a sada i Osijek, i to čak dva. No, valja naglasiti kako je za taj razvoj od presudnog značaja jadranska obala i turizam koji je uz nju vezan – kaže Jovanović.

Trgovački centri – pokretači razvoja

U svijetu je niz primjera trgovačkih centara koji su spasili gradove, ali i cijele regije od odumiranja.
Trgovački centar “Bullring” uvelike je pridonio razvoju Birminghana, grada koji je u odnosu na druge velike gradove u Engleskoj u jednom trenutku počeo “nestajati”. Dobar primjer je i TC Manufaktura, koji je na isti način spasio poljski grad Lodz. U regiji upravo je Osijek pravi primjer kako trgovački centri pridonose razvoju jednog područja. Dva trgovačka centra koja su nedavno tu otvorena već su počela transformaciju, kako grada tako i ljudi. Za početak, razvoju grada pridonijela je sama faza izgradnje centara, koja je zaposlila veliku građevinsku silu, a potom i faza otvaranja, koja je otvorila velik broj radnih mjesta, prije svega za žene koje se teže zapošljavaju. Osijek je sada u fazi u kojoj počinje primati sve veći broj turista, kojima može ponuditi kupnju u trgovinama poznatih međunarodnih brendova. Ono što slijedi je razvoj cjelokupnog gospodarstva. Naime, za inozemne ulagače otvaranje trgovačkih centara jednim dijelom značilo je ispitivanje mogućnosti tržišta s obzirom na to da je riječ o obliku investiranja s najmanjim rizikom.

Transformacija gradskih središta

Najbolji dokaz za to je činjenica da danas u izgradnju trgovačkih centara ne ulažu samo pojedinci već i trgovački fondovi. A upravo oni u gradove u kojima njihovi početni projekti postignu dobre rezultate donose industriju i neke druge gospodarske grane koje su bitne za razvoj gospodarstva u cjelini. Oni koji su zainteresirani za ulaganje u trgovačke centre uvijek su zainteresirani i za druga ulaganja – kaže Danijela Jovanović.
S obzirom na to da je u regiji još uvijek trend otvaranja trgovačkih centara u rubnim dijelovima gradova, gradska središta su sve praznija. Riječ je o “sindromu” koji upravo trese Osijek, čiji su lokali u središtu grada sablasno prazni od kada su svoja vrata otvorili “Aveue Mall” i “Portanova”. No, ističe Jovanović, riječ je o pojavi koja, sudeći prema iskustvima iz susjedstva, neće potrajati.

Osijek je trenutno u očekivanom razdoblju tranzicije kada je u pitanju gradsko središte. Trgovci su otišli u trgovačke centre jer im je tamo olakšano poslovanje, prije svega o pitanju rada u adekvatnom prostoru, koji je apsolutno prilagođen njihovim potrebama. Iza sebe su ostavili prazninu, no ona bi trebala uskoro biti popunjena ugostiteljskom i turističkom ponudom. Naime, očekuje se da će trgovački centri privući u grad velik broj turista, koji će nakon kupnje odlaziti u obilazak upravo središta grada radi ugostiteljskih usluga. Tako da bi prazne lokale u centru grada trebalo popuniti klasterima kafića i restorana koji će, nanizani jedan pored drugog, lako ostati u pamćenju posjetiteljima kao zona opuštanja nakon kupnje, u koju će se rado vraćati. Jer tzv. shopping turizam podrazumijeva opetovane dolaske turista na destinaciju. Beograd je odličan primjer takve prakse. Naime, njegovo je središte grada opustjelo nakon otvaranja trgovačkih centara “Delta” i “Ušće”, a od odumiranja su ga spasili upravo ugostitelji.

[blockquote]Trgovina i turizam kod nas
U ovom vremenu, 2011. godine, ne može se govoriti da je bilo tko u regiji industrijski grad u smislu kako je bilo prije rata. Industrija se preselila na istok, gdje ulagači postižu za njih bolju cijenu rada. Naša regija tome ne može konkurirati. Stoga, regija i Osijeku kao bivši veliki industrijski grad treba se usmjeriti na uslužnu djelatnost, prije svega turizam”, procjenjuje naša sugovornica.[/blockquote]


Kupnja i zabava – dobitna kombinacija

Trgovački centri mijenjaju navike stanovništva tako da nude koncept koji im omogućava maksimalno kvalitetno korištenje slobodnog vremena u krugu obitelji. Ljudi imaju sve manje vremena, tako da im ponuda svega na jednom mjestu olakšava život, a trgovački centri nude im upravo to. S time da, u odnosu na gradska središta, predstavljaju sigurno okruženje, što je posebno važno onima koji imaju djecu i kontrolirane uvjete (klimatizacija) koji omogućavaju osjećaj ugode pri ispunjavanju svakodnevnih potreba bez obzira na vremenske uvjete. Tako da ljudi, umjesto kod kuće ili u prirodi, odlučuju dan s obitelji provesti u trgovačkim centrima, gdje im je sve na pladnju – trgovine, restorani i, što je najvažnije, bogata ponuda zabave, koja se pokazala kao presudan faktor za dugoročni opstanak trgovačkih centara.

Trgovački centri su davno prestali biti mjesta samo za kupnju. Danas je u najvećem broju njih naglasak na zabavi, koja privlači obitelji u njihove komplekse. To da je zabava preuzela primat od trgovine najbolji je dokaz trgovački centar “Mall of America”, koji se proteže na površini od pet hektara, s time da se na polovini nalaze zabavni sadržaji. Naime, njega godišnje posjeti 40 milijuna ljudi, što je više nego što posjetitelja godišnje imaju “Disneyland” i Grand Canyon zajedno – kaže Jovanović, dodajući kako je upravo faktor zabave ono što jedan trgovački centar čini uspješnijim u odnosu na druge.
– Odličan primjer su dva trgovačka centra koja su u Kuala Lumpuru otvorena u isto vrijeme jedan nasuprot drugome. I dok danas jedan odlično posluje, upravo zahvaljujući atraktivnim događanjima i zabavnom konceptu, drugi je pred zatvaranjem. Trgovački centri su dugoročno isplative investicije, zbog čega si danas investitori takve promašaje ne mogu priuštiti pa se pri gradnji centara pomno pazi na atraktivnost zabavnog sektora. Većina njih također svakih nekoliko godina pribjegava modernizaciji centra upravno na račun zabavnog dijela.

[blockquote]U trgovinu “live”
Koliko god naslonjač bio udoban, pokazalo se da ljudi vole sam čin kupnje obaviti osobno. Internet-trgovine koriste tek kako bi se pripremili za odlazak u trgovačke centre. “Definitivno se nije ispunilo proročanstvo Times magazina koji je 1998. objavio članak pod nazivom ‘Poljubite svoje trgovačke centre u znak pozdrava’, u kojemu je najavio dominaciju internet-kupnje. Ljudi ipak još uvijek cijene druženje i zabavu s drugim ljudima, što odlazak u trgovački centar podrazumijeva”, kaže Jovanović.[/blockquote]

Svaki trgovački centar nastoji, uz samu ponudu koja određuje poslovanje, imati i originalni osobni pečat koji ga razlikuje od drugih i zbog kojeg da kupci preferiraju. No svi oni imaju i nešto zajedničko – trude se sličiti gradskim trgovima.
Originalnost je ipak najvažnija!



Kroz posao obišla sam više od stotinu trgovačkih centara od Azije do Amerike sa zaključkom da su neki uistinu unificirani. No ima i odličnih primjera originalnosti, koja jamči vjernost kupaca. Prije svega u Velikoj Britaniji, gdje valja istaknuti trgovački centar “Brand Corss”, orijentiran na kupce azijskog podrijetla, koji je otvoren 1976. godine, a i danas je, primjerice, četvrtkom u 13 sati pun kupaca. Nije posebno uređen ni izvana ni iznutra, ali zato ima odličnog menadžera koji svoj posao ne obavlja iz direktorske fotelje, nego kroz šetnje centrom i razgovor s kupcima, čije sugestije prihvaća i prema kojima organizira poslovanje. Valja spomenuti i trgovački centar koji je izgrađen u predgrađu Londona u kamenolomu i kojima ima impresivnih 330 trgovina, odličnu ponudu i prekrasnu arhitekturu. Naravno, tu su i trgovački centru u Dubaiju, čija su karakteristika izvanstandardni sadržaji poput skijališta – priča naša sugovornica, te zaključuje kako je ključ uspjeha trgovačkog centra osluškivanje zahtjeva okoline i vremena u kojem se živi.
Neki uspiju, neki ne. Zato se kaže da i trgovački centri imaju rok trajanja koji ovisi samo o njima samima.


[blockquote]Za sada na čekanju
Osijek je za sada ispunio svoju kvotu kada su pitanju četvorni metri trgovina. Razvojem društva i države dolazi do povećanja prihoda i zahtjeva stanovnika, a time i do potrebe za razvojem trgovačkih centara. Tako da ovog trenutka treći trgovački centar u Osijeku ne bi bio dobra investicija s obzirom na to da odlučujućih faktora za njihov opstanak nema. Posebno zbog toga što Osijek, uz dva velika novootvorena trgovačka centra, ima poslovnice svih značajnih trgovačkih lanaca u Europi.[/blockquote]


TEKST: Ivana KUKIĆ SOLAR (Glas Slavonije)

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@sib.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari