SNAŽNA VAROŠ I SULEJMANOV MOST
U godinama koje su slijedile Osijek je, po izumiranju Koroga, mijenjao svoje feudalne gospodare te se čak našao pod opsadom u ratu za prijestolje (Vladislav Jagelović protiv Maksimilijana Habsburškog), no ništa se posebno po život njegovih građana nije dogodilo. Bar su tako stvari izgledale površinski, neuzimajući u obzir generalno stanje u državi i velike turbulencije što su dolazile s istoka. Ipak, ako su ugarsko-hrvatske vlasti ignorirale osmansku opasnost, ona nije zaboravila na njih. U proljeće 1526. Sulejman Kanuni pokrenuo je svoju golemu vojsku prema Ugarskoj, a osječki se teritorij nepripremljen našao u samom žarištu ratnih zbivanja. Dvojbeno je koliko je značajan otpor osječka utvrda uopće mogla pružiti, no izbor grada bio je ne suočavati zidine sa osmanskom opsadom, već su izaslanici Osijeka i Erduta 8. kolovoza 1526. predali gradske ključeve Mustafa-paši Jahjaogluu. Tjedan dana poslije u grad je stigao i sam Sulejman, načinivši novu povijesnu prekretnicu u odnosu na u ovom radu tematizirane objekte. Naime turska okupacija prvobitno nije uništila mirno predanu osječku tvrđavu, no donijela je novost glede drugog nam zanimljivog objekta – ponovno je sagradila most. Prvobitni osmanski most bio je građen pod neprestanom paskom samog Sulejmana, zbog čega je i dovršen u rekordnom roku od pet dana. Opisi iz sultanova dnevnika govore nam kako je bio drven, 215 metara dugačak i 1,5 metara širok, no čini se kako je kod širine došlo do pogreške jer je ona, po svemu sudeći, morala biti barem triput veća. Kada su 23. kolovoza i zadnje trupe prešle preko mosta, opustošivši prije toga i sam grad, spalile su ga, simbolički se odričući mogućnosti povlačenja. Opustošeni Osijek ipak nije dugo ostao stajati u vakuumu. Već po povratku s Mohačkog polja Osmanlije su ga ponovno zauzele i odmah započele stvarati novi grad.
Zanimljivost osmanske preobrazbe Osijeka ponajprije leži u
tome što je grad posve preuređen iznutra, osobito izgradnjom
muslimanskih bogomolja i javnih zgrada, no sama se tlocrtna
rješenja gotovo i nisu mijenjala. Slijedom toga, i na planu samog
utvrđenja grada nije došlo do drastičnih promjena, tako da su
zidine uglavnom zadržale svoj prijašnji opseg, a gradska vrata
svoje pozicije (sada nazvana Valpovačka i Beogradska). Ubrzo
nakon ponovno izvršene okupacije Kasim-paša pečujski završio je
popravke i vratio grad u normalno stanje, što implicira da
prethodno pustošenje ipak nije bilo totalnih razmjera te da je
ponajprije bilo usmjereno na samu citadelu. Tijekom tih popravaka
postojeće su zidine povišene hrastovom građom, cementom, krečem i
gipsom, po njima su na više strana podignute kule i načinjeni
manji prolazi, a po cijelom sustavu utvrđenja izrađene su i
puškarnice za vatreno oružje. Tako je osječka tvrđava, u temelju
srednjovjekovno zdanje, evoluirala da zadovolji potrebe
modernijeg ratova, no nije došlo do korjenitih promjena kao na
prijelazu prethodnih epoha.
Dvije godine poslije nadogradnje same utvrđene varoši
osječki je sustav fortifikacija dobio i svoje proširenje. Čitave
1528. osmanska je vlast uvozila velike količine drvene građe u
Osijek i rabila ju za izgradnju i utvrđivanje palanke (manjeg
drvenog utvrđenja) izvan zidina Osijeka. Godinu poslije, uoči
novog ratnog pohoda sultana Sulejmana, otpočeo je još jedan
veliki infrastrukturni projekt; Ibrahim-paša gradio je novi most.
Zbog visokog vodostaja gradnja tog drvenog pontonskog mosta
odužila se više nego je predviđeno, što je natjeralo Sulejmana da
čeka utaboren pod Osijekom, dok je jedinice anadolske vojske
poslao u zadatak zatrpavanja bara i rupa u okolici kako bi
olakšao buduće infrastrukturne pothvate. I taj most uništen je
odmah po prelasku vojske na drugu stranu budući da se ponovno
očekivao trijumfalni uspjeh ravan onom na Mohačkom
polju.
Nakon neuspjeha na tom pohodu, te budućih neuspjeha ili
djelomičnih uspjeha, Osmanlije shvaćaju da će im Osijek duže
vremena biti potreban kao čvrsto uporište pa iz godine u godinu
poduzimaju pothvate dogradnje i pojačavanja osječkih
fortifikacija, ojačavajući postojeće bedeme i kule, dograđujući
nove i opskrbljujući grad ratnom opremom. Godine 1532. sagrađen
je i treći osmanski most preko Drave, ponovno drveni i pontonski,
no ovaj put nakon sultanova prelaska nije spaljen, nego je ostao
u trajnom posjedu osječke utvrde spajajući ponovno Slavoniju s
Baranjom i još jednom ojačavajući status Osijeka kao prometnog
čvorišta. U međuvremenu, stalno je nadograđivanje zidina ostavilo
i vidljivih napredaka unutar dva desetljeća, tako da putopisac
Hans Dernschwam 1555. opisuje kameni zid (prethodno bio od opeke)
s lošim topovskim pozicijama (drvena kruništa i prsobrani ili
sasvim bez njih) koji je okruživao varoš te zemljani zid s
palisadama koji je okruživao palanku u podgrađu. Iako Dernscwam o
turskom Osijeku piše vrlo pejorativno, bez sumnje se radilo o
snažnoj utvrdi u čiju se stalnu nadogradnju očito neko vrijeme
sustavno ulagalo. Tu tezu potvrdila je i sljedeća veća
nadogradnja koju je proveo Mustafa-paša 1564., naređujući
temeljitu obnovu te izgradnju novog bastiona na koji su
postavljeni topovi. Ipak, svi ti pothvati lokalnih graditelja
pali su u sjenu pred megaprojektom koji je 1566. naredio sam
Sulejman pretvorivši Osijek u golemo gradilište. Riječ je ponovno
o mostu, četvrtom po redu, no ovaj puta ne samo funkcionalnom
nego i reprezentativnom u širim razmjerima. Četiri sandžak-bega
(požeški, mohački, srijemski i smederevski) dobila su istovremeno
naređenje Velike porte da prikupe građu za sultanov
pothvat, dok se on iz Istanbula ponovno zaputio prema
Panoniji. Kako su se vojska i sultan kretali, trebali su ih
dočekati gotovi prijelazi preko rijeka i osposobljena
infrastruktura, a o mjestu konačnog prelaska u Ugarsku još se
dvojilo. Kandidati su bili Osijek i Petrovaradin, a previsok
vodostaj onemogućio je prvobitno izvedbu projekta na bilo kojem
od tih mjesta. Konačno se Drava povukla nešto brže nego Dunav te
je kompletna građa preusmjerena za Osijek. Za samo osam dana
podignut je veliki most od strane mnoštva seljaka te čak 800
janjičara, a sastojao se od dvaju dijelova – pontonskog
oslonjenog o lađe na Dravi te velike drvene ceste koja je na
hrastovim stupcima vodila preko močvara do Darde (oko 8 km). Tim
mostom, koji će uskoro postati čuven po cijeloj Europi, prošao je
konačno Sulejman uz klicanje i pucnje topova krećući na svoj
zadnji pohod, a preko njega vraćeno mu je i tijelo u žalobnoj
povorci.
Najslavniji dani turskog Osijeka, osobito što se
fortifikacije i mosta tiče, završili su početkom sljedećeg
stoljeća i novih velikih ratova. Osijek tada prestaje biti
uporište za osvajanja, a postaje sve češće obrambena točka
Carstva do koje prodiru kršćanski odredi. Tako je oko 1599.
zapaljena osječka palanka i napadnuta varoš od strane lokalnih
hajduka potpomognutih generalom Herbersteinom i kapetanom Tomom
Erdödyem, a čini se da je tih dana prvi puta oštećen i Sulejmanov
most. Daleko teži udarac Osijek je zadobio u čuvenom pohodu
Nikole Zrinskog 1664. kada je on, udarivši neočekivano zimi,
uspio spaliti podgrađa Pečuha, Mohača i Šikloša, zatim osvojiti
Dardu te konačno spaliti osječku palanku i Sulejmanov most. Most
je tada još jednom postao top tema europskih razmjera, no ovaj
put svojim spektakularnim uništenjem, a ne građenjem. Obnova
osječkog mosta započela je već sljedećeg mjeseca i potrajala
čitavo tromjesečje, no ukupne posljedice provale Zrinskog
osjetile su se daleko duže.
Privremeni mir u Osijeku prekinut je 1682. kada su po gradu
počele očite pripreme za rat, no dok se po njemu skupljala brojna
osmanska vojska i logistika, nitko nije očekivao da će ta tvrđava
uskoro promijeniti vlasnika. Prije prelaska Sulejmanova mosta
vezir Kara-mustafa iz Osijeka je odaslao i konačnu objavu rata
prema Beču, da bi razbijanje posljednje opsade toga grada
izazvalo svojevrsni bumerang-efekt. Kršćanski je uzvratni udarac
napredovao pomalo, no nezaustavljivo. Slijedom toga, 1685. na red
je došao i Osijek, čiju je obrambenu snagu potukao carski
zapovjednik Lesle, spalivši podgrađe i palanku, dok samu tvrđavu
nije uspio zauzeti. Svu svoju obrambenu snagu osječke su
Osmanlije od tog trenutka usmjerile na Sulejmanov most, no kada
je i njega 1686. spalio Ludwig Badenski (požar je navodno trajao
čitavu noć), postajalo je izvjesno da se ni tvrđavi bolje ne
piše. Posljednje osmanske intervencije osječke su fortifikacije
doživjele kroz ubrzano popravljanje, pojačavanje i dograđivanje
nasipa i bastiona, što je onemogućilo kršćanskoj vojsci da Osijek
zauzme izravnim udarom. Umjesto teške opsade i borbe pod tvrđavom
dogodilo se pak ponavljanje povijesti – nakon što se krivo
obaviještena osmanska obrana raspršila od straha, osječka je
tvrđava konačno zauzeta od generala Dünnewalda 1687. bez gotovo
ikakve borbe. Bivša turska utvrda pružila je 1690. zaklon
kršćanskim vlasnicima kada su se strane promijenile, a general de
Croy branio Osijek od protuudara Husein-paše, no ponovno presudnu
ulogu nisu odigrali ni topovi, ni bastioni, nego ratne varke.
Povlačenjem Huseinove vojske prema Savi razdoblje turskog
Osijeka, obilježeno izgradnjom moćne utvrde, palanke i velebnog
mosta, konačno je zaključeno.
Nastaviti će se…
Tekst: Zvonimir Glavaš