Inače, ugovor za rad učenika u sezoni potpisuju poslodavci i roditelji, a uloga učeničkog servisa jest kontrola isplate plaće, osiguranje i sl.
Kako bi zaradili za džeparac, ali i stekli radno iskustvo, brojni
srednjoškolci krajem nastavne godine traže posao posredstvom
učeničkog servisa. Iako se može reći da je zarada na poslovima u
sezoni za učenike prilike vrlo dobra, jedan segment u njihovu
radu učenike ipak stavlja u nezavidan i svakako nepovoljniji od
položaja zaposlenih osoba.
Naime, A. J., učenik jedne od srednjih škola u
Osijeku, protekle sezone radio je u svojoj struci u Zadru i imao
nesreću da se razbolio.
”Istovarao sam robu u hladnjači gdje je bilo vrlo hladno za
razliku od vanjske temperature od oko 35 stupnjeva. Dobio sam
nekakav osip na koži, vrtoglavicu i glavobolju i liječnik mi je
odmah prepisao lijek koji sam morao koristiti narednih deset
dana. Bila je sredina kolovoza i tražio sam šeficu da mi ustupi
neko drugo radno mjesto, no ona je procijenila da je najbolje da
mi, budući da se bliži kraj sezone, da otkaz. To je i učinila, a
ja nisam ni razmišljao o dokazivanju je li uzrok nastanka osipa
hladnjača ili što drugo. Mogao sam, uostalom, uganuti nogu u
stanu gdje sam živio i što bi onda bilo?”, pita se ovaj
maturant, ističući da je razmišljao o trenutnom odlasku kući.
To bi i učinio da nije platio smještaj unaprijed do kraja
mjeseca, budući da mu dani u kojima nije radio nisu bili plaćeni.
Također, to bi bilo, kaže, da se sve dogodilo početkom sezone ili
da mu je terapija trajala dulje?
Pomalo iznenađen ovakvim postupkom bio je ravnatelj
Ugostiteljsko-turističke škole Osijek Andrej
Kristek, naglasivši da bi učenici u tom segmentu svakako
trebali biti zaštićeniji nego što trenutno jesu. Taj dio, kaže,
kada je u pitanju rad preko učeničkog servisa za učenike nije
riješen i Kristek smatra da je riječ o tzv. sivoj zoni koja do
sada nije riješena.
”Činjenica je da privatnik može dati otkaz kad god to želi, a
isto tako je činjenica i da taj dio u ugovornom odnosu između
učenika srednje škole i poslodavca nije riješen, odnosno
propisan”, zaključuje Kristek i dodaje da je bilo slučajeva da
su učenici ranije od predviđeno završavali rad u sezoni. Koliko
se njih vratilo iz istog razloga, a koliko zbog osobne želje
za prestankom rada ravnatelju nije poznato.
Inače, ugovor za rad učenika u sezoni potpisuju poslodavci i
roditelji, a uloga učeničkog servisa jest kontrola isplate plaće,
osiguranje i sl. Kristek naglašava da, kada je riječ o isplati
plaće, problema nema, a da je tako pokazuje i sve veća
zainteresiranost učenika za rad posredstvom učeničkog servisa.
Naime, kroz učenički servis UTŠO-a u sezoni prođe više od 500
učenika, i to ne samo s područja grada Osijeka.
”Dolaze nam iz Našica, Vukovara i brojnih drugih gradova. Osim
rada u ljetnoj sezoni, ima zainteresiranih i za rad tijekom
zimskih, odnosno proljetnih praznika, na što učenici također
imaju pravo. No takvih je, razumljivo, puno manje jer je i
razdoblje rada kraće. Osobno smatram da je, osim zarade, jednako
važna i odgojna komponenta, odnosno znanja i vještine te priprema
za budući život, a što neminovno učenici steknu tijekom rada u
sezoni”, kaže ravnatelj Kristek.
Nije zanemariva niti činjenica da učenici te škole nakon prakse,
odnosno završetka školovanja i ostaju raditi na radnim mjestima
gdje su radili tijekom sezone. Situacija je slična i u
zanimanjima koje nude druge škole, a odakle brojni maloljetni
učenici također traže posao posredstvom učeničkog servisa. Stoga
ostaje za nadati se da će se problem s kakvim se susreo naš
sugovornik, pokušati riješiti.