izniman interes za secesiju

Osječani tri dana živjeli u duhu secesije

PIXSELL

Koliko jedan stilski pravac u umjetnosti može utjecati na živote ljudi, dokazao je Festival secesije Osijek, koji je protekla tri dana svojim sugrađanima i njihovim gostima pripremio raznovrstan kulturno-umjetnički sadržaj

Sve je započelo u Sakuntala parku, izvedbom mladog gitarista
Antonija Kolovrata, koji je napravio uvod u sam festival, kojega
je službeno otvorila Žana Gamoš, zamjenica osječkog
gradonačelnika.

Svečano otvorenje i najava zatvaranja festivala

“Ovo je festival u sklopu kojega možemo uživati u fotografijama,
nijemim filmovima, predstavama, radionicama, koncertima i
predavanjima, koja će se održavati od jutra do kasnih večernjih
sati. Osijek je grad secesije, to nam govori i iznimno vrijedan
projekt S.O.S. – Turistička ruta Secesija Osijek-Subotica, preko
kojega su se oba grada udružila u jednu novu turističku rutu, a u
sklopu kojega smo revitalizirali Sakuntala park, organizirali
ovaj festival, a uskoro, već ovoga ponedjeljka, ćemo dovršiti i
treći projektni zadatak otvorenjem memorijalne Secesijske sobe u
zgradi Stare pekare u baroknoj Tvrđi”, istaknula je
dogradonačelnica Gamoš, ponavljajući kako će otvorenjem i
stručnim vodstvom kroz Secesijsku sobu, biti označen i kraj
Festivala secesije Osijek.

Nevjerojatan interes za secesijom

Poziv dogradonačelnice je naposljetku zbilja urodio plodom, jer
su nakon otvorenja festivala brojni posjetitelji pohrlili u jedan
secesijski objekt, zgradu Gradske i sveučilišne knjižnice Osijek,
na izložbu fotografija koja je i proizišla iz fotonatječaja
projekta S.O.S. – Turistička ruta Secesija Osijek-Subotica, a na
kojemu su osim domaćina, sudjelovali i brojni turisti. Nakon
fotografske Šetnje kroz secesiju Osijeka i Subotice iz objektiva
Domagoja i Marina Topića, koja je još i danas postavljena duž
Sakuntala parka, posjetitelji zainteresirano poslušali i
predavanje arhitektice Danijele Lovoković, koja je zaključila
kako je secesijska arhitektura snažnija od namjene i da smo danas
svi obvezani brinuti se o secesijskim građevinama, na način da im
udahnemo novi život, bez nepotrebne devastacije. Prvi dan potom
je i okončan u kinu Urania, gdje su brojni posjetitelji uživali u
nijemim filmovima iz doba secesije.

Kako turistima približiti načine interpretacije kulturne baštine
i kako im, uz povijesne činjenice, uputiti na značenja i
vrijednosti koje mogu sa sobom ponijeti kući, objasnila je
Jesenka Ricl Jesenka Ricl, predsjednica Crocultoura – Hrvatskog
društva kulturnog turizma i članica Europske organizacije za
interpretaciju baštine (Interpret Europe), koja je posjetitelje
uvela u drugi dan festivala. Uz to predavanje, mnoštvo
zainteresiranih žena je sudjelovalo i na radionici izrade
secesijskog nakita pod vodstvom akademske slikarice Slobodanke
Grive Šokac, koja je u Muzeju Slavonije objasnila kako je
secesija preporodila žene, “izvukla” ih iz steznika i korzeta, te
im pokazala sve ljepote dnevnog nakita poput medaljona, plišanih
vrpci i naušnica sa cvjetnim i organskim motivima. Time je
napravljen savršen uvod u izložbu, većinom odjevnih predmeta, “Od
rokokoa do Secesije” iz fundusa Muzeja grada Splita, koju je u
poslijepodnevnim satima vodila kustosica Andreja Šimičić, koja je
predstavila najstariji sačuvani odjevni predmet u Hrvatskoj i
pojasnila kako se secesijska odjeća vrlo rijetko izlaže, jer su
ju vlasnici iz toga vremena nosili dok u potpunosti ne propadne.
Subotnja šetnja s povjesničarom umjetnosti Grgurom Markom
Ivankovićem, oduševila je brojne Osječane, jer su uz detaljno
predavanje o secesijskom nizu u Europskoj aveniji zavirili u
dvorišta i stubišta građanskih kuća i javnih zgrada, pritom
otkrivajući priče o obiteljima koje su ondje živjele. Upravo na
katu jednog takvog objekta, poslijepodne su Osječani dobili i
dašak svjetskih metropola, koncertom Glazba secesijskih salona u
dvorani Odvjetničkog zbora Osijek, gdje su sopranistice Anja Papa
i Iva Herman, u pratnji Ante Blaževića na klaviru, u ugodnoj
atmosferi predstavile skladbe Dore Pejačević, Franza Liszta, Huga
Wolfa, Georgesa Bizeta i mnogih drugih. Sve je toga dana završeno
izvedbom autoske drame “Frau Thildy: Matilda Wilhemina Gillming
udana Hengl 1880.-1966.”, u kojoj je glumica Mira Perić iz prvog
lica oživjela duh secesije pred očima sugrađana.

Nedjeljni program Festivala secesije Osijek je nakon svega toga
bio rezerviran za opuštanje uz dvije izvedbe predstave Tri točke,
koju je sa svojim mladim glumcima predstavila scenaristica
Nikolina Baškarad. Ova duhovita i interaktivna predstava, pod
sunčevim zrakama je razvedrila brojne Osječane, koji su nakon
šetnje Europskom avenijom i upoznavanjem druge, emotivnije strane
povijesti obitelji koje su živjele u secesijskom nizu, čak i
zaplesali uz harmoniku u Sakuntala parku.

Ovoga ponedjeljka, 16. prosinca, Festival secesije Osijek dolazi
do svoga kraja, pa će se nakon stručnog vodstva Zorana i Bojana
Balabana kroz novootvorenu Secesijsku sobu u Staroj pekari,
održati i svečano zatvaranje festivala.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@sib.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari