Udruga Prijatelji o Osijeku, nakon nekoliko mjesti prikupljanja građe i informacija, sutra će otvoriti izložbu o povijesti motociklizma u gradu na Dravi.
Njihov poziv donosimo u cijelosti.
Naša Udruga kao jedan od ciljeva je postavila očuvanje kulturne baštine, a radi na način da sakuplja slike grada kako je nekada izgledao.
Od kada smo u prostoriji u Podhodniku, još smo dostupniji građanima, koji dolaze i gledaju slike. Kontinuirano donose svoje slike iz porodičnih albuma, koje skeniramo i postavljamo uz njihovu dozvolu kao eksponat, dok većinu slika virtualno prikazujemo građanima na internetu uz priču koju su nam ispričali i nastavljamo komuniciramo sa njima.
Na našoj skupštini odlučili smo raditi ciljane izložbe budući da naša kolekcija slika svaki dan postaje sve obimnija. Motociklizam je prva u nizu ciljanih izložbi. Krenuli smo tragom nekoliko slika i stupili u kontakt sa bezbroj zaljubljenika u motore. Pronašli smo bivše vozače trka u našem gradu. Susreti su bili puni emocija a na neke od njih bi poveli novinare da zapišu vrijedne priče.
Nakon tih priča, javilo nam se bezbroj ljudi, aktera, sudaca, vozača, zaljubljenika i stiglo je bezbroj slika koje smo morali razvrstati u 2 albuma kako bi svi pogledali…do sada preko 600 slika. Ujedno smo dobili niz odličja, pehara, diploma, dijelova opreme, pa smo Grad Osijek zamolili na korištenje jedan izlog kako bi postav bio stalan i dostupan svim prolaznicima. Prostor je premalen da se postave sve slike, pa smo odlučili i puštati slide show sa svim slikama koje smo skupili. Radi se o jedinstvenim fotografijama koje nisu bile izlagane u javnosti jer su iz privatnih zbirki.
Želimo da građani vide kako su se sredinom prošlog stoljeća moto trke vozile osječkim ulicama, te kako je Osijek bio grad motociklizma odmah poslije I svj rata, a posebice speedway utrka i to eurposka i svjetska prvenstva. Imali smo u to doba najbolju stazu na koju su svi rado dolazili i na treninge.
Posebnost ove izložbe je i što smo uspjeli pribaviti jedan očuvani speedway motor (poseban motor, jake mašine hlađene ricinusovim uljem koje cirkulira kroz ramu i izbacuje se tijekom utrke. Potrošnja goriva cca 80 litara na sat) kojeg će javnost moći pogledati nakon niza godina, kao i jedan uz puno truda i ljubavi i znanja prepravljeni MZ-ac.
Na posjet izložbi su se najavili mnogi vozači koji su nekada vozili u Gradskom vrtu i ulične trke. Dislocirani su, pa ne možemo sa sigurnošću potvrditi njihov dolazak na samo otvorenje.
Kako većina njih radi dogovorili smo jedno druženje vozača u subotu od 10,00 do 13,00 sati u Pothodniku, a do tada će vjerojatno doći i gospodin Zvonko Pavlic, vlasnik staze u Goričanima, kao i nekoliko vozača iz Preloga, te aktualni europski viceprvak u vožnji, Tibor Biglbauer, vozač i sudac, Albert Mikulecky najmlađi speedway vozač kojem je otac napravio mini motor i svaki puta je prije početka trka odvozio počasni krug i na taj način otvorio utrke, nije mu bilo niti 5g, Zdravko Tominac, ex vozač zadnja generacija …..
Dolazak za petak na otvorenje su potvrdili Mira Šmit, udovica posljednjeg speedway prvaka, Tomislav Vuković, ex vozač, Đuro Lokner zvani Maska, ex vozač, Danko Dubac sin vozača uličnih trka i ex nogometnog reprezentativca prije II svj rata.
Vugarniček – posljednji speedway trener i bivši vozač trka koji je lošeg zdravlja te nije potpuno siguran za tako rani dolazak na otvorenje izložbe.
Postav izložbe će biti minimalno mjesec dana i u međuvremenu ćemo praviti projekcije filmova koje smo dobili snimane na film 8mm. U potrazi smo za projektorom i programom za digitaliziranje istih jer su to originalni snimci vožnji u Gradskom vrtu.
Hvala našem gradonačelniku što će otvoriti našu izložbu na ponos svih građana grada Osijeka, jer je to izložba kakvu niti jedan grad nije napravio – najstarija slika je iz daleke 1928.g
Povijest kaže da su Australci izmislili speedway 1953.godine, a Osječani su već imali trke 1954.godine.