OPG Tak' slatko predstavlja spoj tradicije i inovacije u kojemu obitelj Hajduković, kroz vlastitu proizvodnju zdravih džemova, grickalica, namaza od lješnjaka i alkoholnih pića, dokazuje to kako se ustrajnošću i kreativnošću mogu ostvariti veliki poduzetnički uspjesi
U okviru serijala ”Poduzetnici u Slavoniji i Baranji” svake druge nedjelje pričamo priču o lokalnim pojedincima koji dokazuju to kako Slavonija i Baranja, unatoč brojnim mišljenjima i predrasudama, postaju plodno tlo za razvoj brojnih poduzetničkih inovacija.
Ove je nedjelje riječ o 43-godišnjoj Ivani i 48-godišnjem Damiru Hajdukoviću, bračnome paru i vlasnicima OPG-a Tak’ slatko iz Tenje. Damir je rođen u Potnjanima kod Đakova te je više od 20 godina radio u prehrambenoj industriji, što mu je i struka. S druge strane, njegova supruga i rođena Osječanka radila je u trgovini, stekavši iskustvo u marketingu, prodaji i brendiranju.
Godine 2013. odlučili su spojiti svoja znanja u jedinstveni OPG Hajduković, prvotno se bavivši isključivo proizvodnjom džemova, suhih šljiva i čipsa od jabuke. U jeku pandemije koronavirusa 2020. godine odlučili su proširiti svoje poslovanje te se usmjeriti prema preradi i proizvodnji namirnica od lješnjaka. Dali su otkaze na svojim primarnim poslovima, promijenili naziv OPG-a u Tak’ slatko, pribavili potrebne strojeve i krenuli u nešto na početku za njih gotovo nepoznato.
”Dakako, nismo znali što će se dogoditi i kako će sve završiti jer u tom vremenu nije bilo ni sajmova ni manifestacija, a i trebalo je, osim ispoštovati sve te zakonske odredbe i dobiti dozvole, uopće uspjeti prodati proizvod. Ipak, imali smo društvene mreže pomoću kojih smo se brendirali i polako postajali prepoznati. U svakom slučaju, htjeli smo imati nešto svoje i isprobati zdraviju hranu. Kako su nam moji umirovljeni roditelji prepustili šest hektara zemlje u Potnjanima koji sadrže oko 600 sadnica lješnjaka, 1100 sadnica šljiva i 30 stabala oraha, tako smo ih odlučili pokušati preraditi te postepeno i uspjeli u tome”, objašnjavaju Hajdukovići za SiB.hr.
Nazive namaza dali su po djeci, a inače sve rade sami
Uz različite slatke i slane grickalice koje danas prodaju na lokalnim sajmovima i svakoga dana u Portanovi, njihovi su najpoznatiji i jedni od prvih proizvoda namazi nazvani po njihovoj 19-godišnjoj kćeri Tei i 22-godišnjem sinu Tinu. Osmislili su nekoliko kombinacija i potom dali djeci da ih probaju, a onaj recept koji je dobio njihovu najvišu ocjenu krenuo je u proizvodnju.
”Tako su nastali Nuttino kao čista pasta lješnjaka i Nuttea s dodatkom tamne čokolade, organskoga kakaa i lješnjaka, uz malo šećera. Ne koristimo nikakve dodatne konzervanse, ulja i pojačivače okusa, već isključivo potpuno domaće, pečene i pročišćene lješnjake, što dokazuje i činjenica kako Nuttino, Nuttea i Nuttea Fit nose certifikat ‘Živjeti zdravo’ HZJZ-a. Vjerujemo u to kako nas ljudi zbog toga zapaze i nastave kupovati naše proizvode. Obuhvaćamo područje cijele Hrvatske, a čak imamo i kupce u Austriji, Njemačkoj i Švicarskoj”, navode.
Na pitanje imaju li ili su razmišljali zaposliti još nekoga, Hajdukovići spremno odgovaraju kako sve rade sami ili uz pomoć djece. Budući da je Tea po struci grafički dizajner, nerijetko im pomaže u vođenju društvenih mreža i osmišljavanju dizajna etiketa za proizvode, dok im Tin kao stolar izrađuje drvene podloške za slatke pakete te pomaže u radu na njivi.
Ipak, obitelj nije stala samo na prodaji, već je 2022. pokrenula i vlastitu destileriju u kojoj proizvodi alkoholna pića na tradicionalni način. Među njima posebno se ističu beg rakija i orahovac koji su dobitnici nekoliko državnih i međunarodnih priznanja. Također, na tržište uskoro planiraju pustiti i Nuttea liker – čokoladni liker s lješnjakom.
Imaju velike planove za budućnost koje ne žele još otkrivati
”Naravno, ponekad zna biti izazovno sve izbalansirati jer ste istovremeno roditelji, partneri i vlasnici OPG-a, ali najslađe je raditi za sebe i znati da ne ovisite o nikome, već isključivo o samima sebi i svojemu radu. Mi radimo kako na kvaliteti prerade i proizvoda, tako i na širenju asortimana i vidimo da napredujemo, pa nam je to još veći poticaj za sve. Nemamo mnogo više slobodnog vremena od nekog prosječnog radnika, ali biramo ga onda kada to želimo. S druge strane, u tvrtkama sredinom mjeseca stigne plaća i to vam daje neku sigurnost, a kod nas je plaća onda kada sve dobro odradimo, prodamo i naplatimo. Osim toga, kod nas nema ni pauze, već se radi dok se ne završi”, pojašnjavaju Hajdukovići.
Štoviše, spomenuti poduzetnici i dalje rade punom parom, imajući velike planove za budućnost. Nisu nam, dakako, sve htjeli otkriti, ali najavili su izlazak web shopa iduće godine, plasiranje nekoliko novih namaza i likera na tržište te ulaganje u nove uređaje, pa moguće i proširenje prostora.
”Poduzetnik mora raditi 24 sata dnevno. Čak i kada spavate, radite jer podsvjesno i dalje dolazite do nekih novih ideja. Međutim, mnogi smatraju kako je dovoljno imati samo želju i volju, ali nije, nego je najvažnija ustrajnost. Srećom, u Slavoniji i Baranji mnogo je prostora za OPG-ove, no neće odmah biti prepoznati, već su za to nerijetko potrebne godine. Čak i nama znaju prići i reći kako su čuli za nas, ali nisu odmah odlučili kupiti proizvod. Važno je, stoga, da ga istovremeno dobro osmislite i znate dobro predstaviti ljudima. Kupci imaju stotinu pitanja i znaju biti nepovjerljivi, pa ih morate uvjeriti riječima i dati im, ako treba, i da kušaju namirnicu samo kako bi se upoznali s njome. Osim toga, mnogo se toga događa ‘iza kulise’ – idemo prvo u voćnjak obrezivati granje, pa su onda tu prva prskanja, gnojidba, berba lješnjaka i šljiva, prerada, krckanje i tek u listopadu ili studenome kreće intenzivna prodaja. Ako želite biti kvalitetni, morate gledati i raditi detaljno i dugoročno”, zaključuju.
Serijal ”Poduzetnici u Slavoniji i Baranji” otkriva inspirativne priče ljudi koji svojim radom, vizijom i inovacijama doprinose razvoju poduzetništva na našim prostorima. OPG Tak’ slatko predstavlja spoj tradicije i inovacije u kojemu obitelj Hajduković, kroz vlastitu proizvodnju zdravih džemova, grickalica, namaza od lješnjaka i alkoholnih pića, dokazuje to kako se ustrajnošću i kreativnošću mogu ostvariti veliki poduzetnički uspjesi.
Za nekoliko tjedana nastavljamo predstavljati pojedince čije priče svjedoče o napretku i prosperitetu Slavonije i Baranje u poduzetničkom svijetu. Ako i vi znate za neku poduzetničku priču ili ste sami poduzetnik/ca u Slavoniji i Baranji, javite nam se na e-mail adresu: mirela.belaj@sib.hr.