Iako se stavovi razlikuju o tome kada je pravo vrijeme za početak prodaje božićnih dekoracija, čini se da je njihova ranija ponuda postala dio svakodnevne trgovačke prakse
Iako nam do Božića predstoji više od 40 dana, većina trgovačkih centara već je odavno počela prodavati ukrase i dekoracije prigodne za to doba godine. S obzirom na to, pitali smo Osječane što misle o tome, kupuju li već u ovom razdoblju i smatraju li da je još rano za prodaju božićnog asortimana u trgovinama.
Među njima je Mario koji drži kako je dobro da prodaja božićnog asortimana započne ranije, i to ponajprije zbog odgovarajuće blagdanske pripreme i izbjegavanja gužve.
“Do Božića imamo manje od dva mjeseca, a neki ljudi čak i prije Badnjaka, posebice u današnje vrijeme imaju naviku kititi kako bor, tako i cijelu kuću te ne vole sve kupovati u zadnji čas. Pred Božić čak i ne bude više toliki izbor, dok u ovom razdoblju imaju dovoljno vremena za to da bez problema izaberu ono što im najbolje odgovara. Čak i ako im nešto nedostaje, stignu to naručiti ili pričekati da dođe u trgovine“, objasnio je Osječanin za SiB.hr.
Neki vole ranije ukrasiti kuću, ali na Badnjak kite bor
S njime se složila i Lorena, ali smatra kako bi ipak bilo primjerenije da prodaja božićnog asortimana u svim trgovinama krene iza Svih svetih. Naime, tada ljudima i dalje ostaje dovoljno vremena za kupovinu svega onoga što im je potrebno, a ne izgube onaj doživljaj jeseni.
“Mi, primjerice, već oko sredine studenoga krenemo ukrašavati kuću i dvorište, i to lampicama, igračkama, božićnim zvijezdama, crvenim mašnama, girlandama i šarenim kuglicama. Ipak, tek na Badnjak kitimo bor – to je nekakva tradicija koju ne želimo mijenjati“, istaknula je sugrađanka.
Drugima ranija kupovina ukrasa kvari božićni ugođaj
Za razliku od njih, Filip drži kako ranija prodaja božićnog asortimana umanjuje blagdansku čaroliju koja treba biti rezervirana isključivo za ono vrijeme u kojemu Božić uistinu dolazi. U tom se smislu pita kako će ljudi doživjeti ono pravo božićno raspoloženje u prosincu kada mediji i trgovci sve ranije počinju iznositi tu tematiku, i to još dok ne prođe ni Noć vještica.
“Što se tiče božićnih ukrasa, osobno bih volio i da, ako se već trebaju prodavati ranije, budu mnogo raznolikiji. U našim se trgovačkim centrima pretežito pojavljuju jedni te isti motivi poput kuglica, snježnih pahuljica, zvončića, snjegovića i Djeda Mrazova, no što ako netko svoju jelku želi ukrasiti na neki manje konvencionalan način? Što ako netko, primjerice, želi ukrase za bor u obliku lavova? Takvo bi nešto malo teže pronašao u trgovinama, već bi morao naručiti s interneta. Ne znam, možda je upravo ta tendencija preranog fosiranja božićne tematike učinila da razmišljam tako i da izgubim entuzijazam za tradicionalnu verziju Božića. Dakako, nemam ništa protiv samoga blagdana, ali mislim da bi mi božićni ugođaj bio daleko dojmljiviji kada bi bio prisutan samo u prosincu i na početku siječnja kako je to bilo nekada“, jasan je bio Osječanin.
Razvidno je i kako svaki pojedinac ima drugačije stavove po pitanju ranije prodaje božićnog asortimana – netko je za, a netko protiv nje, pa smo odlučili obići nekoliko trgovina u kojima smo uočili da prodaju božićne ukrase te upitati njihove djelatnike zašto je tome tako te je li božićni asortiman uistinu toliko tražen već u ovo doba godine.
“Da ukrasi već sada nisu traženi, ne bismo ih prodavali“
Jedna nam je prodavačica pritom ispričala kako, neovisno o njihovom mišljenju, božićna dekoracija kod njih stiže tek iza Svih svetih. Štoviše, na neke ukrase još uvijek čekaju.
“Kod nas prodaja božićnog asortimana inače ide odlično, ali još smo u fazi izlaganja. Čak se najmanje prodaju kuglice, već su više traženi ukrasi i sitnice za kuću“, rekla nam je anonimno.
Prodavačica drugog trgovačkog centra, Marijana Pavić, otvoreno je kazala kako se slaže s time da božićne dekoracije treba ranije prodavati. Iz svojega dosadašnjeg iskustva uvidjela je kako se ljudi vole pripremiti za blagdansko razdoblje kako bi izbjegli gužvu, ali i manjak asortimana.
“Možda ovo razdoblje i jest relativno rano za takvo nešto, ali kada već dođe božićno vrijeme, nama se većina takvih proizvoda rasproda i potom se mušterije koje nam tada dođu istovremeno nađu u dugačkim redovima i ne mogu pronaći ono što im treba, što im uzme i više vremena jer onda moraju obilaziti i ostale trgovine. Na ovaj su način mnogo opuštenije, a ni mi ne bismo prodavali božićne dekoracije da nisu već sada tražene. Kod nas su, evo, stigle prije nekih dva tjedna, ali isto tako bude i pred Svi svete, Noć vještica i Uskrs s proizvodima prigodnim za to razdoblje“, napomenula je Pavić.
Mladi kupuju nekonvencionalno, a stari tradicionalno
Dodala je kako pripadnici mladih generacija sve više kupuju crno-bijele dekoracije, dok stariji i dalje naginju onim tradicionalnim crveno-zelenim ukrasima. Međutim, sve je to tu negdje i sve se iznimno brzo pokupuje.
“Sve im je lijepo i sve im se sviđa. Žale se jedino na cijene koje su više nego što su bile, ali uvijek si netko nešto nađe, pa makar to bila i neka sitnica“, zaključila je prodavačica.
Bez obzira na različita mišljenja, jedno je jasno – trgovci su dobro prepoznali potražnju za božićnim asortimanom i prilagodili svoje ponude prema potrebama kupaca. Iako se stavovi razlikuju o tome kada je pravo vrijeme za početak prodaje božićnih dekoracija, čini se da je njihova ranija ponuda postala dio svakodnevne trgovačke prakse ne samo u Osijeku, nego praktički u cijelome svijetu. U konačnici, svatko će odlučiti kada i kako će započeti svoju blagdansku pripremu, iako komercijalni svijet ne čeka prosinac za ulazak u božićno ozračje.