Da biste bili dobar majstor, potrebno je, unatoč svim preprekama, voljeti to zanimanje te imati želju za učenjem
Živimo u vremenu u kojemu su usluge majstora iz raznih područja traženije nego ikada prije. Majstori svojim znanjima, iskustvima i vještinama oblikuju naše domove i poslovne prostore, a susreću se i s rastućom potražnjom, kao i izazovima modernoga tržišta.
Među njima je Robert Brkić, vlasnik tvrtke za dostavu, unos i montažu gotovog namještaja iz Livane. Najtraženije su, kaže, montaže kuhinja budući da su najsloženije, a javljaju im se uglavnom mladi bračni parovi koji, u nedostatku znanja i vremena, cjelokupni postupak prepuštaju majstorskim rukama. Nije im, stoga, problem ni pričekati da dođu na red, dok montaža bude gotova u maksimalno tjedan dana, ovisno o zahtjevnosti posla i veličini prostora.
“Ako su montaže u pitanju, prosječno se na njih čeka četiri do pet dana. Međutim, popunjeni smo, evo, do kraja listopada jer se montažom kuhinja ne bavi mnogo majstora, no i ovih nam se dana javljaju ljudi i kaže da će nas pričekati budući da su pročitali pozitivne recenzije o nama. Mi uvijek počistimo iza sebe, recikliramo karton, najlon i stiropor te dovedemo prostor u bolje stanje u odnosu na ono u kojemu je bilo prije našega dolaska. Također, organiziramo posao tako da imamo nekoliko manjih ili jednu montažu kuhinja dnevno, a i nikada ne naplaćujemo svoje usluge unaprijed niti uzimamo predujam, već pričekamo da klijent bude potpuno zadovoljan obavljenim poslom. Čak i ako se nešto iskomplicira i ne ispadne onako kako smo planirali, dođemo i popravimo to, pridržavajući se dogovorene cijene“, govori Brkić za SiB.hr.
Prema njegovom mišljenju, cijene se majstorskih usluga nisu mnogo povisivale, a i one koje jesu, smatra prihvatljivima za kvalitetu koju dobijete. Tako montažu kuhinje, primjerice, prosječno naplaćuje stotinu eura po dužnom metru, no uvijek ima onih kojima je to puno. Još su, tvrdi, izazovnije situacije one u kojima ih ljudi znaju zvati izvan radnog vremena i naljutiti se ako se ne jave ili pak tražiti da učine ‘još samo to’ kada je već cijela kuhinja gotova.
Cijene usluga ovise o materijalu, prijevozu, vrsti nekretnine…
Ipak, trude se maksimalno izlaziti ususret svima, što čini i mladi majstor Antonio Burger iz Bilja koji je prije nekoliko mjeseci otvorio obrt za završne građevinske radove. U pitanju su poslovi gletanja, krečenja te postavljanja laminata, pločica i pregradnih zidova, a najtraženije su među njima fasade.
“Svi bi nešto radili, a nitko nema novca i sve im je skupo, a ne pitaju nas za naše troškove. Tako je sve više onih koji određuju svoje cijene, no s njima se ne isplati raditi. Mi nismo krivi što je materijal skup, već smo samo izvođači čije su ruke zapravo najjeftinije. Imam i ja kuću i dobar dio posla u njoj mogu samostalno odraditi, ali kada dođem, primjerice, do renoviranja kupaonice, i meni preostaje platiti majstora za to“, objašnjava Burger kojemu je posebno zahtjevno raditi s tuđim materijalom koji često ne bude dovoljno kvalitetan, pa na njega padne krivica ako posao ne bude obavljen prema očekivanjima.
Da cijene majstorskih usluga ne ovise samo o materijalu, nego i o prijevozu, vrsti i izgledu nekretnine te pristupu mjestu rada, svjedoči Ivan Jelenić iz Ernestinova koji se također bavi sličnim poslovima. Ipak, kod njega se moguće dogovoriti oko cijene i načina plaćanja, pa su nedavno jednom umirovljenom bračnom paru omogućili plaćanje obnove krova kuće koji je prokišnjavao na deset rata.
“Radimo pošteno, što ljudi uvijek prepoznaju, a čak znamo popravljati i za drugim majstorima koji nisu dobro obavili svoj posao, što netko drugi ne bi uzeo raditi jer onda praktički sva ta odgovornost pada na vas. Uz to, ako mušterija kupuje od nas materijal, uvijek joj pokažemo račun i nerijetko damo popust, dok cjelokupni posao također naplatimo po njegovom završetku. Sve najčešće završi tako da nam skuhaju čobanac ili naruče platu u znak zahvalnosti, dok i mi sami cijenimo radnike, plaćajući im kavu, hranu i prijevoz“, ističe Jelenić.
Žaki: “Radim s alatima vrijednima 50 tisuća eura“
Dakako, ima slučajeva i u kojima, upravo stoga što ne naplaćuju unaprijed svoje usluge, često i majstori budu prevareni od strane klijenata. To se nekoliko puta dogodilo vodoinstalateru i majstoru za grijanje Saši Žakiju iz Osijeka koji, iako ga nisu bili isplatili, nije reagirao budući da i sam ima velike troškove koje treba preusmjeravati prema drugim stavkama, a ne prema eventualnim tužbama.
“Nas isto tako košta naš zanat. Primjerice, ja radim s alatima vrijednima i do 50 tisuća eura u koje je potrebno stalno ulagati. Međutim, u svemu je najvažnija obostrana komunikacija, a danas se ni majstori ne trude dovoljno objasniti klijentima sve ono što ih zanima, a niti se korisnici njihovih usluga informiraju dovoljno o njihovom radu. Također, problem je i taj što majstora ima tri puta više, ali pet je puta više posla, pa je pomalo i teže pronaći nekoga tko će vam potpuno odgovarati“, navodi Žaki.
Da biste bili dobar majstor, potrebno je, unatoč svim preprekama, voljeti to zanimanje te imati želju za učenjem, što najbolje zna Ivo Majstorić, 60-godišnji obrtnik iz Darde koji je još u srednjoj školi počeo učiti svoj zanat te je jedan od rijetkih na našim prostorima koji popravlja alate ostalim majstorima. Bez obzira na obim posla, na prvom mu je mjestu uvijek mušterija, a onda sve drugo.
“Nekada, stoga, morate ići i ispod cijene, pa se ja uvijek prilagodim te prvo odradim besplatnu dijagnostiku kvara i savjetovanje o tome je li nešto za popravak ili ne. Ne obraćam pažnju na to da od ljudi izvučem novce, već na zadovoljstvo klijenta koji će me onda posljedično preporučiti drugome. U krajnjoj liniji, u našemu je poslu najbitnije imati volju i učiti od iskusnijih. Ja sam još kao srednjoškolac svakodnevno putovao 15 kilometara u jednom smjeru u školu, a onda na praksu, dok me zanatu učio vrhunski majstor iz Slavonskog Broda. Moja se upornost i predanost itekako isplatila jer danas, kada uđem u kuću, ruke su mi masne i prljave, ali čista je lova i čisti je obraz“, napominje Majstorić.
U konačnici, svi spomenuti majstori upozoravaju na to kako ćete one prevarantske najbolje prepoznati po traženju nerealnog predujma te radu ‘na crno’, odnosno bez registriranog obrta i izdavanja računa. Ako pak naiđete na majstora koji nudi bezbroj nepovezanih usluga, najčešće je u pitanju onaj koji će vam tek djelomično obaviti traženu uslugu ili čak odustati budući da jednostavno ne stigne sve.
Naravno, navedene stavke ne moraju uvijek biti znak kako je riječ o lažnom majstoru, stoga i dalje mnogi pokleknu i shvate kako su prevareni tek onda kada bude kasno.