Usprkos određenim promjenama poput zabrane prodaje domaćih životinja, raznovrsnost tamošnjih artikala ostaje neizmjerna, donoseći svake nedjelje nešto novo i inovativno
Osječka autotržnica iliti popularna autopija ovoga je jutra vrvjela kupcima različitih generacija, ali ponajviše umirovljenicima i mladim obiteljima s djecom. Kako smo pisali i prošle godine u ovo vrijeme, navedena lokacija nedjeljom prijepodne već desetljećima postaje svojevrsno središte ne samo kupovine i prodaje, nego i međusobnog druženja.
Ipak, istražili smo prvo ovogodišnju ponudu njezinih proizvoda te je gotovo jedino što se promijenilo činjenica kako se domaće životinje tamo više ne smiju prodavati. Međutim, artikala je i dalje bezbroj te su raznih vrsta i namjena. U skladu s time, prodavači tvrde kako ne postoji nešto što je posebno traženo budući da je svaka nedjelja na autopiji drugačija i nudi nešto novo – dok pripadnici starije populacije ponajviše istražuju automobile, alat i opremu, a obitelji igračke za djecu i dječje bicikle, mladi najčešće kupuju odjeću, obuću i nakit.
”Došao sam ovdje prvi puta jer sam čuo kako tu ima povoljne robe, a i inače sam jednostavan po pitanju kupovine. U svakom slučaju, ponuda je raznolika te svatko može pronaći nešto za sebe. Ja sam konkretno želio kupiti kratke hlačice i radnu odjeću te sam to i uspio. Uz to, sviđa mi se što je autopija blizu centra grada, a opet dovoljno odvojena od njega”, rekao je za SiB.hr 22-godišnji Petar iz Pleternice.
Srećom, ostale su iste i cijene, barem kada su u pitanju izloženi proizvodi. Tako odjevnih predmeta možete pronaći i po cijeni od jednoga eura po komadu, tenisice ćete platiti 20 eura i nositi ih, prema riječima jednoga od prodavača, minimalno godinu dana, najjeftiniji bicikl izaći će vas 15, a aku bušilica 25 eura.
Među pak autentičnim proizvodima svakako bismo istaknuli roštilj, kotao za pripremu fiša, glazbene instrumente, dioptrijske naočale… I to sve uz napomenu kako nijedna od navedenih cijena nije fiksna, odnosno dobrim ”cjenkanjem” možete dobro proći i vi i prodavači.
”Netko mi od umirovljenika kaže da nema dovoljno novca pa mu dam nešto za džabe. Ne živim ja od ove prodaje, nego mi je ona više zabava. Prije se od ovoga posla jako lijepo zarađivalo, pogotovo nakon rata, no danas se više nema što ni raditi s alatima jer kada se nešto i pokvari, kupite novi sklop i to je to. Naravno, tu su i trgovački centri koji utječu na smanjenje prodaje”, kazao je prodavač koji je na autopiji preko dvadeset godina.
Sličnu količinu staža ima i Željko koji na istome mjestu prodaje automobile. Cijene im se kreću u rasponu od 500 do 25 tisuća eura, ovisno o vrsti, godištu, stanju i prijeđenim kilometrima. Upravo na njih današnji kupci najviše obraćaju pozornost.
”Nije bitna vrsta, nego povoljne cijene, a najjeftiniji su nam Fiat, Ford, Renault… Uz to, uglavnom kupuju ljudi koji nisu iz Osijeka, već iz okolice jer Osječani ponajprije preferiraju salone. Ipak, generalno gledajući, sve je preuzela internetska prodaja. Primjerice, ranije smo znali vrlo brzo prodati 100 do 150 automobila, dok ih danas toliko prodamo godišnje”, ispričao je prodavač, dodavši kako i dalje ima ljudi koji cijene taj osobni pristup.
Uz sve maloprije navedene stvari, na autopiji se može pronaći i raznovrsno voće i povrće čije su cijene i dalje istovjetne onima na Glavnoj tržnici. Među njima je trenutno najaktualnija paprika koja se na nekim štandovima prodaje za deset eura po sedam kilograma, a u pitanju je crvena babura od koje se većinom pravi ajvar. Kilogram pak domaće kobasice i slanine platit ćete 14 eura, što je za euro skuplje u odnosu na prošlu godinu.
Kada kupci završe s razgledavanjem, mogu uživati i u bogatoj ponudi ića i pića u nekoliko ugostiteljskih objekata. Kao i prošle godine, pivo od pola litre prosječno će platiti od dva do tri eura, ovisno o lokalu, kavu 1,50, a različite vrste sokova dva eura.
Što se tiče hrane, kultni je specijalitet osječke autopije langošica koja, za razliku od prošle godine kada se prodavala za 1,50, ovoga rujna košta dva eura. Cijene ćevapa, pljeskavica, hamburgera i hot dogova kreću se u rasponu od dva do sedam eura po porciji, dok se kilogram janjetine na koju brojni posjetitelji vole otići nakon obilaska tržnice naplaćuje 30 eura, a nekada je, prema riječima jednoga posjetitelja, koštao 150 kuna.
”Unatoč blagim poskupljenjima, volim svake nedjelje prošetati ovdje te pogledati alate za automobil i strojeve s kojima radim, pri čemu uvijek nađem nešto povoljno. Na kraju svojega obilaska imam običaj pojesti langošicu i popiti kavu – to mi je kao američki piknik za nas umirovljenike. U svakom slučaju, svaki mi je posjet autopiji drugačiji i čini mi sitno zadovoljstvo, pa su razlozi zbog kojih ju posjećujem višestruki i prvenstveno se temelje na tome da tu uspijem ugrabiti svojih nekoliko sati mira”, napomenuo je 73-godišnji Zdravko iz Klise kojega smo upravo i zatekli u njegovoj nedjeljnoj rutini ispijanja omiljenog napitka u jednome od frekventnih ugostiteljskih objekata.
Osječka autopija svake nedjelje prijepodne već desetljećima privlači ljude svih generacija svojom raznolikom ponudom proizvoda i mogućnostima druženja. Usprkos određenim promjenama poput zabrane prodaje domaćih životinja, raznovrsnost tamošnjih artikala ostaje neizmjerna, donoseći svake nedjelje nešto novo i inovativno. Posjetitelji svih dobnih skupina tamo pronalaze svoje interese, bilo da traže alate, odjeću ili neke specifične stvari, kreirajući svoje osobne rituale i istovremeno uživajući u zajedničkom iskustvu.