Ukoliko se odlučite na put na more preko Bosne u jednom smjeru uštedjet ćete čak do 700 kuna
Odlazak na more iz Slavonije skupa je investicija, ne samo zbog cijena smještaja i svega ostalog na našoj obali, nego i zbog cijene samog puta.
Ove korona-godine smještaj se može naći dosta povoljnije, posebice na krajnjem jugu Hrvatske, međutim ako želite putovati preko Hrvatske najkomotnije i najsigurnije – autocestom, to će vas izuzetno skupo doći.
Naš put krenuo je iz Osijeka, a krajnja destinacija bio je Dubrovnik.
Da smo odabrali put preko Hrvatske od 882 kilometara, autocestom, po navigaciji trajao bi 9 sati (realno, uz stajanja za odmor i eventualne gužve na naplatnim kućicama, minimalno 10 sati). Cestarina od Osijeka do Dubrovnika ove je godine 354 kune, ali inače, u “normalnim” godinama, preko ljeta je tarifa skuplja te dođe čak 391 kunu. Ovome treba pridodati i gorivo, koje se na autocesti troši nešto više, a i skuplje je, pa bi nas put u jednom smjeru izašao gotovo 900 kuna. Moguće je i putovati po Hrvatskoj starim cestama i uštedjeti ćete na cestarinama i gorivu, ali će vam taj put bez stajanja trajati minimalno 14 sati.
Stoga smo se odlučili za kraći i puno jeftiniji put preko Bosne i Hercegovine, za rutu Osijek-Đakovo-Šamac-Doboj-Zenica-Sarajevo-Mostar-Stolac-Ljubinje-Trebinje-Dubrovnik.
Put od 554 kilometra i, po navigaciji, 8 sati i 16 minuta putovanja. Nama je put do odredišta naposlijetku trajao 12 i pol sati, s time da smo u Mostaru stajali više od 2 sata i imali još nekoliko manjih stajanja. U stvarnosti, vožnje je bilo oko 9-9 i pol sati, zajedno s prelaskom granica. Većih čekanja na graničnim prijelazima nije bilo i prijelaz obje granice prošao je vrlo glatko.
Ono što je najvažnije, sam trošak puta preko BiH do Dubrovnika izašao nas je samo 200 kuna (prosječna potrošnja 4.5l/100km). Čak 700 kuna manje nego da smo išli preko Hrvatske autocestom.
Više je mogućih ruta za putovanje na more preko BiH, mi smo se odlučili za onu preko Šamca-Zenice-Sarajeva-Mostara i svakako bi je preporučili i drugima.
Naravno, prije ovakvog putovanja potrebno je prekontrolirati auto i svakako ostavite mjesta u rezervoaru jer je gorivo u BiH osjetno jeftinije, a kad pređete granicu u Šamcu benzinske postaje su doslovno na svakom koraku.
Mnogi su skeptični prema kvaliteti cesta kroz Bosnu, ali osim nekoliko uskih i tamnih tunela, te nekoliko dijelova s radovima, cesta je više nego ok.
Do Zenice ćete se većinom se voziti po zavojima iza nekog kamiona/šlepera, ali to i nije neki problem, jer ih većina vozi po ograničenju, što i vama svakako preporučamo jer smo na toj dionici prošli čak četiri policijske kontrole.
Ako ste ogladnili, na tom dijelu puta imate i puno restorana/pečenjara, a cijene su povoljne. Nismo stali jer nam je bilo prerano, ali puno preporuka smo čuli za restoran “Kod Fahre” iza Zenice.
Od Zenice pa do malo iza Sarajeva postoji i autocesta koja nas je po količini prometa podsjetila na našu Slavoniku. Cestarina od Zenice do Sarajeva je 6 KM (24 kune), a od Sarajeva do Tarčina 2.5 KM (10 kuna). I to je sve što se vozite autocestom na cijeloj ruti. Put dalje do Mostara nama je bio definitivno najljepši dio, posebice vožnja uz kanjon Neretve. Na tom dijelu puta, tik uz Neretvu, također možete pronaći puno lijepih restorana gdje možete stati na klopu i odmor. U jednom od restorana u kojem smo stali kava je 7, a ćevapi 30 kuna.
Za duži odmor i ručak mi smo se ipak odlučili za Mostar. Skretanje s našeg puta za Dubrovnik bilo je minimalno. Od glavne ceste do parkinga u blizini Starog mosta trebalo nam je svega dvije minute. Kraća šetnja prekrasnim starim dijelom grada i ćevapi u najbolje ocijenjenom mostarskom restoranu (Tima Irma).
Nakon dvosatne stanke u Mostaru nastavljamo naš put na more. Putokazi za Dubrovnik navodit će vas na granični prijelaz kod Metkovića, no bolje je nastaviti put kroz BiH i izbjeći našu obalu i turističke gužve na cestama uz more.
Preko Stolca i Ljubinja ide se u smjeru Trebinja i onda na granični prijelaz Brgat Gornji.
Cesta između Stolca i Ljubinja (18km) možda nam je bila najgori dio puta. Prometa na cijelom tom dijelu iza Stolca bilo je jako malo, ali tih 18 kilometara cesta je vrlo uska i zavojita pa ako, kao mi, zapnete iza nekog šlepera možete malo duže čekati priliku da ga zaobiđete. Već od Ljubinja do Trebinja cesta je nova i puno bolja. Savjetujemo da netom prije Trebinja ne pratite navigaciju koja će vas odvesti na kraći put oko grada (preko Grada Sunca), jer je taj kraći put 90% makadam i vremenski će vas na kraju doći dulji nego da ste išli kroz Trebinje.
Netom prije granice s Hrvatskom nalazi se benzinska postaja gdje možete opet natočiti do vrha rezervoar svog limenog ljubimca. Nakon prelaska granice još je svega 15-ak minuta vožnje do Dubrovnika.
Za kraj još nekoliko praktičnih savjeta za put kroz BiH.
Policija u BiH voli zaustavljati strance. Poštujete ograničenja, nemojte žuriti (ipak idete na odmor) i ne bi trebali imati problema. Uostalom i ceste su takve da na malo mjesta i imate priliku stisnuti papučicu gasa. Mi smo imali sreće da od pet patrola koje smo vidjeli na putu niti jedna nas nije zaustavila, ali za svaki slučaj u prtljažniku imajte uže ili šipku za šlepanje jer je u BiH ona obvezni dio opreme.
Kune u konvertibilne marke možete promjeniti odmah u mjenjačnici u Šamcu (otvara se u 8 ujutro) ili na nekoj od benzinskih postaja. No na dosta mjesta primaju i eure i kune.
Inače, ova je godina idealna ako želite posjetiti Dubrovnik i pritom ne poludjeti od gužvi i bankrotirati. Nas je smještaj, koji se nalazi 20-ak minuta hoda od zidina došao 40 eura po noći, a prijašnjih godina cijena mu je bila 120-140 eura. Restorani i kafići unutar zidina i dalje su jako skupi, ali gotovo svi daju popust 20-30% za domaće goste, a uz malo truda možete pronaći i bijelu kavu za 11 kuna ili dnevna jela za manje od 50 kuna.
Također, moguće je ostvariti i popust za obilazak zidina. Redovna cijena je 200 kuna, ali ako kao hrvatski državljanin pošaljete mail na gradske.zidine@gmail.com možete ostvariti popust i platiti ulaznicu svega 50 kuna.
Nadamo se da smo vam pomogli našim iskustvom i želimo vam sretan put!