
U ovih sedam godina, reći će, nije nikada računao na tzv. instant zaradu, a proizvodnju rakije uspoređuje sa maratonom, ne i sprintom
U okviru serijala ”Poduzetnici u Slavoniji i Baranji” svake druge nedjelje predstavljamo priču o lokalnim pojedincima koji dokazuju to kako Slavonija i Baranja, unatoč brojnim mišljenjima i predrasudama, postaju plodno tlo za razvoj brojnih poduzetničkih inovacija.
Ove nedjelje pišemo o Dinku Romiću, destileru iz Osijeka koji je jednu dugogodišnju djelatnost pretvorio u sasvim drugu i to vrlo uspješnu. Pokazatelj je da je uz dobru želju, organizaciju i potporu obitelji, doista sve moguće.
Prije deset i više godina 40-godišnji Dinko nije niti pomislio da njegov 11 hektara velik voćnjak sadrži pravu “meku“ za proizvodnju kvalitetne rakije. Štoviše, voće iz njegova voćnjaka moglo se kupiti na policama prodavaonica, a kompleksni uvjeti plaćanja i ostale obveze samo su ubrzali cijelu stvar.
“Bila je situacija da ću ili sve počupati iz korijena ili nastaviti proizvodnju. Na ručku kod punca zafrkavali smo se na temu octa i soka pa mi je on predložio da pravim rakiju. Gotovo odmah nakon ručka počeo sam surfati i vidio sam da ne postoji brendirani proizvod te vrste pa je 2017. godine pala odluka za proizvodnju rakije“, priča Romić, vlasnik Destilerije i brenda Jedna rakija.
No, nije sve krenulo glatko. Romić tako kaže da je sve što je imao stavio na hrpu, kupio opremu i krenuo u destilaciju rakije uz pomoć dobre tehnologije i vrhunskoga voća. Tri je godine, priča, pekao rakiju, a da nije prodao niti kapi pa iako nije mogao znati unaprijed, vjerovao je da će posao krenuti.

Potvrda je uskoro stigla iz Kolumbije gdje je poslao svoju rakiju na najveće svjetsko natjecanje u brendiranju i između 2100 alkoholnih brendova, njegov je proizvod, po pitanju dizajna, proglašen trećim najboljim novim alkoholnim brendom na svijetu. Nakon toga uslijedili su pozivi, no uz njih i pandemija koronavirusa.
“Trusni i ti jednu”
“Svake sam godine pravio rakiju i čuvao je, a kad je došla korona, moj lega Miroslav Čabraja napravi instagram senzaciju “Trusni i ti jednu“, u što se uključio i Robert Seligman. Pa i kad sam se uplašio da će sve propasti, ta lančana reakcija na društvenim mrežama i tagiranje prijatelja da i oni trusnu rakiju koja je dobra za zdravlje, pomoglo je da se skuži da u Osijeku postoji jedna destilerija“, ispričao nam je Romić koji je u posao uključio i članove obitelji.
U šali kaže da mu je idejni vođa punac pa i u slučajevima kad “zaškripi“ s novcem, a supruga brine o marketingu. Uz to, ima dvoje zaposlenih radnika, a tijekom sezone prema potrebi uzima radnike za berbu voća.

U planu degustacija i Škola pečenja rakije
Temelj i glavni sastojak ovog brenda je razno voće koje raste u Nemetinu i Čokadincima. Ondje je, kaže, hektar i pol krušaka viljamovki i jabuke, dok je ranije posađene višnje porušio. Ostalo voće poput šljiva, kajsija, dunja i grožđa kupuje kod lokalnih uzgajivača.
I to nije sve, jer Romić ima u planu izgradnju modernoga zdanja na oko 1100 četvornih metara uz samu Dravu u Nemetinu. Kako raste kontinentalni turizam, kaže, tako je zamislio podići vrhunski objekt za proizvodnju soka i octa.. Uz njega je u planu i prostor za degustacije i Školu pečenja rakije i sve će biti, dodaje, na jednoj većoj razini. Trenutno je u postupku prijave za EU fondove.

Kako je riječ o cjelogodišnjem poslu, priča Romić, odmora nema. U ovo vrijeme peče rakiju, a potom će je prodavati u specijaliziranim dućanima, a dosta ih se proda i na kućnome pragu te u ugostiteljstvu.
“Daj još jednu”…
“Nisam htio raditi u inozemstvu, odnosno plasirati proizvod. Kad smo počeli raditi, jedan me Belgijanac pitao za 50 tisuća boca i nakon toga sam shvatio da se ne želim upuštati u takvo što, jer se lako može dogoditi da mi nestane robe i da je ne mogu isporučiti“, priča nam ovaj osječki destiler.
A ne samo da je originalan u idejama i planovima za dalje, nego je već na početku stvorio brend vrlo neobična naziva. Naravno, nametnulo se pitanje zbog čega se mu se rakija zove “Jedna“, a on će iskreno da se ideja rodila u kafiću koji godinama vodi u Pothodniku.
“Često sam čuo da žele još jednu i tako se zakotrljala ideja o Jednoj rakiji. Htjeli smo da nam se boce razlikuju po životinjama u Slavoniji pa smo tako odabrali jelena za viljamovku, kunu za šljivovicu, divlju svinju za jabukovaču“, pojašnjava Romić, kao i to da navika ispijanja toga pića nije jednaka svugdje u Hrvatskoj.
Tako će Dalmatinci, kaže, prije odabati komovicu i travaricu od nekih drugih vrsta, a njemu osobno najbolja je kajsija i jabuka.
Posao nije sprint, nego maraton
“Ništa drugo niti ne držim u kući, a i oni koji je ne vole, moraju je probati. Navukli smo hrpu prijatelja na rakiju i kad im kažemo da probaju, odmah traže još jednu. Jednu ili jednu, pitanje je“, kroz smijeh će Romić, rekavši i to da supruga Eva konzumira rakiju više od njega.

U ovih sedam godina, reći će, nije nikada računao na tzv. instant zaradu, a proizvodnju rakije uspoređuje sa maratonom, ne i sprintom.
“Najključnije je vrijeme i rakija jednostavno mora odležati svoje. Kad se prežive sve te dječje bolesti i prva godina gledanja u rakiju, sve je lakše. Inače, radni dan u sezoni voća mi je od srpnja do prosinca i po 15 sati“, naglašava Romić, ujedno i voditelj kafića u Pothodniku koja je u vlasništvu njegove sestre.
I baš je to mjesto bila ideja za odličan brend, punac za genijalnu ideju, a cijela obitelj Romiću ujedno i vjetar u leđa da ne posustane.
Rakija i u slobodno vrijeme
“Poručio bih svima da ukoliko imaju dobru ideju ne odustanu, nebitno je li riječ o usluzi ili proizvodu. Treba se odvažiti, a uz to vrijeme je EU fondova. Bio sam i ja skeptičan, no probao sam, iskoristio moderno oglašavanje i uspio. Ako i zapne, lupaj glavom o zid i ne odustaj“, savjetuje Romić.
Strast prema poslu, vrijedan rad i upornost garantiraju uspjeh, zaključuje, a da je to doista tako, pokazuje i njegov rad. Nismo mogli ne upitati kako se odmara od svakodnevnoga rada, a odgovor nas nije iznenadio:
“Dođem kući, izljubim svoje, popijem rakiju i idem spavati“, kaže nam ovaj vrijedni poduzetnik, poznat ne samo po rakiji, nego i po ginu.

Uspješni gin, ali samo Jedna rakija
Naime, njegov “Litle Gipsy Gin“ na natjecanju rakije i gina u Londonu prije dvije godine donio je najveću nagradu u povijesti i najviše bodova za brend ikada poslan iz Hrvatske. No, nije se, kaže, okrenuo proizvodnji toga pića, već je ostao vjeran samo – Jednoj.
Serijal ”Poduzetnici u Slavoniji i Baranji” otkriva inspirativne priče ljudi koji svojim radom, vizijom i inovacijama doprinose razvoju poduzetništva na našim prostorima. Dinko Romić doista je primjer kako se iz jedne ideje može stvoriti vrhunski brend, ali može i iz prve ruke posvjedočiti da strpljenje ne znači odustajanje i da ljubav prema poslu ne smije izostati.
Za dva tjedna nastavljamo predstavljati pojedince čije priče svjedoče o napretku i prosperitetu Slavonije i Baranje u poduzetničkom svijetu. Ako i vi znate za neku poduzetničku priču ili ste sami poduzetnik/ca u Slavoniji i Baranji, javite nam se na e-mail adresu redakcija@sib.hr.


