StripOS na predstavljanju stripa u Domovinskom ratu

StripOS na predstavljanju stripa u Domovinskom ratu

U muzeju Mimara u Zagrebu 26. lipnja 2014. održana je promocija strip-albuma Domovinski rat u stripu. Nakladnik izdanja je STRIPFORUM, Udruga prijatelja stripa iz Zagreba, a medijski pokrovitelj je Večernji list (čime je ujedno potvrđena uspješna suradnja između dnevnih novina i jedne strip-udruge).

Izdanje je tiskano uz potporu Ministarstva kulture Republike
Hrvatske i Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i sport Grada
Zagreba.

Ovo izdanje koncipirano je iz dva aspekta; jedan su već
objavljeni stripovi na temu Domovinskog rata, a drugi su novi
stripovi koji su pristigli i odabrani putem natječaja koji je
STRIPFORUM objavio 25. listopada 2012. Dakle, dugo se čekalo, ali
je zaista vrijedilo. Od 60 pristiglih radova odabrani su
najbolji, a među njima je čak pet autora iz Udruge StripOs.

S obzirom na veliku zastupljenost, na promociji se, uz
ostale posjetitelje, okupilo 11 članova Udruge StripOs
.

Promocija je počela u 13 sati, ispred STRIPFORUMA iscrpno
izlaganje održao je Mladen Novaković navevši ključne razloge
izdavanja ovog odličnog strip-albuma te je ujedno i najavio
slično koncipirana buduća izdanja povijesne tematike. Uzme li se
u obzir kako STRIPFORUM već ima objavljen vrlo kvalitetan
strip-album Neretljanski ratnik te činjenica kako su autorski
honorari za ovaj strip-album iznosili 1 000 kuna po stranici,
publika koja prati domaći strip imat će razloga za veselje.

Ispred Večernjeg lista, direktor sadržaja Dražen Klarić je
potvrdio nastavak suradnje u vidu povijesnih strip-albuma i Strip
revije (broj 10 je dostupan na kioscima) ali i prodor
strip-sadržaja u druga izdanja Večernjeg lista, a kako ne bi
ostalo na pukim obećanjima, posjetitelji promocije su besplatno
dobili primjerak magazina Oluja u kojem je objavljen jedan od
stripova koji se nalazi u ovom strip-albumu.

Promociju je posjetio i predsjednik Republike Hrvatske Ivo
Josipović, koji je napisao predgovor ovom strip-albumu, što je
kuriozitet čak i na globalnoj razini, da predsjednik jedne države
piše predgovor za strip, tim više što mu je ovo čak drugi
predgovor za strip-album. U pratnji predsjednika Republike
Hrvatske bio je i načelnik stožera oružanih snaga, general zbora
Drago Lovrić. Ne može se reći kako je uobičajeno da promocije
strip-albuma posjećuju predsjednici i generali, no svakako je
efektno, pa i zbog dodatne marketinške promocije te lakšeg
pristupa medijima koji u pravilu prate vršitelje visokih državnih
dužnosti.

Sam predgovor od 256 riječi ukratko je obuhvatio srž ovog izdanja
i ne pokušava biti nečim više od zadanih uredničkih odrednica te
kao takav funkcionira vrlo dobro, pogotovo ako ga se gleda kao
koncepcijski nastavak predgovora u prethodnom strip-albumu.

Strip-album Domovinski rat u stripu ima 135 stranica, tvrdo je
ukoričen, sadrži 19 stripova, od kojih su 12 stripova već prije
objavljivani, a 7 je premijerno objavljenih. U stranicama taj
odnos je nešto povoljniji u korist premijernih stripova koji
ukupno zauzimaju 68 stranica, dok reprizirani stripovi zauzimaju
45. Korice su vrlo prepoznatljive, publika će ih se zasigurno
sjetiti s obzirom na to da su rađene za album sa sličicama CRO
ARMY, a ovdje su upotrijebljene kako zbog svoje
prepoznatljivosti, tako i zbog počasti velikom umijeću majstora
stripa Julija Radilovića Julesa, koji je također prisustvovao
promociji. Valja naglasiti da je pored stripova objavljeno i 18
ilustracija te jedna probna tabla stripa. Oni koji su, poput
autora ovih redaka, ostali bez albuma CRO ARMY, kupovinom će
ovoga izdanja imati i kompletne ilustracije iz istog s obzirom na
to da su i one uvrštene u izbor ilustracija. Uz već spomenutog
Julesa, tu su i ilustracije Radovana Devlića, Nike Baruna i
Edvina Biukovića.

No vratimo se na stripove. Prvenstveno, dobra je stvar kod
repriziranih stripova što ih se sada ima napokon na jednom
mjestu, naravno nisu to svi što su objavljeni u ona olovna
vremena, ali su zaista odlični radovi afirmiranih autora. Tako su
tu Goran Sudžuka sa stripom Savjest za kojeg je scenarij napisao
Brajen Dragičević, pokojni Radovan Devlić sa stripom Priča o
kacigi, pokojni Edvin Biuković sa stripom Ticina Priča, Andrej
Rehak sa stripom Amberg, Stjepan Bartolić sa stripom Mudraci,
Esad Ribić sa stripom Vatreno pranje za kojeg scenarij piše
Miljenko Horvatić, Mario Kalogjera sa stripom Čistači, čiji
scenarij također potpisuje Miljenko Horvatić, Krešimir Skozert sa
stripom Uličari, Dušan Gačić sa stripom Medo, Dubravko Mataković
sa stripom Prot Pikčers 1992. i na kraju opet Goran Sudžuka sa
stripom He came home from the war with the party in his head.

Ovim putem izdvojio bih premijerne stripove autora iz Udruge
StripOs, redom kako su objavljeni u strip-albumu. Odmah na
početku je strip Nenada Barinića Vukovar Haš. Dokumentarističkim
narativom Nenad kroz 16 stranica rekonstruira tragičnu smrt svog
najboljeg prijatelja Mladena Čupića – Haša (19. svibnja 1967. –
21. studenog 1991.). Ujedno, ovo je i izravni uvid u ratna
događanja u Vukovaru i okolici. Zbog odrednica natječaja od
maksimalnih 16 stranica kadrovi su zgusnuti i u prvi pogled upada
obilje opisnog teksta, no ovakav pristup – žrtvovanje raskoši
crteža u korist priče –  bio je nužan zato što je bilo bitno
ispričati priču. Nenad ima u planu omnibus stripova ove tematike
prilikom kojeg bi ovih 16 stranica stripa Vukovar Haš bilo
prošireno na 24 te bi se time postigao razmjeran odnos između
teksta i crteža.

Smisao rata je scenaristički prvijenac Željka Gašića koji je
crtački izveo Miodrag Ivanović. Strip bez teksta prikazuje
grčevitu borbu, stalnu napetost likova uz gotovo neprestane
eksplozije i pucnjavu. Sličnu crtačku izvedbu nalazimo i kod
Nenadovog stripa (npr. kadar 6 na 9. stranici), samo što je ovdje
gotovo sva radnja svedena na stalnu psihozu borbe. Crtački, u
usporedbi s drugim stripovima, strip je izveden slobodnije s
prijelazima intenziteta nijansi, što najviše dočarava idejnu
atmosferu.

Strip Četvorica, Milana Tomasa, je svakako pokazao da to što je
Milan bio duže vrijeme izvan aktivnog crtanja ona poznata
kvaliteta crteža nije opala. Priča je kombinacija stvarnih
događaja i sasvim izgledno mogućih događaja koji se odvijaju u
Osijeku. Središnji motiv stvarnih događaja je legendarni Crveni
fićo, a o mogućim događajima autor prepušta čitatelju da donesu
svoje mišljenje. Ovaj strip je također objavljen i u novom broju
magazina Oluja.

Strip Marka Dješke Jelena i ja pogled je mlađe generacije, osobe
koja je during the war bila dijete. U ovom stripu isprepliću se
stvarnost i čista fikcija, prikazuje se dječji eskapizam u igru
uslijed ratnih okolnosti u Osijeku. Fiktivni dio stripa je u
koloru, dok je stvarni u crno-bijeloj tehnici. Uspoređujući
Markov crtež s ostalim crtačima iz Udruge StripOs čiji su
stripovi objavljeni u ovom izdanju, više poveznica se nalazi s
izvedbom Miodraga Ivanovića negoli s izvedbom Nenada Barinića i
Milana Tomasa. Dok Nenad i Milan poštuju kontinuitet,
nepromijenjenu nijansu i debljinu linije, Marko i Miodrag imaju
pristup slobodnije linije gdje se vidi i nekoliko prijelaza iste.
Ovo su naravno legitimni pristupi i svakako pridonose diverzitetu
objavljenih stripova. Također valja reći kako je strip Jelena i
ja objavljen i u novom broju magazina Heavy Metal. Možemo biti
zadovoljni autorima iz Udruge StripOs, odradili su velik posao i
ono što je također bitno, ali nažalost rijetko, za isto će biti i
plaćeni.

Na kraju, ne treba zaboraviti spomenuti ostale autore s
premijernim stripovima, a to su: Franjo Anžlovar sa stripom Prva
Crta, Marko Klarić sa stripom Zvijer i Frano Petruša sa stripom
Baba i ja.

Strip-album je dostupan za narudžbu u strip-knjižari Lastan po
cijeni od 150 kuna.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@sib.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari