Nabucco uzdignuo Osijek iznad prosjeka

Projekt od međunarodne vrijednosti - oznaka je premijere Verdijeva "Nabucca” na sceni osječkog HNK. Pod ravnanjem gosta iz Italije, dirigenta Filippa Zigantea te uz sudjelovanje talijanskih umjetnika - baritona Carmela Corada Carusa, sopranistice Gabrielle Morigi te vrsnog splitskog baritona Ivice Čikeša - pripremljen je teren za taj gala projekt!


Na opću radost zaljubljenika u kazalište – koji već dugo nisu vidjeli ‘pravu operu’, premijera je bila u subotu, 5. studenoga, u 105. kazališnoj sezoni. Prvi put isti je ovaj tekst premijerno izveden 7. prosinca 1989. u režiji, također, Petra Selema.
Od ekipe koja je radila na ovom otjelotvorenju “Nabucca”, uz redatelja, izdvajamo Božidara Rašicu kao scenografa (prostrana i prozračna, historijskog karaktera, prilagodio ju je Žorž Draušnik); Silviju Strahammer (čija je kostimografija konzervativna, ali nenametljiva; prilagodile su ju Danica Dedijer i Ana Trišler) te Sonju Kastl koja je prikazala scenski pokret, uz prilagodbu Maje Đurinović. U ostvarivanju su sudjelovali i oblikovatelj rasvjete Zoran Mihanović, Petra Blašković kao asistentica redatelja te također i izvrsni korepetitori Damir Šenk i Igor Valeri.
Potez iskusnog redatelja Petra Selema mogli smo prepoznati svuda: vođen je i profiliran ‘inteligencijom glumca’! Koreografije se, naime, spontano prelijevaju jedna u drugu – preko ležećih pedalnih tonova (što je novina u redateljsko-koreografskom smislu)! Uz izuzetno dobro uvježban ansambl osječke opere (zasluga dirigenata Mladena Tutavca i Filipa Pavišića), nastupili su gosti iz Italije. Maestro Filippo Zigante je dirigent velikoga iskustva i brojnih svjetskih uspjeha.

VIDEO:
{youtube}kfmkt08Lt9g{/youtube}


Bariton Carmelo Corado Caruso je scenski i vokalno izuzetno dojmljiv; donio je karakterno profiliranu ulogu Nabucca. Sopranistica Gabriella Morigi ostvarila je neponovljivu i nezaboravnu Abigaille, sjajnog raspona glasa, dojmljive dikcije, izvrsne artikulacije i istančanog dinamičkog sjenčenja. Basa Ivicu Čikeša doživjeli smo u svoj ljepoti njegova glasa kao scenski uvjerljivog i prepoznatljivog Zaccariju. Tenor Damir Fatović, u ulozi Ismaela, oduševio nas je tonskim koloriranjem i muzikalitetom. Altistica Sofia Ameli Gojić (u ulozi Fenene) bila je uvjerljiva i glazbeno i glumački. Od protagonista još izdvajamo basa Damira Bakovića u ulozi Velikog Svećenika (standardno čvrstog i uspješnog).


Svoju kvalitetu kao aktivnog protagonista potvrdio je zbor. Upravo se zbor smatra temeljem glazbene dramaturgije u Verdijevu Nabuccu, što se potvrdilo i ovaj put. Izuzetno kvalitetan bio je ženski dio: scenski aktivan, vokalno čist, muzikalnih interpretacija, siguran i dobro uvježban, legato fraziranja. Zasluge idu zborovođi Ljubici Vuletić. Vrlo siguran bio je i muški dio zbora (angažiran posebno u II. i III. činu). Posebno bogatstvo donijeli su izvrsno uvježbani veći ansambli (primjerice kvintet, sekstet uz dobro spremljen zbor, lagano polifoniziranih dionica koje su činile bogatstvo zvuka). Bio je intonativno čistog, razvijenog i raspjevanog volumena te ugodnog legato fraziranja (što je vrhunac vokalnog umijeća).

Kao izvodilačko tijelo, orkestar se upisao čistoćom intonacije (pripremljenošću kako tehničkom tako i tonskom). Posebno su se istaknuli sjajni puhači: limeni (prije svega trombonisti), drveni (od oboe, klarineta do izvrsnih flauta i dobrih piccola – što je činilo temeljnu pastelnu boju zvuka). Upravo je to došlo do izražaja u uvertiri za III. čin.


Umjetnici Caruso, Morriggi, Zigante uz ansambl osječke opere su oni po kojima ćemo pamtiti taj nevjerojatni kotač zamašnjak osječkog HNK.
Trebala nam je upravo ovakva kulturološka injekcija kako bismo se uzdignuli iznad prosjeka! I otvorili novu stranicu glazbene povjesnice iz postojanja osječke opere. Nije li to bitan zaokret k europskom načinu oblikovanja kulturnog menadžmenta?!

[important title=Četiri intendanta u Osijeku]
Intendanti četiri nacionalne kazališne kuće u Hrvatskoj – Ana Lederer (Zagreb), Nada Matošević (Rijeka), Duško Mucalo (Split) te domaćin Božidar Šnajder – u subotu u podne imali su radni sastanak u Osijeku. Glavne su teme bile nužne izmjene Zakona o kazalištima i Zakona o radu, financiranje nacionalnih kazališnih kuća te plan štednje.
“Nakon što smo se prije mjesec dana sastali u Rijeci, dogovorili smo da ovakvi sastanci postanu redoviti, a već smo ostvarili i konkretne suradnje. Splitskom HNK-u smo posudili kostimografiju i scenografiju za operetu ‘Mala Floramye’, a zagrebački HNK je nama za ‘Nabucca’. Idući sastanak je za dva tjedna u Splitu”, rekao je Šnajder.(T.L.)
Umjetnici Caruso, Morriggi, Zigante uz ansambl osječke opere su oni po kojima ćemo pamtiti ovaj nevjerojatni kotač zamašnjak osječkog HNK[/important]

Tekst: Branka BAN

FOTO: hnk-osijek.hr

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@sib.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari