Kritika zbirke drama Žene u dijelovima

Hrvatskoj kazališnoj sceni već godinama nedostaju ženske drame. Ta se potreba manifestira u glumištu kroz nekoliko vidova.

Potrebne su za afirmaciju glumica, ženskom rodu potrebna je afirmacija u svim kategorijama i društva i profesija pa tako i u dramatičarskoj, a i ženski dio publike također ima potrebu za poistovjećivanjem i prepoznavanjem, koja im je “uskraćena” prevlašću dominantno muških tema.

Čini se kako je upravo ispunjavanje ovih praznina bio poriv Miri Perić Kraljik da napiše i objavi zbirku pod nazivom Žene u dijelovima  (izdana 2012. godine u nakladi Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u OsijekuUčiteljski fakultet, urednica Sanja Nikčević), koja se sastoji od četiri dosada neizvedene drame nastale između 2009. – 2011.: Možeš mi samo laskati i lagati, Žene koje znaju što ne žele, Hana i Hana i Karline ptice.

Četiri drame posjeduju i zadržavaju osnovne zajedničke nazivnike – ženske likove i njihova životna iskustva. Likovi i događaji stvarni su, svakodnevni i opipljivi. Priče su to o običnim ženama koje možemo susresti na svakom koraku – pravnicama, studenticama, kućanicama, uspješnim poslovnim ženama. Svi ti likovi pate od, uvjetno rečeno, problema sa sličnim izvorištem, a kako Kraljik sugerira i zajedničkim rješenjem.

Alen Biskupović

Kroz sve drame provlači se pojam različitih čežnji: od onih vezanih za ispunjenje praznine koju nosimo u sebi ako smo samci ili za ispunjavanje praznine nastale gubitkom partnera, preko nedefiniranih čežnji u trenutcima kada znamo što ne želimo, ali ne znamo što želimo, do najbolnijih čežnji izazvanih traumama koje nosimo zakopane duboko u sebi, pa sve do čežnje da shvatimo i pomirimo se s gubitkom dragog bića. Poigravajući se s krivim načinima ispunjavanja čežnja svojih likova, Kraljik u drami pokušava predstaviti egzistencijalna pitanja s kojima se njeni likovi bore i ponuditi moguća rješenja.

Radnja prve dvije drame odvija se na razini svjesnog i realnog svijeta (kafić i stan u kojem se prijateljice susreću) pa su tako i rješenja njihovih problema vezana uz svijet realnog i svjesnog. Likovi u njima traže unutarnji mir, pomirenje sa svojom životnom situacijom, promjenu, životno ispunjenje (kroz partnera, profesiju, prijatelje…), ali na krive načine i bezuspješno se vrte u krug. S druge strane, treća se drama odigrava u podsvijesti glavnog lika i predstavlja borbu čovjeka sa samim sobom nakon užasne, duboko potisnute traume, a što rezultira u eksploziji emocija na podsvjesnom nivou i pokušajem samoubojstva. Četvrta drama je najkompleksnija. U njoj Kraljik ruši granice između realnog svijeta i svijeta izvan nas samih – svojevrsnog oniričkog prostora, pri čemu tematizira neshvaćanje gubitka najbolje prijateljice likova i njihove načine nošenja s istim.

Kao rješenje problema, Kraljik likovima, čitateljima, gledateljima nudi duhovnost i uvodi metaforički pojam Božjih prozora. Granicu između “dolje” i “gore”, pri čemu dolje znači čežnja za prošlosti i nemogućnost puštanja, a gore praštanje, pomirenje i ljubav – ljudska, Božja, svemira… Poigravajući se sa značenjem pojma, kao jednim od temeljnih postulata vjere, autorica apostrofira praštanje kao oslobađanje samog sebe i osobe kojoj se oprašta, čime se završavaju sve linije radnje i razrješavaju problemi.

Tematizirajući bolne životne probleme ženskih likova, Kraljik je, možda i ne namjerno, dodala još jednu vrijednost svojim dramama – transrodnost. Problemi ženskih likova tako nisu vezani samo uz ženski rod, iako se o njima progovara kroz žene. Dapače, svi problemi s kojima se likovi susreću lako su primjenjivi i na muški rod. Time je Kraljik ostvarila zanimljivu simbiozu kroz koju afirmira ženu kao dramatičarku, ženu kao lik, ali istovremeno ne isključuje muški rod u publici.

Autorica ovim dramama na papir/scenu postavlja život bilo koje žene (ali i muškarce), iz bilo kojeg mjesta, izdižući ih univerzalnom primjenjivošću iz kakofonije dramskih likova, ostvarujući pri tome osnovnu funkciju kazališta – odgojnu. Kroz tečnost radnje i životnost likova  Kraljik nam daje priliku da sami stvorimo sud. Ona nikoga od svojih likova ne osuđuje, predstavlja ih onakve kakve jesu sa svojim vrlinama i manama, sugerira, a ne nameće rješenja, a na nama je da spoznamo i odlučimo hoćemo li prihvatiti ljubav i praštanje kao izlaz iz teških životnih situacija.

Autor: Alen Biskupović