Glumci o glumi: Vesna Tominac

U novoj kolumni prvakinja drame HNK u Osijeku Mira Perić Kraljik razgovara s poznatom hrvatskom glumicom Vesnom Tominac.

Vesna Tominac glumila je Tenu u Hrvatskom narodnom kazalištu u Osijeku. Bože, kao da je to jučer bilo.
Dugo se nismo vidjele, onako samo usput na snimanju telenovele Hitna 94. I onda iznenada dogodilo se lijepo druženje u prekrasnom mjestu Retkovcima. Odmah sam ju obasula pitanjima! Vesna zrači samozatajnošću i neodoljivom scenskom produhovljenošću. Velika mi je radost bila s njom razgovarati o najvažnijoj stvari na svijetu – o glumi.

Iz tvoga glumačkog sazrijevanja i današnje zrelosti, što je u ovom trenutku  za tebe gluma? Što je bit glume? Koliko te je gluma učinila sretnijim čovjekom? Koliko ti je podarila nesigurnosti, tuge, boli? Koliko se tvoje razmišljanje o glumi mijenjalo tijekom tvoga  životnog sazrijevanja?

– Mogućnost kreativnog izraza. Vjerujem da je u prirodi čovjeka da izražava kreativnost. To se vidi već u najranijoj dječjoj dobi. Dijete ima potrebu za igrom jednako kao potrebu za hranom, toplinom, ljubavlju i td. Ta potreba ne nestaje sa sazrijevanjem, samo se modificira u neke drugačije oblike. Nije nužno da se čovjek bavi izravno nekim vidom umjetnosti da bi se kreativno izrazio. Kreativnost se izražava kroz sve ljudske djelatnosti,  a u pogledu umjetnosti kreativnost je apsolutni preduvjet, temelj na kojemu počiva neko djelo. Tako rad na ulozi, općenito, doživljavam kao kreativni proces stvaranja koji je sam po sebi uzbudljiv, u svojoj neizvjesnosti ishoda katkad i  riskantan, proces u kojemu propitujući neki eventualno literarni predložak propitujem također i  svoja vlastita poimanja svijeta i sebe same, svoj talent, svoje sposobnosti i granice, često puta suočavajući se upravo s nemogućnošću, s limitima i vlastitim slabostima. No to je upravo zato i proces sazrijevanja.

Glumac je za razliku od većine umjetnika uglavnom ovisan o suradnicima, jer je predstava kao i film i sl. u pravilu rezultat timskog rada. Osim toga ono što glumce uvelike razlikuje od drugih umjetnika jest njegov instrument. Emocije, iskustvo, glas, tijelo sredstva su glumačkog izraza, jedini instrument koji ima je on sam, a to ga čini iznimno ranjivim. I upravo je ranjivost osnova prave glumačke kreacije. Dakle, sadržajan i kreativan proces stvaranja daje mi u svojoj konačnici izniman doživljaj zadovoljstva. A ako imam priliku to zadovoljstvo dijeliti sa suradnicima onda sam istinski sretna kao i dijete koje, nesvjesno, kroz igru stvara svoj savršeni svijet.
Tijekom godina, mislim da sam izoštrila kriterije u pogledu glumačke interpretacije, prije svega svoje vlastite. Da bi ti kriteriji bili zadovoljeni potrebno je, nadasve, biti vjerodostojan, a to nije uvijek lako….

Kako i na koji način voliš raditi s redateljima? Je li  u tvom radu bilo razmišljanja potpuno stopljenih  s redateljevim te jesu  li se događale i kreativne oluje?

– Ponekad, neki redatelji se u svom načinu rada postavljaju kao apsolutni autori projekta, a glumce doživljavaju kao sredstvo kojim se služe u realizaciji neke svoje vlastite ideje ne dajući glumcu u okviru te ideje njegov osobni  prostor za kreaciju. U takvom procesu u kojemu ne mogu sudjelovati kao koautor sa svojim glumačkim sredstvima, u kojima se ograničava moja glumačka imaginacija ne mogu istinski uživati.

Volim raditi s redateljem koji razumije osnove glumačkog aparata i koji glumce prije svega uvažava i poštuje, te prihvaća i njih kao ravnopravne suradnike. Takvo radno okruženje preduvjet je za zdrav kreativni proces kroz koji se prožimaju različiti senzibiliteti i otvaraju se nezamislive mogućnosti ostvarenja nekog djela.
Kao i, vjerujem, većina glumaca, imam različitih iskustava s redateljima. Proživjela sam i oluje koje su možda nekad bile i kreativne ali i one ne kreativne koje su bjesnile zbog nečijeg ega.

Scenski partner? Kako pronađeš obrambeni mehanizam ako se ne dogodi scensko jedinstvo?

– Da, kad se dogodi to prepoznavanje u radu s partnerom to je prekrasno, zar ne? Ali to se ipak samo dogodi ili ne. Baš zato ne očekujem unaprijed od svog partnera (ukoliko ga ne poznajem od prije) da se dogodi. Imam spremna sredstva, uvijek. Prije svega, nastojim se prilagoditi. Pristupam s poštovanjem i jedino to i očekujem zauzvrat. I vjerujem da je to dovoljno za svaku suradnju. Od Stanislavskog sam naučila rabiti metodu supstitucije. Ona je korisna i kod partnera s kojima sam bliska. To znači zamišljati adekvatnu osobu iz osobnog iskustva prema kojoj gajim određene emocije koje trebaju liku koji igram. I nema greške… imaginacija je čudo!

Je li danas što trulo u glumačkoj umjetnost? Kazališna umjetnost je li u krizi?

– Glumačka umjetnost sama po sebi nije trula pod uvijetom da se radi o umjetnosti. Mislim da je uvijek bilo glumačkih ostvarenja koja su bila istinska umjetnička djela, ali i onih što bi se mogla svrstati u neki oblik jeftinog, šablonskog, paradnog, kvazi umjetničkog ili rekla bih, estradnog kiča. Samo što s razvojem tehnologije, pod dojmom agresivnih medija i svekolike konzumerske površnosti doba u kojemu živimo žrtve smo poplave nekontroliranih sadržaja u kojoj je teško razabrati kvalitetu. Tako se često čini da kvalitetnih sadržaja nema u onoj mjeri u kojoj je bilo nekad, no mislim da je zapravo stvar u razmjeru dobrog i lošeg kojemu smo izloženi, često bez vlastite volje.

Kazalište je uglavnom vezano uz institucije a institucije su produžetak državnog aparata. Kriza koja se događa u svim aspektima društva se razumljivo zrcali i u kazalištu. To stanje dovodi do svekolike malodušnosti, osjećaja sputanosti, nedostatka slobode i krize kreativnosti. Često smo primorani potisnuti svoj zdravi stvaralački nagon čineći kompromise u borbi za egzistenciju ili odgovarajući  status. U takvom ozračju često se gube umjetnički kriteriji, te linijom manjeg otpora pristajemo na kakav takav rad ne bi li ostali u igri, premda smo se od igre u njenom suštinskom smislu tako tužno udaljili.

Što ti je bilo najznačajnije u karijeri? Što te učinilo ispunjenom, mirnom, sretnom glumicom?


– Nažalost, još uvijek nisam odigrala svoju životnu ulogu. Premda ih je bilo nekolicina, uvjetno rečeno, značajnih uz Nagradu hrvatskog glumišta, ipak ništa od toga mi nije toliko značajno kao proces učenja i sazrijevanja u koji sam uložila trud mimo profesionalnih projekata. Godine rada u glumačkom laboratoriju (bez publike)  kroz istraživanje vlastitog instrumenta i glumačkog procesa  je ono što mi je odredilo ne samo umjetničke nego i moralne i neke duhovne  kriterije zbog kojih se neprestano propitujem i težim zakoračiti korak dalje sa svakim svojim novim izazovom. Nema mira. Prije bih to nazvala vječnim nemirom. Ipak, vjerujem da je to dovoljno za sreću. Ako se slažemo oko značenja pojma sreće. Jer kao što je jednom netko rekao; previše volim život da bih težio samo za tim da budem sretan….

Razgovarala: izv.prof.art. Mira Perić Kraljik, glumica

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@sib.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari