Glumci o glumi: Goran Grgić

Goran Grgić je priznati filmski, televiziski i kazališni glumac..U HNK Osijek 2009. godine igrao je Pierra u predstavi Budala za večeru. Nije mu bilo lako putovati Osijek-Zagreb ali uspio je!

Goran Grgić je priznati filmski, televiziski i kazališni glumac..U HNK Osijek 2009. godine igrao je Pierra u predstavi Budala za večeru. Nije mu bilo lako putovati Osijek-Zagreb ali uspio je! Napravio je izvrsnu ulogu, naravno i zato što je tu bio Draško, Mile, Ivana i neću zaboraviti moju malenkost..Ništa bez dobrih, inspirativnih scenskih partnera, uostalom to i Goran tvrdi!

Koliko se tvoje razmišljanje o glumi mijenjalo tijekom tvoga životnog
sazrijevanja?

Paralno sa životnim sazrijevanjem, vjerujem istim intezitetom, otvarala mi se kroz zaista razne angažmane mogućnost glumačkog sazrijevanja.  Imao sam  zaista izuzetan kontinuitet igranja i u kazalištu, na filmu, na televiziji, i na radiju, tako da sam mogao paralelno istraživati tehnike igre, stilove, ali i medije u kojima sam se zatekao. Na počecima se vodiš ponajviše intuicijom i energijom koja je u tim godinama beskrajna. Kako postaješ odgovorniji za svoje životne postupke, tako i u profesionalnom okruženju moraš preuzeti odgovornost za dugogodišnje pojavljivanje pred publikom. Duboko sam uvjeren da se svaka površnost zamjećuje. Okoštavanjem svoje kreativnosti samo na početnu zaigranost i talent, vrlo brzo upadamo u šablonsko odrađivanje zadanog. Ulaganjem u sebe, otvorenošću prema novom,  neistraženom, pa i hrabrošću istraživanja svoje glumstvenosti obogaćujemo svoju osobnost i time vjerujem otvaramo mogućnost za trajanje na sceni. Potragom za novim spoznajama i obogaćivanjem svog emocionalnog potencijala zasigurno otkrivamo i nudimo publici nekog novog sebe. Glumac je osuđen da promatra i da bude promatran i hodom po toj tankoj liniji pronalazimo trenutke istine koji su svrha našeg poziva.

Imaš li neki samo svoj ritual prije predstave?

Imam. Svatko od nas, bez obzira na danas već poznate “sisteme” i “metode”, razvija svoj vlastiti “ritual” pripreme za predstavu. Neki intuitivno, neki naslanjajući se na već poznate glumačke vježbe i metode koncentracije, a neki opet proučavajući i usavršavajući sisteme opuštanja i koncentracije iz nekih drugih umjetnosti ili čak iz sporta. No, bez obzira na koji način, u kojoj mjeri i po kojem sistemu izvodimo te male rituale prije predstave, gotovo svi su došli do saznanja da su oni neophodni. No, isto tako nužno je razviti zaista vlastiti način optimalnog opuštanja i koncentracije. Iskustvo velikog broja glumaca govori da je potraga za idealnom pripremom neophodna, ali u isto vrijeme nemoguća misija. Naime, koliko god puta pronašli idealnu kombinaciju odmora prije predstave; trenutka u kojem ćete nešto pojesti; ponavljanja teksta s knjigom ili bez nje, vježbi disanja, opuštanja, tjelesnog uigravanja i svih ostalih potrebnih i poželjnih “rituala” prije izlaska na pozornicu, dogodilo bi se neugodno iznenađenje kada te iste pripreme sljedeći dan igrajući istu predstavu ne bi urodile plodom, ili su čak bile i kontraproduktivne. No potraga za vlastitom idealnom pripremom za predstavu nikad ne smije prestati.

Glumca svi ocjenjuju, procjenjuju, kritiziraju. Koliko ti je važna kritika?

Naravno da je važnije tko upućuje kritiku i s kojom namjerom. Općenito smo vrlo osjetljivi na prigovor. Ponekad smo i svjesni da nešto i nije baš vrhunski posloženo, ali ne volimo kad se to preglasno primjeti. Razlog je shvatljiv, on nam je upisan u karakterima. Želja za opstankom, preživljavanjem pa i pobjeđivanjem duboko je urezana u svako živo biće. Ne vjerujem da su umjetnici osjetljiviji od nekih drugih kreativaca, ali je umjetničko djelovanje općenito teško ocjenjivo i time osjetljivije. Primjerice, sportski rezultati su egzaktni, bespogovorni, ali pri svakom iskazivanju mišljenja o umjetničkoj kreaciji ima puno subjektivnih zadatosti, uvjetovanih nizom naizgled nevažnih detalja. Znamo da su mnogi umjetnici bili osporavani i da su im djela tek nakon njihove smrti bila realno valorizirana, razlozi su razni, ali gotovo nikad objektivni. No kada se primarno baviš kazalištem, koje uistinu živi samo u prezentu, a svako sjećanje na izvedbu je osuđeno na vlastitu interpretaciju odgledanog, onda je tako široka mogućnost naknadnog kreiranja istine da to ponekad može otići zaista daleko od kolektivnog sjećanja. Ipak, moramo se prisjetiti Stanislavskog koji je davno zaključio da ono što glumac misli o svojoj igri nije uvijek pravi pokazatelj onoga što zapravo radi na sceni, niti je mjerilo dojma koji ostavlja na publiku. Tako da je objektivna kritika svakako potrebna u kazalištu.

Što je za tebe glumačka samokritičnost?

Samokritičnost je jedan od osnovnih preduvjeta za bilo koju kreativnost,  a preispitivanje vlastite glumstvenosti je za mene svakodnevna pojava.  Glumac je osuđen na to da svakim novim projektom kreće iz početka. Istraživanje svojih unutarnjih osjećaja svakako nije jednostavno, to je emocionalni proces koji podrazumjeva ranjivost. Kad ulazimo u svoj registar emocija i iznosimo ga svima na vidjelo, ne možemo izbjeći u procesu stvaranja i samokritičnost. No pri izlasku na pozornicu pokušavam samokritičnost ostaviti za kasnije analize. Vlastita propitivanja ili nesigurnosti moraju se odratiti prije izlaska pred publiku.

Vjeruješ li uvijek u redateljsku koncepciju?

Ako sam pristao igrati u toj koncepciji, onda sam i povjerovao u nju, ali to ne znači da pristajem na to da je ta ideja neupitna. Vjerujem u zajedničko propitivanje kreativnosti, istraživanja mogućih rješenja i stvaranje kroz uzajamno uvažavanje. Moram priznati da se često ne zadržavam samo na izoliranosti svoje uloge već sudjelujem u zajedničkom promišljanju predstave. No niti jedan dobar režiser niti ne inzistira na apsolutno zatvorenoj koncepciji. U procesu stvaranja otvara moćnost svim suradnicima da unesu vlastitu kreativnost i da krajnji rezultat nastane nadograđivanjem početne ideje. Naravno da je važno da režiser ima viziju buduće predstave, ali je jednako bitno da otvora mogućnost skretanja od zadanog, zamjećuje zanimljive pomake i da ih prihvaća ako su dobri za zajednički projekt. No, glumac mora vrlo brzo u procesu priprema odustati od pogleda izvana i okrenuti se partneru i svojoj ulozi, a režiseru i ostalim suradnicima prepustiti brigu o cjelini. Neizmjerno je važno pronaći pravi trenutak glumačkog  izoliranja na svoj krug odgovornosti.

Scenski partner?

Mnogi su me partneri  nadahnjivali i uzdizali. Nadam se da sam i ja bio inspiracija svojim brojnim partnericama i partnerima. Pokušavam se uklopiti u način igre onog drugog, ali isto tako tražim partnerovu fleksibilnost za moja rješenja. Naravno da se s nekim kolegama bolje razumiješ i osjećaš na sceni, ali je neophodno međusobno uvažavanje i prilagođivanje. To je odgovor koji se odnosi na glumce s kojima imam slično scensko iskustvo. Bilo je i “krivih spojeva”, no to je bilo rijetko i brzo se zaboravlja. U principu sam igrao sa sjajnim partnerima pored kojih sam sa sigurnošći i ponosom stajao i od kojih sam mnogo i učio. Široka je paleta izuzetnih kolega s kojima i danas proživljavam izuzetna i kreativna druženja na pozornici. No, kad već govorimo o scenskim partnerima u širem smislu, onda se moram sjetiti da mi je suigrač bila i lutka, životinja, stolac, vrlo često zamišljeni partner, a zapravo označena točka negdje blizu kamere, sve to zahtjeva strpljenje, koncentraciju i određenu prilagodbu. No, uza sve to siguran sam da sam kao partner najzahtjevniji prema samom sebi.

Kazališna umjetnost je li u krizi?

Oduvijek je u krizi, ili se oduvjek govorilo da je u krizi. Od kazališta se neprestano traži da nudi nova rješenja, nove stilove i da progovara kritički o stvarnosti u kojoj živimo, ali da istovremeno ne bude banalano, površno, predvidivo i zasigurno najvažnije, da ne bude dosadno. Tražimo da nam otvara nove svijetove, ali i da istovremeno bude zrcalo naših života. Znamo da je u vrijeme raznih režima i shodno tome velikih cenzura bilo opasno progovarati o temama koje su mučile tadašnje suvremenike, ali je bilo i uzbuđujuće i izuzetno kreativno kroz razne umjetničke forme, prikriveno i zakukuljeno ukazivati na društvene problem i anomalije. Siguran sam da kazalište, kao korektiv društva, nije ni danas izgubilo na svojoj kritičnosti i aktualnosti, ali neprekidno traži nove teme, istražuje nove izričaje i nudi novi pristup problemima koji nas okružuju. Uostalom, kao i uvijek. U stalnoj borbi s vremenom i s novim medijima, kazalište traži svoju poziciju, ali ima i nepobjedivu prednost izravnog kontakta sa svojom publikom, što mu zasigurno osigurava budućnost.

Što ti je najviše značilo u tvojoj karijeri?

Najviše me ohrabruje dosadašnjih više od dvadeset godina besprekidnog i intenzivnog trajanja. Siguran sam da je takav kontinuitet glumačkih angažmana zasnovan na energiji koju sam ulagao u svoje uloge. Značajni su mi momenti kreativnih vrhunaca koje sam doživljavao u raznim predstavama i s mnogim izuzetnim partnerima. Zbog tih trenutka inspiracije, zbog tih istinskih umjetničkih doživljaja, vrijedi uvijek iznova tražiti u sebi motive za nova iskušenja. No, bez obzira na mnoga pozitivna sjećanja, pokušavam ne živiti u prošlosti, već tražiti motive i energiju za nova glumačka uzbuđenja.

Piše: Izv. prof. art. Mira Perić Kraljik, glumica

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@sib.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari