Za naše panonske prilike, neobičan se (afrički) zvjerinjak, safari - kod nas, nažalost, zarobljen u zoološkom vrtu, kako kaže autor Branimir David Kusik - "oslobođen” na njegovim slikarskim platnima može razgledati u Galeriji likovnih umjetnosti Osijek (do 31. siječnja 2012.) na izložbi pod nazivom "Bestijarij”.
Nakon 16 godina, Osječanin Branimir David Kusik
(1946.) ponovno izlaže u ovoj galeriji i to 32 akrila na
platnu, nastala u posljednje dvije godine. Uistinu
brojim posjetiteljima na otvorenju (u četvrtak, 8. prosinca)
sigurno su za oko zapale kutijice analgetika, novinski članci i
slične intervencije na platno, za koje autor kaže da su blaga
humoristična komparacija ljudskog i životinjskog svijeta, uz
slikarski aspekt.
Iako na osječkoj likovnoj sceni ovaj 65-godišnjak stvara puna
četiri desetljeća, ovo mu je tek druga izložba u Osijeku, na što
se posebice oštro – kao packu samozatajnom autoru, ali i nemarnoj
sredini – osvrnuo ravnatelj GLUO-a (i autorov brat) Vlastimir
Kusik. Upravo zbog krvnoga srodstva, Branimir David Kusik odbijao
je inicijative za izložbu, ne želeći da javnost misli kako je to
upravo zbog toga ili da se on sam – gura.
Prema ocjeni ravnatelja Kusika, ovo je trebala biti šesta
ili sedma izložba Branimira Davida Kusika u Osijeku, a ne tek
druga u GLUO.
“Iako sam se zbog svega toga držao po strani, radili smo
temeljito. Po potencijalu i materijalu, ovo je mogla biti i
retrospektiva, ali isto tako i monografska izložba po etapama i
ciklusima, ili još raskošnija po cijelom izložbenom prostoru
galerije”, ocijenio je ravnatelj, istaknuvši umjetnikovu
slikarsku volju i moć, unatoč životnoj dobi.
“Napraviti izložbu samo radi izložbe nije moj stil, ali ni
tempo. Imam nelagodu od izložbi jer je to – pokazivanje sebe, a
ja to ne volim”, ‘brani’ se samozatajni Branimir David Kusik.
Izbivanje je stvar isključivo stvaralačke naravi, kaže
slikar.
Kustos izložbe Daniel Zec kaže da Kusikovo
bavljenje animalističkim motivima počinje 80-ih, a da bi se
ispravno tumačili recentni radovi, treba se vratiti više godina
unatrag, u vrijeme njegovih Rauschenbergovskih prapočela.
“Na ovim se slikama pojavljuju neki elementi koji su
reminiscencije na prve uzore u američkom slikarstvu druge
polovine 20. st. Rauschenbergu, Pollocku. Kusik voli istaknuti i
Franza Marca, njemačkog ekspresionista, kao svog poticajnog uzora
upravo za ovaj svoj animalistički ciklus”, ističe Zec.
Zajedničko radovima slikarova je orijentiranost na formu,
dinamiku tijela u pokretu i boja, te estetiku. Sve je
to, dodaje Zec, Kusik izrazio kroz ekspresionističku žestinu
čistih boja, snažnih poteza kistom i tehnike drippinga (kapanja)
koja vodi do Jaksona Pollocka.
“U nekim slikama, kolažnim elementima, inkrustracijama Kusik
referira na suvremeni društveno-politički kontekst”, pojašnjava
kustos Zec, dok simboliku prepušta svakom gledatelju da ju nađe
na svoj način.
VIDEO:
TEKST: Narcisa BOŠNJAK-VEKIĆ