Pod posebnim povećalom bit će vozači električnih romobila
Od danas u prometu vrijedi cijeli set novih pravila jer je na
snagu stupio novi Zakon o sigurnosti prometa na
cestama.
Tako je prvi put regulirana vožnja električnih romobila,
monocikala, segwaya i sličnih vozila koja su sada svrstana u
posebnu kategoriju – osobno prijevozno sredstvo. Oni će biti pod
posebnim povećalom policije.
Osobno prijevozno sredstvo je, prema novom Zakonu, vozilo koje
nije razvrstano ni u jednu drugu kategoriju, bez sjedećeg je
mjesta, motor im nije jači od 25 ‘kubika’ ili 0,6 kW, a
maksimalna brzina veća od 25 km/h. Svi vozači takvog vozila
moraju imati kacigu, a ne samo mlađi od 16 godina kao kod vožnje
bicikla. No, moraju voziti biciklističkom stazom, a ako ih nema,
trebaju se kretati polako po nogostupu te tzv. zonama smirenog
prometa.
Također, od danas će se sa 300 kuna kažnjavati oni vozači
e-romobila i bicikala koje policija uhvati da imaju slušalice na
oba uha.
Ako je električni romobil snažniji od 0,6kW ili brži od 25 km/h
ne smije se koristiti u javnom prometu pa je jedina opcija da se
limitiraju ili atestiraju i, ako je to moguće, registriraju.
Tijekom noći ili smanjene vidljivosti svi vozači bicikala,
romobila i sličnih električnih vozila moraju biti označeni
reflektirajućim prslukom ili nekom drugom reflektirajućom
oznakom.
Novi pojam potpuno automatiziranog vozila
Povećava se i kazna za prekoračenje brzine. Ona je do sada bila
500 kuna, a od danas će biti 1000 kuna.
Sukladno primjerima iz prakse, izmijenjena je, odnosno proširena
obveza dostave vjerodostojnih podataka o osobi koja je upravljala
vozilom u trenutku prekršaja. Naime, događalo se kod prekršaja
snimljenih nadzornim kamerama da se “muljalo” s podacima tko je
vozio automobil. Sada su propisane sankcije za one koji ne
dostave vjerodostojne podatke o identitetu osobe kojoj su dali
vozilo na upravljanje.
Kaznu od 300 kuna novi zakon propisuje vozačima koji nemaju
kutiju prve pomoći, a jasno se definira i koridor za prolazak
vozila hitnih službi na prometnicama sa više od dvije prometne
trake.
Novim zakonom prvi put se regulira sudjelovanja jahača u prometu
na cestama, a uvodi se i novi pojam koji označava potpuno
automatizirano vozilo, odnosno vozilo koje se može kretati cestom
bez prisutnosti vozača. Propisuje se i sankcija za vozače koji
koriste djelomično automatizirano vozila na način da ono upravlja
samostalno, a pritom vozači ni ne sjede na vozačkom sjedalu, čime
nisu u mogućnosti reagirati u nepredviđenim slučajevima.
Privremena nesposobnost za vožnju
Puno je bilo polemike oko uloge liječnika kod utvrđivanja
nesposobnosti vozača, odnosno oduzimanja vozačke dozvole. Uvedna
je obveza svim liječnicima, odnosno liječniku koji je obavio
pregled ili je liječio vozača da ga upozore o privremenoj
nesposobnosti. Takva zabrana ne može biti duža od šest mjeseci, a
liječnici su u obavezi dano upozorenje evidentirati i u
medicinskoj dokumentaciji.
Nakon isteka privremene nesposobnosti vozač neće morati na
ponovni liječnički pregled, a za liječnike koji ne obavijeste
vozača o privremenoj nesposobnosti te to ne evidentiraju u
medicinskoj dokumentaciji propisane su prekršajne sankcije.
Sankcije su predviđene i za vozače koji će voziti u vrijeme dok
im je izdano navedeno liječničko upozorenje.
No, u MUP-u ističu da će odredbe o privremenoj nesposobnosti
vozača stupiti na snagu donošenjem Pravilnika o zdravstvenim
pregledima vozača i kandidata za vozače, koji je u nadležnosti
Ministarstva zdravstva, a mora biti donesen najkasnije za 12
mjeseci.